Opsigelse under sygdom?
Fra : Niels Munk

Dato : 30-04-06 17:18

Hej

Torsdag aften, d. 27/4 styrter jeg på min MC, og ryger med
ambulance på hospitalet. Jeg ringer samme aften til min nærmeste
chef og sygemelder mig.
Fredag formiddag er jeg igen i kontakt med min chef, hvor jeg
meddeler at lægen har bedt mig sygemelde mig i en uges tid.

Lørdag får jeg besøg på hospitalet af mine forældre, som også
har tømt min postkasse samme morgen. De har et brev med
fra min arbejdsgiver, dateret 28/4 (fredag), hvor jeg er blevet
opsagt ultimo Juli 2006.

Jeg har været ansat i firmaet, som funktionær, siden 1. November
2005, dvs. 6mdr.

Er dette lovligt? Altså at opsige en mand under sygdom?

/Niels Munk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-04-06 17:24

Niels Munk brought next idea :
> Er dette lovligt? Altså at opsige en mand under sygdom?

Er opsigelsen pga. sygdommen eller er der en anden grund til det ?

Sygdom giver, svjv, ikke i sig selv beskyttelse mod fyring uanset
årsag.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Niels Munk

Dato : 30-04-06 17:34

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Er opsigelsen pga. sygdommen eller er der en anden grund til det ?

Fik en "standardopsigelse" - "Du har ikke levet op til forventningerne"
Altså ikke grundet sygdom.

> Sygdom giver, svjv, ikke i sig selv beskyttelse mod fyring uanset årsag.

Ok

/Niels Munk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-04-06 17:47

Niels Munk explained :

> Fik en "standardopsigelse" - "Du har ikke levet op til forventningerne"
> Altså ikke grundet sygdom.

Det lyder som om du skal snakke med din fagforening hurtigst muligt -
hellere i går end i dag faktisk.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 19:17

Niels Munk wrote:
> Fik en "standardopsigelse" - "Du har ikke levet op til
> forventningerne"

Er det rigtigt?

Virker jo lidt for tilfældigt, at de skriver brevet præcis 1. arbejdsdag
efter at du har sygemeldt dig...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-04-06 19:39

> Virker jo lidt for tilfældigt, at de skriver brevet præcis 1. arbejdsdag
> efter at du har sygemeldt dig...

Kunne jo være at den var skrevet inden - det var sidste dag inden den
første, og funktionærer siges normalt op til den første.

Mvh Maria

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 01-05-06 06:26

> Kunne jo være at den var skrevet inden - det var sidste dag inden den
> første, og funktionærer siges normalt op til den første.

Brevet er jo dateret den 28/4, dagen efter han har sygemeldt sig.

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-05-06 06:42

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> writes:

>Brevet er jo dateret den 28/4, dagen efter han har sygemeldt sig.

Spørgsmålet er, om sygdommen er årsag til opsigelsen. Hvis man
allerede havde planlagt fyringen af andre årsager, er det bare
et uheldigt sammenfald i tid.

Man kan med garanti få fagforeningen (eller en advokat) til at
skrive et pænt brev og få uddbydet opsigelsen. Så kan man tage
den derfra, hvis det bliver nødvendigt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-06 15:41

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Man kan med garanti få fagforeningen (eller en advokat) til at
> skrive et pænt brev og få uddbydet opsigelsen. Så kan man tage

Det kan man sgu' da selv spørge om. At få en advokat til at gøre det,
viser allerede at man er kommet på "krigsstien" så hvis man vil have
noget ud af det og vinde en sag så kan man nok godt regne med at
arbejdsgiveren ville overveje sig sine ord betydeligt mere når det er en
advokat der spørger om begrundelsen... Men bortset fra det så husker jeg
ikke at der skulle være noget problem i at fyre en medarbejder, sålænge
det ikke er under barsel.

Altså hvilken paragraf i hvilken lov er det i givet fald i mener der
skulle være overtrådt?

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-05-06 15:46

=?ISO-8859-1?Q?Martin_J=F8rgensen?= <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

>Altså hvilken paragraf i hvilken lov er det i givet fald i mener der
>skulle være overtrådt?

Hvis firmaets begrundelse er, at man vil fyre folk, der lægger
sig syge, vil det nok komme ind under afdelingen for usaglig
opsigelse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-06 18:29

Klaus Ellegaard wrote:

> Hvis firmaets begrundelse er, at man vil fyre folk, der lægger
> sig syge, vil det nok komme ind under afdelingen for usaglig
> opsigelse.

Det tænkte jeg nemlig også på... Men mit svar til det er at det er sådan
noget man taber sager på, når man forsøger at fyre en medarbejder der
har været der i mange år (medmindre man kan begrunde det driftsmæssigt).

Her er der tale om en nyansat - og der er det lettere at fyre folk.
Arbejdsgiveren har gjort det på det "rigtige tidspunkt", fordi bagefter
bliver det sværere at slippe af med medarbejdere "der ikke lever op til
forventningerne". Så taber de sagerne...

Men det hele kommer selvfølgeligt an på om begrundelsen er iorden.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-05-06 18:54

> [...]
> forventningerne". Så taber de sagerne...
>
> Men det hele kommer selvfølgeligt an på om begrundelsen er iorden.

