Ser man nogensinde de penge?
Fra : Martin Schou

Dato : 13-05-06 20:58

Hejsa

Jeg var ude for en fusker i forbindelse med fremlejning af et værelse.
Personen der lejede værelset til mig er i retten i Aalborg den 11. maj 2005
blevet dømt til at betale mig 7500 kr efter min påstand da han aldrig
reagerede på nogen henvendelser, hverken fra mig eller min advokat.
Jeg har snakket et par gange med min advokat herefter da jeg ikke har
modtaget de penge endnu.
Men det virker som om han ikke rigtig ved hvad han kan (eller vil?) gøre
mere for mig.
Nu er der så gået 1 år, og jeg har ikke foretaget mig noget i sagen siden i
sommers.
Så jeg vil spørge jer kloge hoveder om jeg bare skal glemme de penge?
Eller er der overhovedet noget jeg kan gøre for at få de penge igen? Eller
prøve på det i det mindste.

Mvh. Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-05-06 22:34

Martin Schou wrote:

> [...]
> Aalborg den 11. maj 2005 blevet dømt til at betale mig 7500 kr
> efter min påstand da han aldrig reagerede på nogen henvendelser,

[klip]

> Så jeg vil spørge jer kloge hoveder om jeg bare skal glemme de
> penge? Eller er der overhovedet noget jeg kan gøre for at få de
> penge igen? Eller prøve på det i det mindste.

Ejer personen noget?

--
Jesper Lund

Fra : Martin Schou

Dato : 13-05-06 23:03

> Ejer personen noget?

Har ingen anelse, bortset fra at han havde en scooter dengang.
Og hvordan finder man ud af om han gør?

Mvh. Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-06 23:16

Den 14-05-06 00.02 skrev Martin Schou følgende:

> Har ingen anelse, bortset fra at han havde en scooter dengang.
> Og hvordan finder man ud af om han gør?

Du kan slæbe vedkommende i fogedretten. Her er han forpligtet til at
oplyse, om han har nogen værdier. Har han ikke penge til at betale
gælden, kan der foretages udlæg i eventuelle værdier, og man kan indgå
en betalingsordning. Overholdes den ikke, kan du forlange tvangsauktion
over de udlagte effekter.

Du kan læse mere her:
http://www.domstol.dk/page17215.aspx

Denne side fortæller lidt om fremgangsmåden set fra skyldners side:
http://www.domstol.dk/page10124.aspx

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 16:01

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> kan der foretages udlæg i eventuelle værdier, og man kan indgå en
> betalingsordning. Overholdes den ikke, kan du forlange tvangsauktion over

Hej Kim
Det ser ud til at det kunne være måden jeg vil gøre det på.
Det koster altså op til 700 kr. at køre sagen videre på denne måde korrekt?
Jeg har nu læst siden du her linker til samt vejledning til udfyldelse af
blanketten og har et par spørgsmål.
Jeg kender ikke vedkommendes nuværende adresse, og kan ikke finde ham på
krak osv. (kender heller ikke hans CPR nr.)
Kan man få den oplyst nogen steder, eller kan adressen udelades eller
eventuelt skrive hans tidligere adresse?

Der står noget om processrenter. Skal jeg lægge nogle renter på eller hvad?

Jeg havde en advokat på sagen i Aalborg, men jeg bor nu i kbh. og ved ikke
om det er nødvendigt for mig at få en advokat til at hjælpe mig med denne
fremgangsmåde. Det ser jo umiddelbart ud til at kunne klares uden?
Eller skal jeg lige ringe til min tidligere advokat og sige at jeg sender
denne blanket og skriver hans navn på ? (vil bare helst ikke have nogen
regning fra ham, det er jo dyrt nok i forvejen)

Der står i vejledningen at:
"Betalingspåkravet kan godkendes
Hvis betalingspåkravet kan godkendes, vil det blive forkyndt for skyldner.
Hvis der ikke kommer en skriftlig indsigelse fra skyldner inden 14 dage fra
den dag, betalingspåkravet er forkyndt, giver fogedretten betalingspåkravet
påtegning om, at det har virkning som en dom. Både kreditor og skyldner får
besked, når betalingspåkravet bliver påtegnet.
Sagens videre behandling afhænger af, hvad kreditor har ønsket og betalt
retsafgift for.
Kreditor og skyldner vil blive indkaldt til møde, hvis kreditor har ønsket
en udlægssag iværksat. Kommer skyldner ikke til mødet i fogedretten, kan
fogedretten beslutte, at skyldner skal anholdes, hvis kreditor ønsker det.
Det koster yderligere 400 kr. i retsafgift."

Der står desuden i folderen som linkes til på siden at:
"Hvis du [...] ønsker det, kan fogedretten automatisk:
Sørge for, at betalingspåkravet får samme bindende
virkning (retskraft) som en dom. Bagefter iværksætter
fogedretten et udlæg mod den skyldner, som er enig i
kravet. Her vil sagen normalt ende."

