Privat handel
Fra : Tommyt

Dato : 09-05-06 22:35

Hejsa.

Jeg har lidt problemer med at få det jeg har betalt for og vil lige høre om
der er noget at gøre.

Jeg køber en rc bil af sælger til 3500 kr
aftalen lyder på at han skal lever bilen hos 1 af mine kammerater i en by

og under en tlf samtale oplyser han at der er 2 mindre fejl som ikke
betyder noget ( et plastik skjold og en svag servo)

da jeg så får bilen mangler der 2 støddæmper og cover til bilen
jeg kontakter så sælger som siger at støddæmper har han ikke men cover har
han men jeg skal betale porto for at få det tilsendt.

kan det virklig passe eller er der en måde at få de sidste dele eller
ophæve købet

mvh
tommy

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-05-06 23:32

Tommyt <tommy@spammtamsen.dk> writes:

> Jeg har lidt problemer med at få det jeg har betalt for og vil lige høre om
> der er noget at gøre.

[...]

> kan det virklig passe eller er der en måde at få de sidste dele eller
> ophæve købet

Ved privatkøb gælder som udgangspunkt mangelbestemmelserne i
købelovens §42. Denne paragraf giver dig mulighed for at hæve købet
(med mindre manglen er uvæsentlig) eller kræve et forholdsmæssigt
afslag i købesummen.

*Men* den eneste måde du kan gennemtvinge dine krav er ved selv at
anlægge et civilt søgsmål. Det kan næppe betale sig.

Hvis man vælger at hæve et privatkøb efter købelovens §42 eller §43 og
levere varen tilbage, har man så et krav der kan behandles efter den
forenklede inkassoproces? (bortset fra at indsigelser nok er meget
sansynlige)

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance