Vedr. fælles forældremyndighed:
Fra : M

Dato : 08-05-06 21:35

Hej Alle,

Indebærer fælles forældremyndighed, at den ene part kan vælge hvilke
personer, den anden part lader barnet omgåes i den tid hvor barnet er
hos denne? Det skal forståes, at der ikke er tale om voldsdømte eller
personer med en historie om overgreb mod børn?

Og såfremt den ene part ikke kan dette, hvilken instans kan så bruges
til at håndhæve dette regelsæt for modparten?

Venlig hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-06 21:42

M skrev:

> Indebærer fælles forældremyndighed, at den ene part kan vælge hvilke
> personer, den anden part lader barnet omgåes i den tid hvor barnet er
> hos denne?

Mener du at A og B har fælles forældremyndighed, og A vil
bestemme hvem der kommer hos B når børnene er hos B?

Det kan A ikke bestemme. A kan heller ikke bestemme om de må
sejle sammen med B eller dennes venner eller lignende.

Når børnene er hos B, har B eneansvaret for dem, og det ansvar
kan han godt overdrage til andre - f.eks. lade dem være på
weekend hos bedsteforældrene eller tage i Zoo med nogle bekendte
(uden at B er med).

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 08-05-06 22:15

> [...]
> kan han godt overdrage til andre - f.eks. lade dem være på
> weekend hos bedsteforældrene eller tage i Zoo med nogle bekendte

Det er rigtigt, men i andre tilfælde, hvor der er tale om samkvemsret, må
den der har samkvemsret (altså den, der ikke har forældremyndigheden) ikke
umiddelbart lade andre passe barnet.

/Bo

Fra : M

Dato : 08-05-06 23:12

Jeg tror svaret er tilfredsstillende; A ønsker ikke at B ser noget til
B's nye kæreste.

Tak

Fra : M

Dato : 08-05-06 23:16

> Jeg tror svaret er tilfredsstillende; A ønsker ikke at B ser noget til
> B's nye kæreste.

Undskyld. Det skulle være: At A ikke ønsker at B's nye kæreste ser noget
deres fælles børn, om hvem de jo så har fælles forældremyndighed over.

Fra : Jesper Brock

Dato : 09-05-06 00:13

"M" <blackhole@net.com> skrev i en meddelelse
> Undskyld. Det skulle være: At A ikke ønsker at B's nye kæreste ser noget
> deres fælles børn, om hvem de jo så har fælles forældremyndighed over.

Det er jo i hvert fald en "klassiker", der er hørt mange gange før... men
som det allerede er sagt, kan A ikke forhindre, at B's kæreste kommer på
besøg, når børnene er hos B

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 09-05-06 02:17

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som det allerede er sagt, kan A ikke forhindre, at B's kæreste kommer på

Det kan A vel heller ikke, selv hvis A kræver og får den fulde
forældremyndighed. At A så vil kunne gøre samkvemmet problematisk og
begrænse dette til minimum er en anden ting. man A kan såvidt jeg kan se
ikke have nogen indflydelse på, hvem B plejer omgang med, selvom det måtte
ske i børnenes nærhed.

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-06 10:07

Martin Bak skrev:

> Det kan A vel heller ikke, selv hvis A kræver og får den fulde
> forældremyndighed.

Nej.

> [...]
> dette til minimum er en anden ting. man A kan såvidt jeg kan
> se ikke have nogen indflydelse på, hvem B plejer omgang med,

Også korrekt. Ved fuld forældremyndighed er der kun den
begrænsning som Bo omtalte.

--
Bertel

Fra : Brian K

Dato : 13-05-06 01:35

> Også korrekt. Ved fuld forældremyndighed er der kun den
> begrænsning som Bo omtalte.

Hejsa

Fuld forældremyndighed har intet at gøre med hvem A eller B ser/gør/passer
under samvær.

Samvær og FM er helt og aldeles adskilt og ændre intet på samværsreglerne.

Hvordan har du fået en anden opfattelse?

Mvh
Brian

Fra : bem

Dato : 13-05-06 07:03

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under samvær.
>
> Samvær og FM er helt og aldeles adskilt og ændre intet på samværsreglerne.

Hvad mener du egentlig? Mener du seriøst, at reglerne er de samme for
samværsforældre som for forældre med fuld forældremyndighed?

/Bo

Fra : Brian K

Dato : 14-05-06 22:18

"bem" <bem@nnospamm.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du egentlig? Mener du seriøst, at reglerne er de samme for
> samværsforældre som for forældre med fuld forældremyndighed?