Dvs. en udlægssag bliver evt. iværksat. Er det det du henviser til når du
siger tvangsauktion over udlagte effekter?

I tilfælde af at han ikke ejer noget af værdi, hvad så?
Er det så bare sur røv for mig og han får lov at være i fred?
Hvad hvis fogedretten ikke kan finde ham?

Venlig Hilsen
Martin Schou

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-06 16:12

Martin Schou wrote:

> Jeg kender ikke vedkommendes nuværende adresse, og kan ikke finde
> ham på krak osv. (kender heller ikke hans CPR nr.)

Fremgår CPR nr ikke af dommen?

--
Jesper Lund

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 16:26

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Fremgår CPR nr ikke af dommen?
>
> --
> Jesper Lund

Nej. På den kopi jeg har af dommen fra retten i Aalborg står der kun navn og
adresse. Ingen CPR nr.

Mvh. Martin

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-05-06 16:31

"Martin Schou" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse
> Det ser ud til at det kunne være måden jeg vil gøre det på.

Du skal ikke lave et betalingspåkrav. Du har allerede en dom for, at du har
pengene til gode, og så er det ikke nødvendigt med endnu et "fundament". Du
skal, som det også er blevet påpeget, have manden indkaldt til fogedretten.

/Karina

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 16:49

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
> har pengene til gode, og så er det ikke nødvendigt med endnu et
> "fundament". Du skal, som det også er blevet påpeget, have manden indkaldt

Okay det lyder fornuftigt.
Hvordan gør jeg det?

Mvh. Martin

Fra : HJS

Dato : 14-05-06 17:07

> Okay det lyder fornuftigt.
> Hvordan gør jeg det?

Prøv at læse her:

http://www.domstol.dk/ref.aspx?id=12128

Hans

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 17:25

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> wrote in message
> "Martin Schou" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse her:
>
> http://www.domstol.dk/ref.aspx?id=12128

Ja det har jeg læst.
Jeg synes dog ikke jeg blev så meget klogere på hvordan jeg gør? Helt
basalt. Skal jeg ringe til retten i Aalborg og sige jeg vil iværksætte en
udlægssag?

Mvh. Martin

Fra : HJS

Dato : 14-05-06 17:47

> Jeg synes dog ikke jeg blev så meget klogere på hvordan jeg gør? Helt basalt. Skal
> jeg ringe til retten i Aalborg og sige jeg vil iværksætte en udlægssag?

Hvis din debitor bor i Ålborg så skal du sende en kopi af din dom over ham til
fogedretten sammen med en check der dækker retafgiften (400 kr.) og bede dem om at
kradse pengene ind.

Hvis det er dig selv som bor Ålborg, men din debitor bor i Åbenrå kan du også godt
bede om at retten i Ålborg behandler sagen, men så skal du begrunde hvorfor, og det
er ikke sikkert at de tager sagen.
Fogedsager skal behandel ved retten i den by hvor debitor bor.

Hans

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-05-06 17:48

"Martin Schou" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse

> Ja det har jeg læst.
> Jeg synes dog ikke jeg blev så meget klogere på hvordan jeg gør?

Nej, for det handler stadig om betalingspåkrav, og det er som sagt ikke den
vej, du skal gå.

> Helt > basalt. Skal jeg ringe til retten i Aalborg og sige jeg vil
> iværksætte en udlægssag?

Ja, det er en god start. De vil forklare dig, hvordan fremgangsmåden er i
deres retskreds. Du vil dog helt sikkert blive bedt om at fremskaffe
fundamentet - det vil sige den dom, der danner grundlag for dit krav.
Evetuelt vil de også bede om dokumentation for, at dommen er blevet
forkyndt, men det vil du få at vide, når du retter henvendelse til
fogedretten.

Om det præcis er fogedretten i Aalborg, du skal rette henvendelse til, beror
på, hvor din skyldner har hjemting. Hvis du ikke ved det, må du igang med en
undersøgelse, hvis det er muligt.

Karina

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 19:23

> [...]
> Evetuelt vil de også bede om dokumentation for, at dommen er blevet
> forkyndt, men det vil du få at vide, når du retter henvendelse til

Er der forskel på om det er fogedretten eller bare retten jeg skal henvende
mig til?
Okay

> Om det præcis er fogedretten i Aalborg, du skal rette henvendelse til,
> beror på, hvor din skyldner har hjemting. Hvis du ikke ved det, må du
> igang med en undersøgelse, hvis det er muligt.

Ja det er nok der det første problem opstår. Men jeg må jo se hvad mine
detektivevner rækker til.

Mvh. Martin

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-05-06 19:37

> Er der forskel på om det er fogedretten eller bare retten jeg skal
> henvende mig til?

Ja, der er forskel. Man kan sige, at byretten er det sted, hvor man får
konstateret, at man har et krav, mens fogedretten er det sted, man henvender
sig, når kravet skal inddrives (forudsat at skylder ikke opfylder dommen fra
byretten frivilligt).

> Ja det er nok der det første problem opstår. Men jeg må jo se hvad mine
> detektivevner rækker til.

Ja, det kan være et problem. Prøv evt. folkeregisteret. Du kan jo også
spørge fogedretten, om de på nogen måde kan være dig behjælpelig.

Karina

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-05-06 19:47

Karina og Christian wrote:

> Ja, det kan være et problem. Prøv evt. folkeregisteret. Du kan jo
> også spørge fogedretten, om de på nogen måde kan være dig
> behjælpelig.

Ja, er der ikke noget med at hvis man har en tidligere adresse, kan man
få oplyst den nuværende hos folkeregisteret? (mod betaling, og vel
forudsat at personen ikke har adressebeskyttelse).

--
Jesper Lund

Fra : Martin Schou

Dato : 14-05-06 20:39

> [...]
> oplyst den nuværende hos folkeregisteret? (mod betaling, og vel forudsat
> at personen ikke har adressebeskyttelse).

Var lige inde på cpr.dk, og der står at man kan få oplysninger om adresser
på komunekontoret mod betaling af 52 kr. Såfremt vedkommende ikke har
adressebeskyttelse.
Det er sku en dyr timeløn for et opslag i en database.

Mvh. Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-05-06 13:02

Scripsit "Martin Schou" <ingen@spam.nu>

> Var lige inde på cpr.dk, og der står at man kan få oplysninger om adresser
> på komunekontoret mod betaling af 52 kr. Såfremt vedkommende ikke har
> adressebeskyttelse.

Også hvis der er adressebeskyttelse - den gælder ikke overfor
kreditorer der forsøger at inddrive ders tilgodehavende gæld,
jf CPR-lovens §42 stk 5,

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Martin Schou

Dato : 15-05-06 21:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Martin Schou" <ingen@spam.nu>

> Også hvis der er adressebeskyttelse - den gælder ikke overfor
> kreditorer der forsøger at inddrive ders tilgodehavende gæld,
> jf CPR-lovens §42 stk 5,

Hvad er det der ikke gælder?
At man skal af med 52 kr. hvis der er adressebeskyttelse, eller at man kan
få oplyst adressen ?

Mvh. Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-05-06 23:07

Martin Schou wrote:

> Hvad er det der ikke gælder?
> At man skal af med 52 kr. hvis der er adressebeskyttelse, eller
> at man kan få oplyst adressen ?

At du altid kan få oplyst adressen, når du er kreditor (formentlig mod
betaling af 52 kr).

--
Jesper Lund

Fra : Leif Neland

Dato : 15-05-06 23:57

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> At du altid kan få oplyst adressen, når du er kreditor (formentlig mod
> betaling af 52 kr).

Skal man ikke have et bevis/dom på denne gæld?

Ellers kan jeg blot gå til folkeregistret og påstå at hende, jeg har stalket
de sidste 3 år, skylder mig penge...

Ovennævnte er rent hypotetisk naturligvis

Leif

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-05-06 09:23

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man ikke have et bevis/dom på denne gæld?
>
> Ellers kan jeg blot gå til folkeregistret og påstå at hende, jeg har
> stalket
> de sidste 3 år, skylder mig penge...

Reglerne findes i lovens §42, stk. 5

"Stk. 5. En persons navne- og adressebeskyttelse, jf. § 28, kan normalt ikke
opretholdes over for kreditorer, der agter at foretage skridt til opkrævning
eller inddrivelse af en forfalden fordring. Ved tvivl om fordringens
eksistens skal kommunalbestyrelsen indhente en udtalelse fra den angivne
debitor, før oplysningerne kan videregives."

Læg mærke til hvad der skal ske "ved tvivl om fordringens eksistens" - du
skal altså kunne dokumentere din fordring.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-06 09:32

Scripsit "Leif Neland" <leif@neland.dk>

> Skal man ikke have et bevis/dom på denne gæld?

Jo. Men i det konkrete tilfælde der affødte tråden, foreligger der jo
faktisk en dom.

> Ellers kan jeg blot gå til folkeregistret og påstå at hende, jeg har stalket
> de sidste 3 år, skylder mig penge...

Det fremgår altså også af den bestemmelse jeg har henvist til, hvordan
kommunen skal forholde sig hvis der er tvivl om fordringens eksistens.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Martin Schou

Dato : 16-05-06 18:28

> Jo. Men i det konkrete tilfælde der affødte tråden, foreligger der jo
> faktisk en dom.

Yep så det vil jo ikke være noget problem for mig at få oplyst adressen. Må
se hvornår jeg kan få tid til at tage ind på kommunekontoret.

Venlig Hilsen
Martin

Fra : Martin Schou

Dato : 17-05-06 14:53

Så fik jeg adressen af kommunen. Og ringet til fogedretten, og efterfølgende
sent et brev til fogedretten. De sagde at jeg vil blive indkaldt til et møde
sammen med ham der skylder mig penge.
Så det bliver jo spændende(ik fordi jeg nyder det) at se hvad sker.
Mvh. Martin