Ukrudt fra nabos have, samt hæk i skæl.
Fra : Kim H. Mogensen

Dato : 06-05-06 17:35

Hej

Jeg har et lille problem. Min nabo (en ældre dame), gør ikke noget for at
holde ukrudt væk ved vores skæl (primært skvalderkål). Når jeg spørger hende
om hun ikke snart kan gøre noget ved, får jeg altid sangen om at "hun er ihh
åhh så gammel og kan ikke klare det selv". Så hun gør faktisk ikke noget ved
sin have. Hun har en til at slå hendes græs og klippe hæk. Andet sker der
ikke.. Og alt hendes skvalderkål breder sig over i vores have. Og det
hjælper ikke at jeg kun holder det væk, når hun ikke gør.. For det breder
sig helt vildt i hendes have, man skulle næsten tro hun dyrkede skvalderkål.

Men mit spørgsmål er så, kan jeg gøre noget for at "tvinge" hende til at
gøre noget ved det (som jo nok vil være at hun betaler en havemand for at
gøre noget på hendes side). Jeg har forsøgt at snakke pænt med hende, men
det hjælper ikke.

Et andet spørgmål: Hækken i vores skæl er ved at gå ud. Hvis den dør helt,
så skal vi vel dele udgiften til ny hæk/hegn (vores nabo og os)??

mvh

Kim

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 06-05-06 21:30

Kim H. Mogensen wrote:

> [...]
> gøre noget på hendes side). Jeg har forsøgt at snakke pænt med hende, men

Jeg tror ikke du kan gøre noget som helst. Men, jeg ved det ikke.

> Et andet spørgmål: Hækken i vores skæl er ved at gå ud. Hvis den dør helt,
> så skal vi vel dele udgiften til ny hæk/hegn (vores nabo og os)??

Der skal du have fat i hegnsloven: www.hegnsloven.dk - Hvis der _skal_ være
et hegn, skal I deles.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Who do you trust? Nobody? Good, let's put Nobody in charge then...

- The Register on TCPA/Palladium, 20021109

Fra : K.T.

Dato : 07-05-06 09:11

"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gøre noget på hendes side). Jeg har forsøgt at snakke pænt med hende, men

Du kunne jo vise dig som en god nabo og gå over for at hjælpe hende med at
holde haven. Det giver da langt bedre naboskab end blot at hidse sig op over
nogen elendige skvalderkål, som damen åbnebart ikke selv har fysik til at
bekæmpe.

Knud

Fra : Mr. X

Dato : 07-05-06 13:06

> [...]
> gøre noget på hendes side). Jeg har forsøgt at snakke pænt med hende, men

Ja du har det hårdt! Men nej du kan ikke tvinge hende til noget. Så længe at
det ikke er til fare for nogen kan hun ikke pålægges at skulle gøre noget
ved sin have!

Men i stedet for at gå rundt og brokke dig så kunne du jo tilbyde din hjælp
med at holde det nede. Tænk på hvordan du måske selv er når du bliver
gammel!

> Et andet spørgmål: Hækken i vores skæl er ved at gå ud. Hvis den dør helt,
> så skal vi vel dele udgiften til ny hæk/hegn (vores nabo og os)??

Det er rigtigt smid bare benzin på bålet! Men jeg tvivler du du kan tvinge
hende til at betale for en ny hæk.Med din livsholdning kan du jo bygge en 8m
høj beton mur og et par vagttårne med maskingevær i stedet for

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-05-06 23:24

On Sun, 07 May 2006 14:06:17 +0200, Mr. X wrote:

> Ja du har det hårdt! Men nej du kan ikke tvinge hende til noget. Så
> længe at det ikke er til fare for nogen kan hun ikke pålægges at
> skulle gøre noget ved sin have!

Det stemmer da ikke helt. Hvis det er til skade for hegnet, kan naboen
sagtens pålægges at gøre noget ved det. I den forbindelse er det vel
ikke uden grund at det anbefales at man holder er bælte på mindst 50 cm
bart på hver side af hækken.

Ja, vedligehold og etablering af hegn er som regel en udgift/et stykke
arbejde man deles om.

Fra : @

Dato : 07-05-06 13:40

On Sat, 6 May 2006 18:35:29 +0200, "Kim H. Mogensen"
<dd@xxxindbakke.dk> wrote:

>Hej

>Et andet spørgmål: Hækken i vores skæl er ved at gå ud. Hvis den dør helt,
>så skal vi vel dele udgiften til ny hæk/hegn (vores nabo og os)??

du kan måske finde noget her:

http://www.hegnsloven.dk/lov.html

et er love og regler, som det kan være nødvendigt at ty til hvis alt
andet glipper

noget helt andet er forholdet mellem naboer,
og IMHO er et ordentligt forhold til naboer vigtigere end om love og
regler altid er fulgt lige til sidste punktum

--
Det Radikale Venstre er blevet en interesseorganisation for
mennesker med lang uddannelse, stort ego og lille solidaritet

Fra : ck

Dato : 07-05-06 14:49

> [...]
> gøre noget på hendes side). Jeg har forsøgt at snakke pænt med hende, men

Jeg håber ikke jeg for en nabo som dig.

Hvis det er en ældre dame skulle du tage og hjælpe hende, i steden for at
brokke dig.

Ck

Fra : Peter Andreasen

Dato : 08-05-06 07:29

- hvis du laver en bane på din side af hækken med græs, bare i en bredde der
svarer til din græsslåmaskine, så forhindrer du skvalderkålen i at brede sig
videre ind i din have. Den kan ikke tåle jævnligt at blive klippet ned.

Vedr. hækken er det rigtigt dom de andre svar antyder, at du skal bruge
hegnsloven.

Vh

Peter