Ja - Statsamtet som fastsætter samvær - er bedøvende ligeglad med om der er
fælles forældremyndighed eller ej når de fastsætter samvær.

Og under samværet har den samværsberettiget 100% råderet over hvad der
laves.

Det er et af de steder frygtelig mange mødre går galt i byen - de tror at
når de stævner for ophævelse af FM - så får de fuld råderet over barnet
efter at have fået FM. Iht til samvær, er der ingen forskel på hvorledes FM
er fordelt.

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 14-05-06 22:29

jeg går ud fra at du mener:

Og ja - der er INGEN forskel på hvad en samværsforældre må/kan gøre under
samværet udfra om personen har del i forældremyndigheden eller ej.

Det er jo ikke registreringsattesten til en bil vi taler om -
forældremyndigheden over et barn SLETTER ikke det faktum at den anden
forældre stadig ER forældre.

mvh
brian

Fra : bem

Dato : 15-05-06 09:15

> "Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
>

> jeg går ud fra at du mener:

Nej, jeg mener det jeg forsøgte at skrive:
Mener du at reglerne er de samme for forældre, der har samkvemsret men
*ikke* har del i forældremyndigheden, i forhold til forældre, der har
samkvemsret og *fælles* forældremyndighed.

> Og ja - der er INGEN forskel på hvad en samværsforældre må/kan gøre under
> samværet udfra om personen har del i forældremyndigheden eller ej.

Der er vel den forskel, at forældre uden forældremyndighed som udgangspunkt
ikke må lade barnet passe. Det må forældre med forældremyndighed godt.

/Bo

Fra : Brian K

Dato : 15-05-06 11:42

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> *ikke* har del i forældremyndigheden, i forhold til forældre, der har
> samkvemsret og *fælles* forældremyndighed.

Øhhh - så mener du jo også det jeg skriver du skriver.

Og nej - der er ingen forskel på samvær om der er fælles fm eller ej -
samværet er personligt og kan som udgangspunkt benyttes til lige hvad
samværsforældren har lyst til.
Men at f.eks lade barnet blive passet af 3 person hver eneste gang barnet er
på samvær vil stride imod 2 ting:

1. "barnets bedste" (ifølge de paphoveder der sidder i SA)
2. at samværet som udgangspunkt er PERSONLIGT

Det værste en person med FFM (fællesforældremyndighed) kan gøre er at få
samværet fastsat af SA.

mvh
brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-06 07:18

Brian K skrev:

> Fuld forældremyndighed har intet at gøre med hvem A eller B
> ser/gør/passer under samvær.

> Samvær og FM er helt og aldeles adskilt og ændre intet på
> samværsreglerne.

Jeg havde fået den opfattelse at samvær er den ordning som én med
fuld forældremyndighed 'tilstår' den anden part (evt. tvunget).
Er det forkert?

--
Bertel

Fra : Brian K

Dato : 14-05-06 22:23

> Jeg havde fået den opfattelse at samvær er den ordning som én med
> fuld forældremyndighed 'tilstår' den anden part (evt. tvunget).
> Er det forkert?

Ja - samvær har intet med FM at gøre.

Samvær er noget som den forældre der IKKE har barnet boende kan søge om (via
statsamtet). Statsamtet er bedøvende ligeglad med hvem der har FM - de
kikker udelukkende på hvem der har barnets adresse - den forældre der ikke
har barnet boende - kan søge samvær.

Statsamtets "bedste" argument for at give eller ikke at give samvær er
begrundelsen "barnets bedste" - iøvrigt er hver eneste medarbejder i
Statsamtet jurister uden nogen som helst uddandelse i børn - så man kan
undre sig over hvordan disse personer skulle kunne bedømme hvad der er
"bedst for barnet". I nogen tilfælde benytter de sig af en såkaldt
"børnesagkyndig".

Psssst. se dokumentarer fra DR tv der hedder "farvel far" - så vil du se
hvor kompetente nogen af disse "børnesagkyndige" er.

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 13-05-06 01:32

> [...]
> kan han godt overdrage til andre - f.eks. lade dem være på
> weekend hos bedsteforældrene eller tage i Zoo med nogle bekendte

Hej

Du har tildels ret.

Såfremt der er fastsat samvær til B (af statsamtet), så er samværet
personligt og B skal som udgangspunkt være tilstede "det meste af tiden" -
naturligvis mår barnet gerne være hos bedsteforældre osv - men B kan ikke
"bare" overlade pasningen af barnet til 3 person (eller bedste forældrene
hver eneste gang der er samvær).
Feks vil B kunne miste sit samvær hvis barnet igen og igen ikke ser B, når
barnet er på samvær hos B.