Hvad med § 2b?
"Hvis ikke rimeligt begrundet i virksomhedens eller funktionærens forhold"
gælder kun ved ansættelser over 1 år. Det må betyde at ikke kan få
godtgørelse for en urimelig opsigelse, og heller ikke få den ophævet. Dermed
står den vel ved magt uanset hvad?

Mvh Maria

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-06 21:23

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> gælder kun ved ansættelser over 1 år. Det må betyde at ikke kan få
> godtgørelse for en urimelig opsigelse, og heller ikke få den ophævet. Dermed

Jo, fyringen står ved magt. Jeg kan huske at man ved uberettigede
bortviselser kan få en dom der underkender bortviselsen, hvis ikke
forholdet har lidt så meget skade at ingen af parterne kan holde ud af
arbejde med hinanden mere. Om man kan underkende en fyring, tror jeg
egentligt ikke. Jeg vil tro at man får en erstatning...?

Men du har ret... Det var faktisk også § 2b jeg tænkte på. Jeg kunne
bare ikke huske at den kun gjaldt ved ansættelser under 1 år...
Nogengange har man i en overenskomst noget om urimelige afskedigelser
(hovedaftalens..... ca. § 2-5 eller deromkring?) men jeg ved ikke om der
er andre muligheder. Ellers er der jo nok ikke meget tilbage at gøre,
end at acceptere det og finde nyt job.

Fra : Holst

Dato : 30-04-06 21:56

Morten Fruergaard wrote:

> Virker jo lidt for tilfældigt, at de skriver brevet præcis 1. arbejdsdag
> efter at du har sygemeldt dig...

Ja, men dog ikke mere tilfældigt, at det også er sidste arbejdsdag,
inden han havde været ansat i seks måneder. Jeg kender ikke hans
ansættelseskontrakt, men der kan måske være en god grund til at opsige
ham inden udløbet af denne periode, hvis man ikke er tilfreds med ham.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-06 06:36

Holst wrote:

> Ja, men dog ikke mere tilfældigt, at det også er sidste arbejdsdag,
> inden han havde været ansat i seks måneder.

Stadig for tilfældigt - for mig..

Til Niels.
Er brevet sendt anbefalet?

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Niels Munk

Dato : 01-05-06 07:55

meddelelse news:44559e23$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> Til Niels.
> Er brevet sendt anbefalet?

Nej

/Niels Munk

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-05-06 19:16

Morten Fruergaard <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Til Niels.
> Er brevet sendt anbefalet?

Hvilken forskel skulle det gøre?

--
Jesper Lund

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-05-06 20:21

Jesper Lund wrote:

> Hvilken forskel skulle det gøre?

Vel den forskel, at hvis det ikke var skrevet i denne NG, så ville det være
svært for firmaet at bevise, at de har sendt brevet, så modtager har haft
det inden månedens udgang.
Det er jo ikke altid, at PostDK aflevere breve dagen efter at de er sendt
Og hvis brevet først er afleveret mandag den. 1/5, så er opsigelsen vel
først gyldig en måned senere og med 3 måneders varsel i stedet for 1.

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : alexbo

Dato : 30-04-06 19:40

"Niels Munk" skrev

> Er dette lovligt? Altså at opsige en mand under sygdom?

Ja.
Hvis du havde kommet på arbejde fredag, havde du fået den personligt.
Nu bliver den sendt så du har den inden udgangen af denne måned, du skal jo
have den inden mandag, for at undgå at din ansættelse løber en måned mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ann

Dato : 01-05-06 18:01

Hej Niels

Fandt flg.

"Opsigelse under sygdom
Du kan godt opsige en funktionær under sygdom, men vær opmærksom på
at hvis opsigelsen begrundes i selve sygdommen, kan der være tale om
en usaglig opsigelse. Du må nemlig kun opsige på grund af sygdom,
hvis sygdommen har været af tilstrækkelig lang varighed, eller hvis
der foreligger lægelig dokumentation for, at sygdommen vil blive
længerevarende.
Funktionærloven indeholder en bestemmelse om forkortet varsel - en
måned - i tilfælde af længerevarende sygdom, den såkaldte 120 dages
regel. Hvis I har indgået en skriftlig aftale om at lade 120-dages
reglen gælde, kan du opsige funktionæren med 1 måneds varsel til
udløbet af en måned, hvis funktionæren har modtaget løn under
sygdom i 120 dage i alt indenfor de seneste 12 måneder. Du skal da
afgive opsigelsen i umiddelbar tilknytning til udløbet af de 120 dage,
og mens funktionæren stadig er syg."

her:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221857_2525_3a6c7488d9f37.html&spec=058feeff587b8177f277d36933753919&themeid=200107181718_8868_3b55a8c19ad95&art_id=2004050513003042400046950&type=a

med ønske om snarlig bedring

hilsen

Ann

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-06 18:31

Ann wrote:
> [...]
> hvis sygdommen har været af tilstrækkelig lang varighed, eller hvis
> der foreligger lægelig dokumentation for, at sygdommen vil blive

Jeg mente det nok.... Men stadigvæk: Det kommer an på hvad de mener med
at pgl. "ikke har levet op til forventningerne". Der ville jeg nok bede
om at få en skriftlig uddybelse - det er vist det mest fornuftige.