Pålæggelse af afholdelse af ferie - efter ~
Fra : Jorgen Jensen

Dato : 28-04-06 20:24

Hej!

Jeg har netop selv sagt min stilling stilling op, da jeg har fået andet
arbejde pr. 1. august 2006. Jeg har således valgt at give min arbejdsgiver
god tid til at ansatte en evt. "replacement".

Jeg er ansat som funktionær (næsten 6 år i samme firma). Spørgsmålet er
derfor i hvilket omfang kan arbejdsgiveren pålægge mig at afholde ferie de
kommende tre måneder. Jeg havde egentligt umiddelbart kun planer om at
afholde 14 dage i juli.

Jeg har prøvet at Google mig lidt frem og kan se at der sondres mellem
hovedferie og restferie. De fleste hjemmesider beskriver dog de tilfælde,
hvor arbejdsgiveren har opsagt medarbejderen. Er der nogen, der har indsigt
i ferieloven/funktionærloven, som kan afklare dette spørgmål?

Mvh.
Jørgen

Fra : Peter

Dato : 29-04-06 14:24

"Jorgen Jensen" <jorgenwjREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde pr. 1. august 2006. Jeg har således valgt at give min arbejdsgiver
> god tid til at ansatte en evt. "replacement".

Spørg din fagforening, det er derfor man er medlem.
Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-04-06 15:27

Jorgen Jensen wrote:
> [...]
> hvor arbejdsgiveren har opsagt medarbejderen. Er der nogen, der har indsigt
> i ferieloven/funktionærloven, som kan afklare dette spørgmål?

Hvis du også skriver datoen for hvornår du sagde op, skal jeg besvare
dit spørgsmål.

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Jorgen Jensen

Dato : 01-05-06 08:37

Hej Martin,

Jeg sagde op den 27. april.

Mvh.
Jørgen Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-06 18:21

Jorgen Jensen wrote:
> Hej Martin,
>
> Jeg sagde op den 27. april.
>
> Mvh.
> Jørgen Jensen

Hej,

Jeg er ikke sikker på at jeg har løst opgaven 100% korrekt, men du kan
nok godt bruge min besvarelse alligevel. Prøv evt. at spørg firmaet:

Det hele bygger på ferielovens §15:

1) Arbejdsgiveren giver dig ferie, som det passer bedst af hensyn til
virksomhedens tarv. Bemærk at han i *vid* udstrækning bestemmer så det
med "forhandling", det skal du ikke lægge særligt meget i.

2) Efter stk.2 skal din hovedferie varsles inden 3 mdr før den begynder.

Efter §14 i ferieloven skal du afholde mindst 15 dages ferie af
hovedferien i sammenhæng.

Men det undrer mig gevaldigt at vi nu i dag har 1. maj og du åbenbart
ikke har fået besked på hvornår du skal holde ferie? Er det virkeligt
korrekt??? Jeg tror det er noget sløseri, der kan komme til at koste
arbejdsgiveren ekstra penge...

Efter funktionærlovens §2 stk. 6 har du 1 måneds opsigelsesvarsel til
udgangen af en måned. Dvs. du kan tidligst stoppe til udgangen af maj.
Det er overholdt.

Du vil gerne holde ferie 14 dage i Juli.

I dette tilfælde gælder ferielovens §16 som siger at du ikke kan holde
hoved-ferie i opsigelsesperioden hvis den er på 3 mdr eller under. Det
er lige nøjagtigt hvad den er: Maj, Juni og Juli det giver 3 mdr.
Ferieloven er præceptiv. Dvs. den kan ikke afviges til ugunst for dig og
du kan ikke give afkald på din ret til ferie efter §4. I praksis ved jeg
dog ikke det betyder at du *skal* afholde ferie eller om det bare er
noget du vælger....

Lad os sige du *skal* holde ferie (jeg ved ikke hvordan det skal tolkes)
eller at du bare "insisterer" på det:

Han bliver nu nødt til at forlænge din opsigelse pga. ordene i §16 som
siger: "Dette gælder dog ikke, hvis opsigelsesvarslet er forlænget med
antallet af feriedage". Ellers får du jo ikke holdt din "hoved-ferie",
som du har ret til ifl. loven...

Læg dertil funktionærlovens §2, stk. 6 som siger at du opsiges til en
måneds udgang, dvs. du er der til og med august. Dette betyder at du har
2 jobs i august. Så en ting er at han bliver nødt til at forlænge din
opsigelsesperiode med antallet af feriedage for at overholde 3-mdr's
kravet. Han burde principielt kunne kræve at du mødte på arbejde de dage
i august hvor du ikke "holder ferie".

Det er nogle regler der betyder at fyrede medarbejdere ofte får flere
måneders løn, end man umiddelbart skulle tro - fordi arbejdsgiveren
dummer sig ved ikke at opfylde både ferieloven og funktionærloven
samtidigt. Men nu går det jo "den anden vej" og det forvirrer mig lidt.