Det vil være en vurderingssag hos Statsamtet om samværet (og den måde der
forløber på) er i barnets interesse. Derfor kan samværet fjernes - også
udfra at B lader barnet passe af andre en B selv.

Mvh
Brian

Fra : bem

Dato : 13-05-06 07:03

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Du har tildels ret.

Nøh, han har helt ret. Du blander tingene sammen. Bertel svarer på spørgsmål
vedr. *fælles forældremyndighed* , men de begrænsninger, som du nævner,
vedrører samvær fastsat af statsamtet. Det har jeg i øvrigt allerede skrevet
lidt om.

/Bo

Fra : Brian K

Dato : 14-05-06 22:26

> [...]

> spørgsmål vedr. *fælles forældremyndighed* , men de begrænsninger, som du
> nævner, vedrører samvær fastsat af statsamtet. Det har jeg i øvrigt

Næ - for der er ingen forskel på samvær og måden samværet skal afholdes på
UANSET om der er fælles forældremyndighed eller ej.

Og, som skrevet, så er samværet PERSONLIGT og kan ikke bare uden videre
overlades til andre - uanset om der er fælles forældremyndighed eller ej.

Du skal altså liiiiiige læse lidt op på forældremyndighedsloven samt praksis
og retningslinjer hos statsamtet og familiestyrelsen.

mvh
brian

Fra : bem

Dato : 15-05-06 09:26

> [...]
>
> Og, som skrevet, så er samværet PERSONLIGT og kan ikke bare uden videre
> overlades til andre - uanset om der er fælles forældremyndighed eller ej.

Det mener jeg ikke du har ret i. Hvis man har fælles forældremyndighed, så
er det udelukkende samværet, som man har fået statsamtet til at bestemme
tidspunkterne for. De andre almindelige rettigheder man har, når man har
forældremyndigheden, bortfalder ikke blot fordi statsamtet har fastsat
tidspunkterne for samværet. Det vindebærer så, at en samværsforælder med
fælles forældremyndighed ikke er underkastet de samme strenge regler for,
hvem der afhenter eller passer barnet som en samværsforælder uden
forældremyndighed er.

/Bo

Fra : Brian K

Dato : 15-05-06 12:43

> [...]

> fælles forældremyndighed ikke er underkastet de samme strenge regler for,
> hvem der afhenter eller passer barnet som en samværsforælder uden

Der skilles på ingen måder i mellem FFM eller FM

Men det er altså som jeg beskriver - samvær og forældremyndighed har INTET
med hinanden at gøre. I det sekund SA har fastsat samvær så gælder reglerne
for SAMVÆR - og i disse regler skilles der ikke imellem om der er eller ikke
er FFM.

F.eks kan du se her: http://www.statsamt.dk/site.asp?p=797

Quote start:
Hvem skal hente og bringe barnet?
Hvis forældrene ikke selv aftaler dette - og det gør mange forældre - er det
normalt den forælder, der har ret til samvær, der skal hente og aflevere
barnet, hvor det bor.

Der er også mulighed for, at vi kan bestemme, at en anden end forælderen kan
hente og aflevere barnet.

Quote end

Intet sted skilles der mellem om der er FFM eller ej

Kan ikke lige finde det dokument (tror at det er i en skarrildshus rapport)
hvor det fremgår at FFM eller FM intet har med samvær at gøre samt at
samværet er personligt (uanset FFM eller ej)

Fandt et svar fra ret og råd her:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-163.html

Quote:
"Men far kan selvfølgelig ikke udøve sit samvær sådan at han aldrig - eller
næsten aldrig er der. Man skal altså ikke have samvær en weekend hvis man
arbejder hhv. sover hele tiden - så barnet i virkeligheden er sammen med
andre og slet ikke ser far."

Og her:http://www.familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-174.html

Quote: "
Samvær er en personlig ret, og det er som udgangspunkt den
samværsberettigede, der skal være sammen med barnet samt sørge for
transporten til/fra samværet.

Hvis faderen ikke udnytter sin samværsret, men blot lader barnet afhente og
være sammen med en anden, kan du ansøge statsamtet om en begrænsning af
samværet. Således at det f.eks. begrænses til hver 3. eller hver 4. weekend,
så har faderen måske bedre tid til at tilbringe samværsweekenderne sammen
med barnet."

