1. maj regler.
Fra : Mike

Dato : 30-04-06 21:48

Hej NG

Jeg spurgte min arbejdsgiver om vi havde fri den 1. maj hvortil han svarede
at der var normal arbejdsdag. Men det undrer mig lidt. Kan han det? Hvad er
reglerne for 1. maj egentlig?
Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

Mvn
Mike

Fra : Holst

Dato : 30-04-06 22:01

Mike wrote:

> [...]
> reglerne for 1. maj egentlig?
> Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

Der er vist ingen regler, medmindre du har nogen anført i din
ansættelseskontrakt/overenskomst.

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-04-06 22:27

"Mike" <no@spam.dk> skrev:

> [...]
> det? Hvad er reglerne for 1. maj egentlig?
> Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

Et fyldestgørende svar kan ses her:
http://www.bf.dk/dk/bf/Nyheder/VisNyheden.htm?add_content_id=9F93B056-4EE6-4413-A552-7A0B13D06DD7&placement_name=body

--
Kurt Lund

Fra : Jubii

Dato : 30-04-06 22:40

On Sun, 30 Apr 2006 22:47:32 +0200, "Mike" <no@spam.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>reglerne for 1. maj egentlig?
>Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

"Dagen er normal arbejdsdag, men der er flere overenskomster hvorunder det er en
halv eller en hel fridag.
Dagen kan bruges til socialt sammenhold i diverse parker, hvor politiske partier
arrangerer møderne (mod at få taleretten og agitationsmuligheden) og vejret
styrer serveringsniveauet af sodavand og øl.

Aftenprogrammerne i fjernsynet kan, alt efter politisk observans eller bevis på
alsidighed, give en kort beretning om dagens taler eller der kan produceres en
hel temaaften - hvor 90% er genbrug fra sidste års ditto."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-06 11:03

"Mike" <no@spam.dk> wrote in

> Jeg spurgte min arbejdsgiver om vi havde fri den 1. maj hvortil han
> svarede at der var normal arbejdsdag. Men det undrer mig lidt. Kan han
> det?

Det afhænger af hvilken overenskomst du evt. er ansat under.

> Hvad er reglerne for 1. maj egentlig?

Der er ingen regler. Officielt er det en helt almindelig dag.

Men da det jo er Arbejderbevægelsens Internationale Kampdag, har mange
fagforeninger fået indført i overenskomsten at de ansatte har helt eller
delvist fri den 1. maj.

Så du må kigge i den overenskomst du er ansat under, eller i den kontrakt
du har med din arbejdsgiver.

Fra : Egon Stich

Dato : 01-05-06 10:12

"Mike" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> reglerne for 1. maj egentlig?
> Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

Du kan få det helt nøjagtige svar i din fagforening.
Hvis du ikke er medlem af en sådan, bør du naturligvis heller ikke nyde godt
af aftalte fordele.
Men må klare dig selv.

Egon

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-06 12:20

> [...]
> er reglerne for 1. maj egentlig?
> Hvis det har nogen relevans så er jeg ansat under funktionærloven.

Hvis du har medarbejdere ansat under dig, må du ikke være ringere stillet
end disse, det vil sige har de fri 1. maj så har du også.

Men ellers som nævnt, kontakt din fagforening, der får du det rigtige svar
og ikke en masse gætterier her fra gruppen.

Mvh
Michael

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-05-06 12:41

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis du har medarbejdere ansat under dig, må du ikke være ringere
> stillet end disse, det vil sige har de fri 1. maj så har du også.

Hvad er det for noget sludder?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-06 12:54

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:C9m5g.12552$ID7.6678@news.get2net.dk...

> Hvis du har medarbejdere ansat under dig, må du ikke være ringere stillet
> end disse, det vil sige har de fri 1. maj så har du også.

Hvor har du dette fra, for det giver ikke ret meget mening?

mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-05-06 13:04

> [...]
>
> Hvis du har medarbejdere ansat under dig, må du ikke være ringere stillet
> end disse, det vil sige har de fri 1. maj så har du også.

Det er i hvert fald ikke rigtigt.
De steder hvor jeg har været ansat har de timelønnede haft fri 1. maj,
hvorimod de funktionær-ansatte *ikke* har haft fri (dvs. også
mellemlederne).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-05-06 15:15

In news:4455f93e$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> Typed:

> De steder hvor jeg har været ansat har de timelønnede haft fri 1. maj,
> hvorimod de funktionær-ansatte *ikke* har haft fri (dvs. også
> mellemlederne).

Naturligvis.. Det er en arbejderfridag - arbejdernes kampdag.
Følgelig har arbejderne - de timelønnede fri, men ikke funktionærer.
I flere overenskomster er det dog blødt op således at funktionærer
har ½ fri 1.maj og ½ fri grundlovsdag.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-05-06 16:01

Petersen_Michael wrote:
> Følgelig har arbejderne - de timelønnede fri, men ikke funktionærer.
> I flere overenskomster er det dog blødt op således at funktionærer
> har ½ fri 1.maj og ½ fri grundlovsdag.

På min arbejdsplads har alle overenskomstansatte funktionærer hel fridag
1. maj. Visse funktionærer bl.a. de fleste ledere falder grundet deres
lønniveau udenfor overenskomsten, og har ikke fri.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>