Får man noget ud af at melde dem - billeth~
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-06 13:35

Efter at være kommet over min skuffelse over ikke at få
Madonnabilletter, selvom jeg "kun" var nummer 70 i køen ved Fona, ser
jeg til min forargelse alle de dyre billetter i Den Blå Avis.

Nogle står ligefrem frem med navn og telefonnummer og kræver 1500 for
en billet.

Får man noget ud af at melde disse svindlere og skal man gøre det på
sin lokale politistation eller der hvor vedkommende bor?

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of www.abk31.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-04-06 16:16

Brian B. Christensen wrote:

> [...]
>
> Får man noget ud af at melde disse svindlere og skal man gøre det på
> sin lokale politistation eller der hvor vedkommende bor?

Hvilken lov er det du mener at de overtræder? (Jeg er ikke ironisk).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There was a time when religion ruled the world. It is known as The Dark
Ages.
- Ruth Hurmence Green (The Born Again Skeptic's Guide to the Bible)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 29-04-06 16:25

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Hvilken lov er det du mener at de overtræder? (Jeg er ikke ironisk).

Denne her:

| Bekendtgørelse af lov om forbud
| mod videresalg af billetter til LBK nr 769
| af 25/11/1991 (Gældende)
|
| § 1. Videresalg af billetter til offentlige forlystelser,
| ved hvilket sælgeren søger at opnå fortjeneste, er forbudt.

Så hvis man har is i maven, kan man købe billetterne til overpris, nyde
koncerten og tage det juridiske slagsmål bagefter.

--
Mvh. Peter

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-04-06 16:39

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Så hvis man har is i maven, kan man købe billetterne til overpris, nyde
> koncerten og tage det juridiske slagsmål bagefter.

OK - der er rent faktisk en lov imod det. Det anede jeg ikke.

Rent bortset fra det - der skal vel finde et salg sted + man skal bevise at
de har søgt at opnå en fortjeneste. Teknisk set kan dem der annoncerer dem
jo have købt dem til den pris de sætter dem til salg til...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-06 16:44

On Sat, 29 Apr 2006 17:38:36 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Rent bortset fra det - der skal vel finde et salg sted + man skal bevise at
>de har søgt at opnå en fortjeneste. Teknisk set kan dem der annoncerer dem
>jo have købt dem til den pris de sætter dem til salg til...

Jo, men det er jo pålydende værdi af billetten. Så den går heller
ikke.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-04-06 17:34

Brian B. Christensen wrote:

> Jo, men det er jo pålydende værdi af billetten. Så den går heller
> ikke.

Du misforstår (eller også gør jeg).

Hvis A køber i lugen til pris lav, og sælger til ulovlig pris høj til B, som
så sælger til C, så er salget fra B til C ikke ulovligt. Og, B må godt købe
af A. Så, det kræver at B ved hvem A er...

Den holder forhåbentligt ikke i byretten, men jeg påpeger blot, at ud fra
den paragraf der blev citeret, kan det være ret svært at bevise at
paragraffen er overtrådt.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Those who have challenged the inequalities of global trade have pointed to
the fact that some of the world's richest nations once used tariff barriers
to devastating effect in building their economies. But the history of patent
protection suggests that that is not the only means by which the rich
nations have raised the drawbridge after entering the castle. When it suits
the rich countries to impose free trade, they do so. When it suits them to
impose protectionism, they argue that this is the only path to development.
But woe betide the poor nation which seeks to apply the lessons of the past.
- George Monbiot on Patent nonsense

Fra : Eliasen

Dato : 29-04-06 17:54

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> wrote in message

> [...]
> købe
> af A. Så, det kræver at B ved hvem A er...

Jo, salget fra B til C er ulovligt. Billettens pålydende pris er ikke
ændret selv om B har givet mere for den.

--
Eliasen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-04-06 18:13

Eliasen wrote:

> Jo, salget fra B til C er ulovligt. Billettens pålydende pris er ikke
> ændret selv om B har givet mere for den.

Jo, men bekendtgørelsen siger:
"Videresalg af billetter til offentlige forlystelser, ved hvilket sælgeren
søger at opnå fortjeneste, er forbudt".

Hvis ikke B tjener noget på at sælge billetten, da han selv har betalt alt
for meget, så har han jo ikke opnået nogen fortjeneste ved at sælge til
samme høje pris, som han selv har givet, og dermed ikke gjort noget
ulovligt... Eller hvad...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 29-04-06 20:11

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> for meget, så har han jo ikke opnået nogen fortjeneste ved at sælge til
> samme høje pris, som han selv har givet, og dermed ikke gjort noget

Det var det jeg hængte mig i.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Eliasen

Dato : 29-04-06 20:23

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
> alt for meget, så har han jo ikke opnået nogen fortjeneste ved at
> sælge til samme høje pris, som han selv har givet, og dermed ikke

Jeg må være dig svar skyldig på trods af at mit tidligere svar lød
skråsikkert.