En lignende debat kører iøvrigt her:

http://66.249.93.104/search?q=cache:bsRyedrdmmgJ:debat.jubii.dk/archive/index.php%3Ft-220060.html+samv%C3%A6ret+er+personligt&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

Fra:
http://66.249.93.104/search?q=cache:__t7_CWsFZoJ:barnetsret.dk/cms/index.php%3FIndsatsomr%2526aring%253Bder:Samv%2526aelig%253Br:Hvor_meget_samv%2526aelig%253Br%253F%26print+samv%C3%A6ret+er+personligt&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=74

Fremgår det på sidste linje (og igen skelles der ikke mellem FFM eller ej):

Det generelle svar, er at det er den der har samværet, der personligt skal
hente/bringe. Man kan altså normalt ikke bare sende en ven/bekendt eller en
anden fra familien. Der kan dog laves aftaler der specificerer disse ting
nøjagtigt

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-05-06 13:06

Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Næ - for der er ingen forskel på samvær og måden samværet skal afholdes på
> UANSET om der er fælles forældremyndighed eller ej.

Hvordan giver det mening at have fælles forældremyndighed hvis man
ikke af sig selv kan blive enige om hvor barnet skal være hvornår uden
at blande statsamtet ind i det?

Hvis der bliver brug for myndighedsindblanding i den sag, vil det da
for mig at se være et tegn på at fællesskabet om forældremyndigheden
er brudt sammen, og så er der da først og fremmest brug for at få
fastlagt én af forældrene som indehaver af forældremyndigheden.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Brian K

Dato : 15-05-06 19:44

> Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Hvordan giver det mening at have fælles forældremyndighed hvis man
> ikke af sig selv kan blive enige om hvor barnet skal være hvornår uden
> at blande statsamtet ind i det?

Netop derfor at der ikke kikkes på forældremyndighed når der fastsættes
samvær.

> [...]
> er brudt sammen, og så er der da først og fremmest brug for at få
> fastlagt én af forældrene som indehaver af forældremyndigheden.

netop derfor mange mødre tror at "hvis de får FM alene så kan de bestemme
samværet" (og vel også derfor at det netop ikke forholder sig sådan når der
fastsættes samvær - heldigvis)

FM indehaver kan bestemme ting som Skole - religion - etc. Samvær bestemmer
Statsamtet!

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-06 09:47

Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Netop derfor at der ikke kikkes på forældremyndighed når der fastsættes
> samvær.

Jeg forstår ikke dit svar, rent sprogligt.

Jeg prøver lige at gentage mig selv: Hvis forældrene samarbejder så
dårligt om barnets tarv at de ikke af sig selv kan blive enige om hvor
det skal opholde sig hvornår, er de da eklatant uskikkede til at
forvalte en fælles forældremyndighed.

> netop derfor mange mødre tror at "hvis de får FM alene så kan de bestemme
> samværet" (og vel også derfor at det netop ikke forholder sig sådan når der
> fastsættes samvær - heldigvis)

Prøv nu at læse det der står med store bogstaver: VI TALER IKKE OM EN
SITUATION HVOR EN FORÆLDER HAR FORÆLDERMYNDIGHEDEN ALENE. Vi taler om
fælles forældremyndighed. Hvad folk måtte tro eller ikke tro i
situationer med eneforældremyndighed er irrelevant, fordi der *ikke*
er tale om eneforældremyndighed overhovedet.

--
Henning Makholm "I have seen men with a *fraction* of
your trauma pray to their deity for death's

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 11:16

> Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Jeg forstår ikke dit svar, rent sprogligt.

Da en af grundene til konflikt meget tit er SAMVÆR - har FFM (eller EFM)
intet med samvær at gøre - hvad er der svært at forstå ved det?

> [...]
> situationer med eneforældremyndighed er irrelevant, fordi der *ikke*
> er tale om eneforældremyndighed overhovedet.

Nej - men dit svar går netop på at "er de da eklatant uskikkede til at
forvalte en fælles forældremyndighed" og derfor svarer jeg som jeg gør.
At entydigt svarer at "der snakkes kun om "hvis der er FFM" er da helt ved
siden af - jeg svarer hvad forskellen er på hvis der er enten FFM eller EFM
(eneFM)

Og jeg har iøvrigt svaret på netop det du skriver med store bogstaver op til
flere gange nu - da det tilsyneladende ikke var nok til at forklare hvordan
tingene hænger sammen - svarede jeg på hvad forskellen på FFM og EFM var
(mht samvær).

Så for 20 gang - det er hamrende ligegyldigt om der er FFM eller ej når der
fastsættes samvær - det er hamrende ligegyldigt om der er FFM under
samværet, reglerne er DE SAMME!

