Underbo vil ikke tillade afløb
Fra : Henning

Dato : 01-05-06 15:45

I forbindelse med ombygning af badeværelse, er en bekendt stødt i et
problem.
Underboen vil ganske enkelt ikke tillade håndværkerene at komme ind
for at lave nyt afløb! Det strider imod loven er alle enige om - men
hvad nu? Er det fogeden der skal sørge for adgang, hvor længe kan der
gå før der falder dom i sådan en sag?

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-05-06 18:24

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> [...]
> om - men hvad nu? Er det fogeden der skal sørge for adgang, hvor
> længe kan der gå før der falder dom i sådan en sag?

Hvilken type ejendom er det? (ejerforening, andelsboligforening eller
udlejningsejendom). I de to første tilfælde skal du kigge i foreningens
vedtægter, som regulerer dette forhold mellem ejerne eller
andelshaverne. Der er *ikke* nogen lov om dette, når vi taler om
nyetablering af et afløb. I en ejerforening vil det generelt være sådan,
at man skal have underboens *explicitte* tilladelse, medmindre
vedtægterne siger noget andet (typisk i et afsnit om rørgennemføringer).
Hvad der er udgangspunktet i en andelsboligforening ved jeg ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 03-05-06 13:23

> [...]
>at man skal have underboens *explicitte* tilladelse, medmindre
>vedtægterne siger noget andet (typisk i et afsnit om rørgennemføringer).

Der er tale om en ejerforening. Er du sikker på at underboen kan nægte
adgang til loft, for at udføre gennemføring? Hvad fa'en gør man så i
alle landet etageejendomme, når der skal renoveres badeværelser?

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-05-06 19:03

> [...]
> nægte adgang til loft, for at udføre gennemføring? Hvad fa'en gør
> man så i alle landet etageejendomme, når der skal renoveres

Der er to muligheder:
1) Vedtægterne giver overboen rettigheder
2) Overboen taler sig til rette med underboen

--
Jesper Lund

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-06 13:33

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Der er to muligheder:
> 1) Vedtægterne giver overboen rettigheder
> 2) Overboen taler sig til rette med underboen

2b) Overboen køber sig til tilladelsen ved underboen

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : HJS

Dato : 03-05-06 20:09

> Underboen vil ganske enkelt ikke tillade håndværkerene at komme ind
> for at lave nyt afløb!

Jeg forstår godt underboen. Nu er det godt nok 35 år siden, men da boede jeg i
lejelighed. En dag jeg kom hjem fortalte min kæreste mig at vi havde haft håndværkere
hele dagen fordi overboen skulle have lavet nyt afløb.
Da jeg kom ud på badeværelset ragede der en vandlås 10 cm. gennem loftet, hvilket jeg
brokkede mig gevaldig over.
De kostede mig en mindre formue i advokatregninger samt et års skænderier med
overboen før end mit loft blev bragt tilbage til oprindelig status. Og overboen måtte
hæve sit badekar 10 cm. i stedet for.
Hvis nogen spørger mig i dag vil jeg på det kraftigste fraråde at give tilladelse til
at lave noget som ikke kan laves ovenfra.

Hans