Hvis ikke man møder op på sit arbejde uden lovlig grund (sygdom og
lign.) misligholder man sin ansættelseskontrakt og det betyder at man
skal betale erstatning til arbejdsgiveren (du bliver jo nødt til at
blive væk og skal derfor betale erstatning da han har krav på at du
arbejder for ham i den periode - hvis han ønsker det). Dette syntes jeg
er et underligt problem, fordi du har gjort hvad man med rimelighed
burde kunne forvente og givet ham god tid til at finde ny arbejdskraft
også.

Så måske behøves du ikke at holde ferie, da det ville skade dig og netop
derfor ville være til ugunst for dig?

Hvis du fritstilles ændrer det såvidt jeg kan se ikke noget (§16,
stk.2), da han stadigvæk ikke har overholdet 3-måneders varslet i §15,
stk.2. Men du skal selvfølgeligt ikke betale noget erstatning til ham
for ikke at møde på arbejde i august. Fordelen er her at du får 1 ekstra
måneds løn (gratis) uden at røre en finger...

At blive fritstillet i opsigelsesperioden betyder: Du får fuld løn men
møder ikke på arbejde.

Hvis man evt. skulle kunne forestille sig en retssag, tror jeg dog at du
ville vinde august måneds løn med, selvom du blev væk da du ikke har
gjort noget forkert... Men det er mærkeligt problem - så får du ikke
holdt ferie, da du har nyt arbejde i august måned (altså, stadigvæk:
medmindre han fritstiller dig)...

Du kan prøve at henvende dig til en advokat. Jeg er sikker på at du kan
få en uforpligtende vurdering. Du må gerne bruge mit svar til at finde
ud af hvor henne der er noget galt i det, når du undersøger sagen
videre, hvis ikke andre her i gruppen kan uddybe? Hvis du kan vælge ikke
at holde ferie, så er det jo løsningen - men det er surt for dig.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om argumentationen er korrekt og hvis
ikke hvor den er gal...

Der kan måske være en hel måneds løn på spil, hvis du *skal* afholde din
hovedferie og hvis det *skal* være med 3-mdr. varsel og arbejdsgiver
endnu ikke har givet dig besked om dette... Det syntes jeg faktisk du
burde overveje...

Det med de 3-mdrs varsel står ret tydeligt i ferieloven.

Fra : Jorgen Jensen

Dato : 01-05-06 22:13

Hej Martin

Tak for det meget grundige svar.
Det vil jeg prøve at arbejde videre med...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-05-06 16:50

Jorgen Jensen wrote:
> Hej Martin
>
> Tak for det meget grundige svar.
> Det vil jeg prøve at arbejde videre med...
>
> Mvh.
> Jørgen Jensen

Jeg forventer selvfølgeligt noget feedback, da det tog forholdsvist
meget tid at give dig det svar.

Har arbejdsgiveren ikke fortalt dig hvornår du skal holde ferie?

Og når/hvis du finder ud af om der var noget voldsomt forkert i det jeg
skrev, så skriv lige tilbage. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk at
alt det jeg skrev er rimeligt korrekt.

Jeg tror ikke at du absolut *skal* holde ferie, da det er til ugunst for
dig når du derved vil komme til at misligholde din ansættelseskontrakt
ved at blive væk... Derfor kan du principielt ende med ikke at få ferie
hvis ikke han fritstiller dig...

Det tror jeg faktisk er sandheden... Du har jo selv valgt at arbejde i
august for en *anden* arbejdsgiver så på den måde går arbejdsgiveren
fri... Det er et uheldigt sammenfald af flere ting, hvis ikke du får
ferie...

Fra : Ann

Dato : 29-04-06 18:02

Jorgen Jensen skrev:

> [...]
> hvor arbejdsgiveren har opsagt medarbejderen. Er der nogen, der har indsigt
> i ferieloven/funktionærloven, som kan afklare dette spørgmål?

Hej Jørgen

Fandt flg.

"3. Ferie du holder fra 1. maj 2006 til 30. april 2007
3.1. Hvornår skal du holde ferie i ferieåret?
Du skal aftale med din arbejdsgiver, hvornår du skal holde ferie. Hvis
I ikke kan blive enige, er det din arbejdsgiver, der bestemmer,
hvornår du skal holde ferie. Selv om din arbejdsgiver bestemmer, har
du ret til at holde 3 ugers ferie i sammenhæng (hovedferien) mellem
den 1. maj 2006 og den 30. september 2006 (ferieperioden).

Dine øvrige feriedage (øvrig ferie) skal du så vidt muligt holde i
sammenhæng af 5 dage, men du kan også holde dem som enkelte dage.
Disse feriedage kan placeres når som helst i ferieåret.

Hvis det er din arbejdsgiver, der bestemmer, hvornår din ferie skal
holdes, skal du have det at vide senest 3 måneder, før hovedferien
begynder. For øvrig ferie skal det ske senest 1 måned, før ferien
begynder."

resten ses her:

http://www.adir.dk/extern/netpub/pjecer/hold_da_helt_ferie_2006/html/full_publication.htm

hilsen