Er det tydeligt nok?

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 11:25

> Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

Her er et svar fra en famileadvokat til en mor:
Fællesforældremyndighed indebærer at man skal være enige om de "store" ting
i ens barns liv, dvs. hvor barnet skal gå i skole,passes og bo. Men den
forældre barnet bor ved eller er på weekend hos, bestemmer selv hvad de skal
foretage sig, hvis det ikke direkte er vanrøgt, har den anden forældre intet
at skulle sige her. Hvis den anden mener at dem du besøger har uheldig
indflydelse på dit barn, skal der rigtigt meget til før der nedlægges forbud
mod i tager på besøg der, det skal være et hjem med meget vold, druk eller
misbrug. Men hvis det er ting der tilbage vendende giver anledning til
diskutioner er det jo et spørgsmål om den fælles forældremyndighed skal
bibeholdes, for grunlaget for at have det er jo netop man kan samarbejde.

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 11:28

> [...]
> dårligt om barnets tarv at de ikke af sig selv kan blive enige om hvor
> det skal opholde sig hvornår, er de da eklatant uskikkede til at

Og fra:
http://66.249.93.104/search?q=cache:qqIG0boP9AwJ:www.kvinde.finfo.dk/aegteskab/parforhold/index.tkl%3Fshow-article%3DBarnet_i_centrum.xml+f%C3%A6lles+for%C3%A6ldremyndighed&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=48
Forældremyndighed
At have forældremyndigheden over et barn vil sige, at man har pligt til at
sørge for barnet og ret til at bestemme de ting, der har med barnets
personlige forhold at gøre. Det kan fx. være barnets navn, bopæl, skolegang
og religion.

Har I fælles forældremyndighed, skal I i fællesskab og enighed bestemme over
barnet. Opstår der uenighed, kan I ikke få myndighederne til at afgøre
sagen. Bor I hver for sig, kan statsamtet dog fastsætte samvær.

At kun den ene forælder har forældremyndigheden vil sige, at den pågældende
alene kan træffe alle beslutninger i forbindelse med barnet. Den anden
forælder har dog visse rettigheder - bl.a. til at have samvær med barnet.

Så igen...... SAMVÆR OG FFM har INTET med hinanden at gøre!(læs det
midterste afsnit)

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 11:31

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Fra samme side:

Samvær med barnet
Den mor eller far, som ikke bor sammen med barnet, har ret til at få barnet
på besøg - dvs. have samvær med barnet. Det gælder, uanset om man har fælles
forældremyndighed eller ej. Det er kun forældre, der kan få samvær, og ikke
fx. bedsteforældre eller andre nære personer.

Og

Uenighed om samvær
Hvis I ikke kan blive enige om samværet, kan statsamtet være med til at
afgøre det. Normalt indkalder statsamtet jer begge to til et møde, for at I
i fællesskab og enighed kan finde en ordning. I og jeres barn har som nævnt
ovenfor også mulighed for at få gratis børne- og familiesagkyndig rådgivning
i statsamtet.

Hvis forholdene ændrer sig, efter at der er fastsat samvær, fx. fordi barnet
bliver ældre, eller fordi ordningen af andre grunde bliver klart
uhensigtsmæssig, kan I selv aftale en anden ordning. Hvis I ikke kan blive
enige, kan I bede statsamtet om at bestemme, om samværet skal ændres.

Samværet afgøres af statsamtet på det sted, hvor den af jer, der har
forældremyndigheden, bor. Har I fælles forældremyndighed, afgøres sagen dog
af statsamtet på det sted, hvor den af jer, der har barnet boende, bor.

Kriterier for afgørelsen
hvert enkelt tilfælde vurderer statsamtet samværet ud fra, hvad der er bedst
for barnet. Normalt vil statsamtet fastsætte samvær, også selv om ansøgeren
og barnet ikke har boet sammen eller aldrig har haft kontakt med hinanden.
Samværet kan ændres i takt med, at barnet bliver ældre og udvikler sig. Ved
afgørelser om samvær lægger statsamtet bl.a. vægt på:..................snip

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-06 16:48

Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Da en af grundene til konflikt meget tit er SAMVÆR - har FFM (eller EFM)
> intet med samvær at gøre - hvad er der svært at forstå ved det?

Det er svært for mig at forstå at nogen regelmagere med vilje har
konstrueret en retstilstand hvor forældre som konkret har vist sig at
være så ude af stand til at samarbejde om barnets liv, at de *ikke
engang* ved egen hjæp kan få lavet en aftale om en så konkret og basal
ting som hvordan barnet får kontakt med begge forældre, stadig
bedømmes som egnede til at forvalte forældremyndigheden i fællesskab.

