Ophavsret på billeder
Fra : kaundapower

Dato : 27-04-06 00:36

Hej

Jeg har tidligere taget billeder til 112-nyborg.dk
Da ejeren af siden har lavet noget lort. Valgte jeg at stoppe, og starte min
egen hjemmeside.

Nu er mit spørgsmål.
Kan jeg kræve at han fjerner de billeder fra han side som jeg har taget?
Jeg har vel rettighederne til mine billeder?

han har godt nok skrevet dette på siden:
Bemærk At indsendt billedmateriale til 112-nyborg bliver en del af
ejendommen på 112-nyborg og er IKKE lønnet. - Ved at indsende materiale
uopfordret giver du afkald på rettighederne..

Eller er denne sætning nok til at jeg har mistet mine rettigheder til
billederne?
Jeg har ikke været ansat. jeg har ikke skrevet under på nogen papirer
overhovedet.

Mvh Kenneth

Fra : Leif Neland

Dato : 27-04-06 07:20

> [...]
> uopfordret giver du afkald på rettighederne..
>
> Eller er denne sætning nok til at jeg har mistet mine rettigheder til

Hvis dette ikke er klart og tydeligt og med retsvirkning, så er der ikke
retfærdighed til.

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-06 07:57

Den 27-04-06 01.35 skrev kaundapower følgende:

> Jeg har vel rettighederne til mine billeder?

Du mister ikke dine rettigheder til billederne. Men du har givet siden
lov at bruge dem, og den tilladelse kan blive svær at trække tilbage.

> Jeg har ikke været ansat. jeg har ikke skrevet under på nogen papirer
> overhovedet.

Jeg går ud fra, at du kendte betingelserne på forhånd, og i så fald har
du med indsendelsen af billederne accepteret betingelserne. Der er så
det specielle, at betingelserne ikke er i overensstemmelse med loven,
forstået på den måde, at siden ikke kan overtage din ophavsret. Men jeg
tror ikke, det ændrer på, at 112-nyborg.dk har tilladelse til at bruge
billederne på siden (men sikkert ikke til andre ting).

Du kan selvfølgelig bruge dine billeder på din egen side, ligesom du
også kan give andre lov til at bruge dem. Og du kan da også prøve, om du
kan lave en aftale med 112-nyborg.dk om, at de fjerner billederne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Kristian S.

Dato : 27-04-06 07:58

kaundapower skrev:

> [...]
> billederne?
> Jeg har ikke været ansat. jeg har ikke skrevet under på nogen papirer

Overdragelse af ophavsrettigheder skal normalt være specificeret.
Efter ophavsretslovens § 53 stk. 3 får en erherver ikke ret til at
udnytte værket på anden måde end specificeret ved overdragelsen.
Dette er udtryk for en mere generel regel om, at overdragelse af
ophavsrettigheder skal fortolkes indskrænkende.

Ved at indsende billederne og acceptere de vilkår du har beskrevet,
har du givet 112-nyborg ret til at udnytte billederne på hjemmesiden.
Den formulering de har brugt er ikke særlig beskrivende, og har derfor
ikke stor rækkevidde. Du vil formodentlig have ret til at opsige denne
aftale om udnyttelse med et rimeligt varsel - fx. en måned.

/kristian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-06 08:25

Den 27-04-06 08.58 skrev Kristian S. følgende:

> Du vil formodentlig have ret til at opsige denne
> aftale om udnyttelse med et rimeligt varsel - fx. en måned.

Også når aftalen ikke indeholder en opsigelsesklausul? I henhold til
teksten, drejer det sig jo nærmere om en tilladelse uden begrænsninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Kristian S.

Dato : 27-04-06 10:06

Kim Ludvigsen skrev:

> Også når aftalen ikke indeholder en opsigelsesklausul? I henhold til
> teksten, drejer det sig jo nærmere om en tilladelse uden begrænsninger.

"Formodentlig" var nok et lidt for stærkt udtryk, men meningen var, at
det ikke kan afvises, at man kan anse sådan en aftale for opsigelig. I
så fald skal opsigelse ske med rimeligt varsel.

Den anvendte tekst er ikke særlig specifik og siger jo sådan set ikke
noget om anvendelsesperioden (- afhængig af, hvordan man vil udlægge
den). Der skal ses på parternes forudsætninger ved aftalens
indgåelse, og her indgår teksten selvfølgelig også. Men som
beskrevet, så skal ophavsretsaftaler fortolkes indskrænkende, og
overdragelser skal normalt være rimelig specificerede.

Der er ingen tvivl om, at nyborg-112 har ret til at vise billederne,
spørgsmålet er om denne ret kan opsiges. Det er ikke sikkert, men man
da gøre et forsøg. I den forbindelse kan det godt være, at et
rimeligt varsel, til at fjerne billederne også kan hjælpe til en
mindelig løsning.

/kristian