Befordringsfradrag for studerende?
Fra : Lars

Dato : 30-04-06 19:37

Hej, jeg håber at flg ? er ok i denne gruppe, idet jeg ikke kunne finde
andre.

Min kone studerer i en by 30 km herfra, hvortil hun kører med tog og hun
selv betaler transport, men får studenter rabat, således hun betaler ca
700 kr/md

Hun modtager SU & har ingen anden indtægt.
Må en studerende i dette tilfælde notere befordringsfradrag på
selvangivelsen?

--
Best regards

Lars

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-04-06 19:54

Lars wrote:

> [...]
> 700 kr/md
>
> Hun modtager SU & har ingen anden indtægt.
> Må en studerende i dette tilfælde notere befordringsfradrag på

Nej, det er kun lønmodtagere der kan det. (I forbindelse med befordring til
deres arbejde).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the
country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag
the
people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a
parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can
always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have
to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for
lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.

- Herman Goering at the Nuremberg trials

Fra : Janus

Dato : 30-04-06 19:58

[...]

Nej desværre.
Arbejdspladsen skal være indtægtsgivende for at give ret til
befordringsfradrag. Transport til et uddannelsessted giver derfor normalt
ikke ret til befordringsfradrag.

Mvh

Janus

Fra : L.Støvring

Dato : 30-04-06 21:05

"Janus" <ingen@mailidag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Arbejdspladsen skal være indtægtsgivende for at give ret til
> befordringsfradrag. Transport til et uddannelsessted giver derfor normalt

Dog er lønnede praktikker, som er indlagt som en del af studiet, omfattet af
reglerne om befordringsfradrag - bare lige for at have den del med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 30-04-06 22:00

L.Støvring wrote:

> Dog er lønnede praktikker, som er indlagt som en del af studiet, omfattet af
> reglerne om befordringsfradrag - bare lige for at have den del med.

Har du en link til bekendtgørelse eller lignende, der giver dig ret i dette.

Jeg var nemlig for nylig til et informationsmøde på et studie, og her
var der netop én, der spurgte om befordringsfradrag. Til dette oplyste
studiet, at der IKKE var et befordringsfradrag i forbindelse med den
lønnede praktisk.

Dette skabte en del proteste blandt andre gæster på mødet, idet de
mente, at når man fik løn, så fik man også befordringsfradag.

En kæreste, som ledsagede en anden gæst på mødet, fortalte, at han
arbejde for skattevæsenet, og studiet havde ganske ret i, at der IKKE
var noget befordringsfradrag i forbindelse med lønnet praktik.

Fra : L.Støvring

Dato : 01-05-06 09:16

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for skattevæsenet, og studiet havde ganske ret i, at der IKKE var noget
> befordringsfradrag i forbindelse med lønnet praktik.

Jeg har ikke umiddelbart et link, desværre. Men jeg skal gerne lige søge
lidt.

Min påstand er udfra at, vores datter som blev færdiguddannet diakon i
december 2005, fik befordringsfradrag under studiet. Studiestedet er i
Århus, og hvert andet semester ( 9 semestere ialt ), var praktikker. En af
hendes praktikker var i Fredericia - vi bor i Hobro, så det gav et pænt
fradrag i det halve år.

Mvh. Lisbeth

Fra : L.Støvring

Dato : 01-05-06 09:21

> [...]
> for skattevæsenet, og studiet havde ganske ret i, at der IKKE var noget
> befordringsfradrag i forbindelse med lønnet praktik.

Jeg kan finde dette:

http://www.p-l-s.dk/sider/praktik/befordring.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : JS

Dato : 30-04-06 21:33

Lars wrote:
> [...]
> betaler ca 700 kr/md
>
> Hun modtager SU & har ingen anden indtægt.
> Må en studerende i dette tilfælde notere befordringsfradrag på

Nej, men hvis hun er smart får hun et studiejob i den by hvor hun studerer
og så kan hun.