Hvis kan ikke engang kan blive enige om den slags småting i
dagligdagen, hvordan i alverden forestiller man sig så at et
forældrepar der er krøbet så langt ned i skyttegravene, kan opnå
enighed om de store og væsentlige ting i barnets liv som fx religion,
skolegang og så videre?

Når det først er gået så galt, er det vanvid at forsøge at opretholde
en fiktion om at forældremyndigheden forvaltes i fællesskab.

--
Henning Makholm "Wir kommen nun ans Ziel unserer Ausführungen."

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 17:57

> [...]
>
> Når det først er gået så galt, er det vanvid at forsøge at opretholde
> en fiktion om at forældremyndigheden forvaltes i fællesskab.

Jeg er til dels enig med dig.

Men.... hvis det "eneste" de er uenige om er samvær (hvilket er det de
fleste konflikter er om efter samlivsbrud) - når så det er på plads - er det
rart for den forældre der ikke har barnet boende at have del i FM. Selv om
papiret som FFM er skrevet på ikke er 5 kr værd (det har reelt ingen værdi -
det er alligevel den der har barnets adresse (typisk mor) der har alt
"magten")

Så længe der ikke er nogen represalier ved at være en tyran og
bopælsforældre (den der har barnets adresse) - så ser det skidt ud for de
børn der havner i konflikten mellem mor og far.

"Med stor magt, følger et stort ansvar" hvis disse ord blev efterlevet,
ville det hele se meget lysere ud - desværre forholder det sig ikke sådan i
en del tilfælde - og der er ingen represalier.

mvh
brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-06 18:22

Brian K skrev:

> [...]
> det er alligevel den der har barnets adresse (typisk mor) der har alt

Kan barnet ikke stå under begge forældre i Folkeregistret?

--
Bertel

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 18:56

> Kan barnet ikke stå under begge forældre i Folkeregistret?

Nej

Man kan i DK kun være registreret et sted.

Fra: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20040014029-REGL

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister
LBK nr 140 af 03/03/2004 (Gældende)

§ 8. Kommunalbestyrelsen skal registrere et barn, hvis forældre ikke har
samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet opholder sig mest
hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.

Stk. 2. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af forældrene, som har
forældremyndigheden, medmindre forældrene ved deres underskrift erklærer sig
enige om, at barnet skal registreres hos den anden. Har forældrene fælles
forældremyndighed, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af
forældrene, som disse ved deres underskrift erklærer sig enige om.

Stk. 3. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene, som
på trods af fælles forældremyndighed ikke er enige om registreringen, skal
barnet forblive registreret på den adresse, barnet havde, før uenigheden
opstod, såfremt denne adresse er en af de angivne adresser.

Fra Retsinfo: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C20020005160-REGL

Vejledning om folkeregistrering
VEJ nr 51 af 13/06/2002 (Gældende)

Registreringen af børn

Ved børn forstås ugifte personer under 18 år.

Der er særlige procedureregler i forbindelse med børns flytning. Der
henvises til kapitel 4, afsnit 2. Nedenfor er reglerne for, hvor et barn
skal registreres, gennemgået.

Børn skal efter CPR-lovens § 8, stk. 1, som udgangspunkt registreres efter
samme regler som voksne. Det vil sige, at det afgørende for registreringen
af barnets bopæl er de faktiske forhold. Forældremyndighedens indehaver(e)
har ret til at bestemme, hvor barnet skal opholde sig. Opholder barnet sig
imidlertid i strid med denne beslutning et andet sted, er det dette sted,
der skal registreres som barnets bopæl. Forældremyndighedens indehaver kan
således ikke sætte sig imod, at folkeregisteret registrerer barnets faktiske
opholdssted.

For så vidt angår børn, som regelmæssigt sover et andet sted her i landet
end hos forældrene på grund af kostskoleophold eller lignende, men som
tilbringer weekender, ferier og lignende hos forældrene med bopæl i Danmark,
er der en formodning for, at der er tale om et midlertidigt fravær fra deres
forældre, jf. også § 6, stk. 1, 2. pkt. De vil derfor som hovedregel skulle
registreres hos forældrene. Denne formodningsregel gælder dog ikke for børn,
som fra Grønland tager til den øvrige del af riget. I disse tilfælde må
spørgsmålet om fortsat registrering på forældrenes adresse eller
registrering på skolen afgøres efter en konkret vurdering. Formodningsreglen
gælder endvidere ikke, hvis der er tale om et længere ophold uden for
hjemmet, der skyldes lønnet beskæftigelse, uddannelse, privat plejeforhold
eller offentlig (frivillig eller tvangsmæssig) anbringelse uden for hjemmet.
Det samme gælder studerende, som har egen lejlighed eller eget værelse.
Kortere ophold på en anden adresse af ovennævnte grunde må dog stadig
betragtes som midlertidigt fravær fra forældrenes bopæl.

