Stiftelse af andelsforening/andelsejendom
Fra : Jens Andersen

Dato : 02-05-06 17:05

Hej
Jeg bor i en udlejningsejendom som netop er blevet solgt. Dette medfører
naturligvis at lejerne har ret til at købe ejendommen forud for den nye
ejer til samme pris og oprette en andelsforening.
Mit spørgsmål er hvordan det fungerer for lejere der ikke er
interesseret i at købe en andel? Dvs. hvis ejendommen bliver lavet om
til andelslejligheder og de interesserede skaffer nok kapital til det,
uafhængigt af de ikke interesserede parter.
Helt specifikt ligger mit problem i at hvis ejendommen blot blev solgt
normalt til en ny udlejer, ville denne nye udlejer være underlagt div.
regler for hvordan en evt. stigning af huslejen skal forløbe.

Er dette det samme ved oprettelse af en andelsbolig, eller kan
"udlejerne" hæve huslejen så det passer til deres reelle udgifter til
vedligeholdelse af ejendommen? (der vil komme en huslejestigning for
andelskøbere pga. dette)

Jeg har kigget i "Bekendtgørelse af lov om andelsboligforeninger og
andre boligfællesskaber" (LBK nr 266 af 28/03/2006 (Gældende)), men har
ikke kunne finde noget omkring dette.

Er der nogen der kender svaret eller kan pege mig i den rigtige retning?

Mvh
Jens Andersen

Fra : per christoffersen

Dato : 02-05-06 19:07

"Jens Andersen" <jens.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender svaret eller kan pege mig i den rigtige retning?

Andelsforeningen indtræder som udlejer overfor de resterende lejere på
nøjagtig samme vilkår som en almindelig privat udlejer.
Det fremgår ikke af andelsboligloven, og det er fordi der ikke er nogle
særlige forhold, der gør sig gældende. Det hele håndteres efter lejeloven.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 03-05-06 12:23

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> særlige forhold, der gør sig gældende. Det hele håndteres efter lejeloven.

Og desuden:
Hvis I vil gå videre med planerne, så skal I have sammensat et
rådgivningsteam betsående af ihvertfald en revisor og en advokat (og
muligvis en bygningssagkyndig). Det kan faktisk kun gå for langsom for
tilbudsfristen for overtagelse kan hurtigt løbe ud.

/Per