Måske en dommer vil se det som: "Eftersom B ikke måtte lade A tjene på
billetten i forhold til den pålydende værdi, vil billettens værdi
herefter være at betragte som den oprindeligt anførte. Hvis billettens
værdi hermed er "nulstillet" til pålydende må B heller ikke tjene på et
salg til C, (selv om det faktisk ikke er tilfældet.)"

No clue! Just guessing, men de lærde herinde kan måske hoppe ind...?!

--
Eliasen

Fra : Politico

Dato : 29-04-06 21:23

> [...]
> for meget, så har han jo ikke opnået nogen fortjeneste ved at sælge til
> samme høje pris, som han selv har givet, og dermed ikke gjort noget

Jeg er enig. Hvis sælger videresælger billetterne til samme pris som han
selv har givet for dem, har han ikke forsøgt at opnå en fortjeneste, og
dermed er gerningsindholdet ikke opfyldt. Dette må gælde uanset om han selv
har betalt "for meget" for dem.

/ Politico

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 06:16

Politico wrote:
> [...]
> fortjeneste, og dermed er gerningsindholdet ikke opfyldt. Dette må
> gælde uanset om han selv har betalt "for meget" for dem.

Umiddelbart ja.
Men om han så kan bevise en dommer om, at han selv har givet for meget er
en anden ting - han har jo nok ikke en kvittering...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-04-06 08:06

Morten Fruergaard wrote:

> Umiddelbart ja.
> Men om han så kan bevise en dommer om, at han selv har givet for meget er
> en anden ting - han har jo nok ikke en kvittering...

Men, det må vel som udgangspunkt være anklagemyndighedens opgave at bevise
at han er skyldig.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Today, the record companies are saying MP3s are the biggest evil. Tomorrow
they're going to say they're the greatest thing when they figure
them out.
- Gene Kan, Gnutella developer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-04-06 08:19

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Men, det må vel som udgangspunkt være anklagemyndighedens opgave at
> bevise at han er skyldig.

Der tror jeg, at bilettens pålydende er bevis nok...
Det må så være den anklagede, som skal modbevise...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-06 16:48

> [...]

> de har søgt at opnå en fortjeneste. Teknisk set kan dem der annoncerer dem
> jo have købt dem til den pris de sætter dem til salg til...

Så vil politiet jo nok spørge hvem de har købt dem af (hvortil de
sikkert svarer: En formummet mand i Fælledparken).

Må politiet bruge agentmetoder - altså købe billetterne og så
knalde sælgeren?

--
Bertel

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-06 16:52

On Sat, 29 Apr 2006 17:47:42 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Må politiet bruge agentmetoder - altså købe billetterne og så
>knalde sælgeren?

De gør det ved narkohandler, men om der er en forskel på reglerne ved
jeg ikke.

Fra : Henning

Dato : 29-04-06 19:54

On Sat, 29 Apr 2006 17:51:44 +0200, Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote:

>De gør det ved narkohandler, men om der er en forskel på reglerne ved
>jeg ikke.
Det er vist kun på amerikanske film - i Danmark er det ikke tilladt
for politiet at opfordre til kriminalitet, hvilket det er ved at agere
køber.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-06 21:14

On Sat, 29 Apr 2006 20:53:43 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Det er vist kun på amerikanske film - i Danmark er det ikke tilladt
>for politiet at opfordre til kriminalitet, hvilket det er ved at agere
>køber.

Mener nu helt sikkert at jeg har set undercover police i station 2 som
rendte rundt på Vesterbrogade og købte narko. Men jeg kan sagtens tage
fejl.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-06 16:43

On Sat, 29 Apr 2006 17:15:33 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Hvilken lov er det du mener at de overtræder? (Jeg er ikke ironisk).

Aner det faktisk ikke. Men billetlugen.dk har udtalt at de slår hårdt
ned på sortbørshandel med billetterne og man vil blive meldt til
politiet. Det ville jeg så bare gerne hjælpe dem med

Fra : Eliasen

Dato : 29-04-06 16:51

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote in
message news:4a2752l5hjmvk3pe93jqe2o22mf536lm8j@4ax.com...

> Aner det faktisk ikke. Men billetlugen.dk har udtalt at de slår hårdt
> ned på sortbørshandel med billetterne og man vil blive meldt til
> politiet. Det ville jeg så bare gerne hjælpe dem med

Spændende hvad billetlugen.dk mener de ville få ud af det. De har jo
ikke solgt billetter til nogen!

--
Eliasen