Børn, der har afbrudt forbindelsen med hjemmet, og om hvem det må formodes,
at de ikke vil vende tilbage dertil, skal som udgangspunkt registreres på
den adresse, som de faktisk opholder sig på.

Hvis barnet har sit hovedophold hos den ene forælder, vil barnet skulle
registreres hos denne, uanset hvem der har forældremyndigheden, jf. § 8,
stk. 1. Hvis et barn i en periode opholder sig lige meget hos den ene og den
anden forælder, gælder reglerne i § 8, stk. 2 og 3.

Det bemærkes, at CPR-lovens § 8, stk. 1, tager sigte på en situation, hvor
det står klart, at barnet fast har et hovedopholdssted, fordi forældrene har
indgået en aftale herom eller fordi barnet i en vis længere periode
beviseligt har haft sit hovedophold hos den ene forælder.

Bestemmelsen tager derimod ikke sigte på en situation, hvor en optælling af
overnatninger og dage viser, at barnet er noget mere hos den ene forælder
end den anden, men hvor barnets faktiske ophold er en følge af
tilfældigheder, f.eks. fordi der er tale om en opbrudsfase i forbindelse med
et samlivsophør eller en ferieperiode. I en sådan periode må barnets delvise
fravær fra den hidtidige adresse betragtes som midlertidigt fravær, der ikke
kan danne grundlag for registrering af en flytning. Først når der er opnået
en egentlig aftale om barnets opholdssted, eller når barnet gennem en vis
længere periode har opholdt sig mest hos den ene part, kan der træffes
afgørelse efter § 8, stk. 1.

Efter § 8, stk. 3, skal et barn forblive registreret på den hidtidige bopæl,
hvis det som led i en mere varig ordning opholder sig lige meget hos begge
forældre, og disse uanset fælles forældremyndighed ikke kan blive enige om
registreringen. Det samme gælder i situationer, hvor det ikke er muligt at
fastslå, hvor barnet har sit hovedopholdssted. Hvis den hidtidige adresse
imidlertid er fraflyttet i forbindelse med, at ordningen eller den periode,
som ikke kan kortlægges, startede, må barnet registreres på høj vejkode i
den hidtidige bopælskommune, indtil forældrene bliver enige om barnets
registrering, eller indtil den fælles forældremyndighed ophæves.

I nogle tilfælde kan det være vanskeligt at fastslå, hvor et barn har sit
hovedopholdssted, fordi forældrene kommer med modstridende oplysninger. Hvis
det ikke er muligt at fastslå dette ud fra andre momenter i sagen, kan det
rent undtagelsesvist komme på tale at indhente oplysninger herom fra barnet
selv. Det forudsætter imidlertid, at kommunen konkret vurderer, at barnet
har den fornødne modenhed til at udtale sig om dette og til at forstå
konsekvenserne af sine udtalelser. Det forudsætter endvidere, at forholdet
mellem barnet og forældrene ikke derved belastes i væsentlig grad. Det
bemærkes, at barnet som mindreårig ikke kan bestemme, hvor vedkommende skal
være registreret, og at barnets eventuelle udtalelser herom derfor ikke kan
tillægges vægt.

Med hensyn til de situationer, hvor det har betydning, hvilken forælder der
har forældremyndigheden, og der er afsagt en byretsdom vedrørende dette
spørgsmål, bemærkes følgende:

Hvis dommen ankes inden fuldbyrdelsesfristens udløb (14 dage, medmindre
andet fremgår af dommen), tillægges anken opsættende virkning, og dommen har
således ikke virkning, før den eventuelt stadfæstes af landsretten.

Hvis dommen ankes efter fuldbyrdelsesfristens udløb, har dommen virkning
uanset anken. Det gælder dog ikke, hvis anken tillægges opsættende virkning.
I så fald har dommen ikke virkning, før den eventuelt stadfæstes af
landsretten.

Dette betyder f.eks., at hvis der hidtil har været fælles forældremyndighed,
og moderen har fået tillagt den fulde forældremyndighed ved en byretsdom,
vil der fortsat være fælles forældremyndighed, indtil landsretten har
truffet endelig afgørelse, såfremt faderen anker dommen inden 14 dage (eller
hvis landsretten tillægger en senere anke opsættende virkning).

