Reklamation igen igen...
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-05-06 17:00

Hej,

Jeg har købt en gasvarmer på tilbud til halv pris i Kvickly sidste efterår,
det viser sig nu at den ikke virker. De siger at de ikke forhandler
tilsvarende produkter længere og jeg derfor kun kan få pengene tilbage.

Men har jeg ikke både krav på det og erstatning i følge købelovens §80,
således at jeg kan købe en ny til fuldpris et andet sted?

Mvh
Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-05-06 17:33

"Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> writes:

> Men har jeg ikke både krav på det og erstatning i følge købelovens §80,
> således at jeg kan købe en ny til fuldpris et andet sted?

Der er ikke noget i dit indlæg der godtgør at §80 finder
anvendelse. At din gasvarmer ikke virker er bare en almindelig mangel
og betyder ikke uden videre at sælger har 1) handlet i strid med
almindelig hæderlighed, 2) bevidst har givet vildledende oplysninger,
3) forsømt at give nødvendige oplysninger, 4) ikke har tilsikret
egenskaber ved varen eller 5) ved forsømmelse forårsaget manglen efter
købet indgåelse.

Selv hvis du mener at en af ovenstående betingelser fra §80 er
opfyldt, så har du ikke lidt en tab ved at skulle købe en dyere vare
et andet sted.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 02-05-06 06:56

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Selv hvis du mener at en af ovenstående betingelser fra §80 er
> opfyldt, så har du ikke lidt en tab ved at skulle købe en dyere vare
> et andet sted.

Det vil altså sige at man kan sælge ting til under indkøbspris også bare
tilbyde pengene tilbage hvis den er defekt, i stedet for at lide et tab ved
at give en tilsvarende vare?

Mvh,
Morten

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-05-06 08:36

"Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Det vil altså sige at man kan sælge ting til under indkøbspris også bare
> tilbyde pengene tilbage hvis den er defekt, i stedet for at lide et tab
> ved at give en tilsvarende vare?

Hvad havde du forventet?

Lovhjemlen til bare at give dig dine penge igen findes i §78, stk. 2:

"Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."

Du kan selvfølgelig anføre, at det er til væsentlig ulempe for dig, at du
skal købe varen til fuld pris et andet sted, men sådan skal paragraffen ikke
tolkes. Vi er vel enige om, at hvis du får dine penge tilbage for den
defekte vare, så har du ikke lidt noget tab, men står nøjagtig som før du
foretog købet?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-05-06 10:06

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:

> [...]
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."

Spørgsmålet er om §78 Stk. 2 finder anvendelse. Det gør den kun hvis
en omlevering er umulig eller vil påføre sælger en uforholdsmæssig
omkostning.

Jeg har ikke lige nogen praksis at hænge det op på, men umidelbart vil
jeg ikke mene at det er en uforholdsmæssig udgift at skulle ombytte en
vare man har solgt på tilbud selvom tilbuddet er udløbet. Det der
derimod kan være relevant er at sælger er holdt op med at føre varen,
det kan yderligere besværliggøre en ombytning.