Fiktion, som måske er skrevet over virkeli~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-05-06 06:44

Jeg sad og skrev sammen med en med-debatør i disse forums. Han er forfatter
og skriver historier over virkelige begivenheder. De er ikke for små børn.

I den seneste historie, går han tæt på nogle aktuelle begivenheder, hvor
personen, som har inspireret han til historien måske kan genkendes.

Navnet er godt nok ændret og handlingen er flyttet over på den anden side af
kloden.

Hvor tæt må han gå uden at det er æreskrænkende? Jeg tænker her på TV-serien
rejseholdet, som også byggede deres manuskripter op over virkelige
begivenheder.

Han er ikke journalist og kan slippe fra en artikel som denne:

http://ekstrabladet.dk/underholdning/jeppesen/article192585.ece

Hans egenkapital tillader han ikke en lang retssag. Historien ligger idag
offentligt på en server i New Jersey i en ren tekst udgave, men findes også
i en delvis illustreret udgave, som jeg har fået overdraget til fri
distribution.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-06 07:10

Den 15-05-06 07.44 skrev Carsten Overgaard følgende:

> Hvor tæt må han gå uden at det er æreskrænkende? Jeg tænker her på TV-serien
> rejseholdet, som også byggede deres manuskripter op over virkelige
> begivenheder.

Der er ret vide grænser, og jeg tvivler på, at du får nogen til at give
dig et rimeligt præcist svar, og slet ikke når du intet fortæller om det
skrevne. Hvis det allerede ligger offentliggjort på en server, kunne du
jo give os et link, selvom jeg ikke er sikker på, det vil gøre den store
forskel. Du er nok bedre stillet med at kontakte en advokat, der har
tjek på æreskrænkelser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-05-06 07:31

> [...]
> jo give os et link, selvom jeg ikke er sikker på, det vil gøre den store
> forskel. Du er nok bedre stillet med at kontakte en advokat, der har

Selve historien ligger i den rene tekstudgave her:
http://www.asstr.org/files/Authors/JensenDenmark/supermodel.txt

Jeg har hjulpet med at finde fact omkring selve afstraffelsesmetoderne i
Malaysia, hvor man kan finde info på hjemmesiden:
http://www.corpun.com/myjur3.htm.

Hele historien er bygget op omkring det faktum at man ikke giver
tilstrækkelig rejsevejledning mht. at man som borger skal forholde sig på en
anden måde i forhold til politimyndighederne i udlandet end i Danmark. Andre
steder overdriver de f.eks. brugen af håndjern. De anvendes sågår i
forbindelse med "pæne" forbrydelser, som økonomiske og mod alle uanset om de
tilhører det bedre borgerskab. Bla. det at modsætte sig arrest tolkes
forskelligt: Se http://www.rigsadvokaten.dk/media/rm_9-1994.pdf og
http://en.wikipedia.org/wiki/Resisting_arrest

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-06 09:01

Den 15-05-06 08.30 skrev Carsten Overgaard følgende:

> Selve historien ligger i den rene tekstudgave her:
> http://www.asstr.org/files/Authors/JensenDenmark/supermodel.txt

Jeg har svært ved at forestille mig, at der kan være noget æreskrænkende
i den tekst, det er måske mere et spørsmål, om der er nogen som gider
læse den. Jeg opgav efter 2. kapitel (som jeg endda kun skimmede), så
det er med forbehold for, at det ikke er noget slemt æreskrænkende
senere i teksten.

Jeg er ikke jurist, men som forfatter/journalist ville jeg absolut ikke
være betænkelig med hensyn til at skrive noget, der går meget tættere
på. Køb et eksemplar af Svikmøllen eller tjek dagens tegning i de
forskellige aviser eller ATS i Politiken. De er alle meget værre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-05-06 09:04

Den 15-05-06 10.01 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Jeg har svært ved at forestille mig, at der kan være noget æreskrænkende
> i den tekst, det er måske mere et spørsmål, om der er nogen som gider
> læse den.

Jeg glemte lige: Hvis du vil være helt sikker, så kontakt, som tidligere
nævnt, en advokat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.