En kommune bør derfor altid undersøge, om en byretsdom om forældremyndighed
er anket, før den lægges til grund i en bopælssag.

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 19:09

> [...]
> samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet opholder sig mest
> hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.

-snip--

> Fra Retsinfo: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C20020005160-REGL
>
> Vejledning om folkeregistrering
> VEJ nr 51 af 13/06/2002 (Gældende)

--snip--

> [...]
> der skal registreres som barnets bopæl. Forældremyndighedens indehaver kan
> således ikke sætte sig imod, at folkeregisteret registrerer barnets

--snip--

> [...]
> grad. Det bemærkes, at barnet som mindreårig ikke kan bestemme, hvor
> vedkommende skal være registreret, og at barnets eventuelle udtalelser

En side bemærkning:

De fremhævede punkter kan være et alternativ til en FM retsag (uanset om der
er tale om ophævelse af FM eller overførsel af FM) hvis barnet er over 12
år - barnet skal blot gå ned på forlkeregistret og skrive en flytte
meddelse - derefter tage ophold hos den anden forældre i ca 8 - 12 uger -
derefter er folkeregisteradressen flyttet og barnet kan nu flytte skole,
osv - alle tilskud til barnet fremsendes nu til den nye adresse,osv.

Så kan FM indehaveren sidde med et stykke papir som har den samme værdi som
den FFM den anden part måske havde en gang: (5 kr, eller rettere sagt: ingen
værdi)

Ovenstående bør naturligvis kun benyttes når alle andre muligheder er
udtømte og hvis barnet VIRKLIG ikke vil være hos den anden forældre.

FM indehaver "kan" benytte sig af fogden - men når barnet er over 12 år skal
barnet høres - såfremt barnet klart og tydeligt telkendegiver over for
fogden "jeg vil være her" må/kan fogden ikke gøre noget.

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 19:12

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

-snip-

> [...]
> derefter er folkeregisteradressen flyttet og barnet kan nu flytte skole,
> osv - alle tilskud til barnet fremsendes nu til den nye adresse,osv.

Og der kan opkræves børnepenge fra den anden forældre (som barnet ikke
længere bor hos) - den forældre uden adressen skal samtidig en tur i
statsamtet for at få fastsat samvær (og når barnet er over 12 år bliver det
hørt om hvilket samvær det ønsker)

mvh
brian

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-06 16:49

Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> At entydigt svarer at "der snakkes kun om "hvis der er FFM" er da helt ved
> siden af

Prøv at læse trådens titel.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 17:59

> Scripsit "Brian K" <spam@noway.dk>

> Prøv at læse trådens titel.

Nu er det vel sådan at trådens titel er starten på diskussionen - i dette
tilfælde drejede emnet sig til at indeholde eksempler på både og.

Hvis du læser de svar jeg svarer på - vil du se at mit svar om "både og" er
ganske beretiget til at blive skrevet og postet.

mvh
brian

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 09-05-06 10:11

M skrev:

> Indebærer fælles forældremyndighed, at den ene part kan vælge hvilke
> personer, den anden part lader barnet omgåes i den tid hvor barnet er
> hos denne?

Nej.

> Og såfremt den ene part ikke kan dette, hvilken instans kan så bruges
> til at håndhæve dette regelsæt for modparten?

Håndhæve hvilket regelsæt? Der er ikke noget at håndhæve.

Uanset om der er fælles eller ikke-fælles forældremyndighed, så er
reglerne de samme.

Når min søn er på weekend hos mig kan hans mor ikke bestemme hvem
jeg lader ham se, ligesom jeg ikke kan bestemme hvem hun må lade ham
se.

/Lars
www.tomtompoi.dk
www.progressio.dk

Fra : Brian K

Dato : 13-05-06 01:38

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Håndhæve hvilket regelsæt? Der er ikke noget at håndhæve.

Jo da - div skarildhus og samværsregler fra Statsamtet. Som netop (som du
også siger længere nede) at samværet er privat.

>Uanset om der er fælles eller ikke-fælles forældremyndighed, så er
>reglerne de samme.

helt korrekt

>Når min søn er på weekend hos mig kan hans mor ikke bestemme hvem
>jeg lader ham se, ligesom jeg ikke kan bestemme hvem hun må lade ham
>se.

Igen...helt korrekt - sålænge i holder jer inden for lovens rammer

mvh
brian