Ophævelse af køb over nettet?
Fra : LarsZK

Dato : 26-04-06 20:33

Hej!
Jeg har bestilt et 42" lcd tv hos et internetfirma. Det ville jeg vel altid
kunne afbestille inden levering?

Det "sjove" i denne sag er, at firmaet skulle skaffe tv'et hjem fra Tyskland
og sælge den videre til mig. (Jeg mente at jeg stod bedre stillet end hvis
jeg selv købte det i Tyskland og det var firmaets egen idé).

Nu har jeg fået kolde fødder efter en dårlig service og den første
leveringstid er blevet udsat en uge.
Kan firmaet kalde det en "bestillingsvare" og har det indflydelse på om jeg
kan afbestille købet?
Jeg er ganske sikker på at de ikke selv har fået det hjem på lager endnu.

Hjælp venligst hurtigst muligt.

Mvh
nogen

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 26-04-06 20:52

Firmaet kan IKKE aftale sig ud af fortrydelsesretten ved at kalde det
en bestillingsvare.

Det er udelukkende ved specialfremstillede (ikke
specialfremskaffede!!!) varer at man kan aftale, at fortrydelsesretten
ikke gælder. Mange butikker roder rundt i dette.

//Bacher

Fra : LarsZK

Dato : 26-04-06 20:59

Pyha.. det er du 100% sikker på ?!? Jeg betvivler dig slet ikke, men jeg vil
gerne være 110% sikker.
Men mange tak Du har lige redet min dag.
1000000000 tak

nogen

_________

Fra : LarsZK

Dato : 26-04-06 21:00

Ups.. undskyld for top-postningen

LarsZK

_________

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 21:10

> [...]
> specialfremskaffede!!!) varer at man kan aftale, at fortrydelsesretten
> ikke gælder. Mange butikker roder rundt i dette.

Min underviser i køberet har faktisk fortalt om et lignende eksempel med en
bil som skulle bestilles hjem fra udlandet, og dette statuerede naturligvis
ikke bestillingskøb.
Så nej der er IKKE tale om et bestillingskøb!

Mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : LarsZK

Dato : 26-04-06 21:35

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligvis ikke bestillingskøb.
> Så nej der er IKKE tale om et bestillingskøb!

Tak for hjælpen. u har også lige redet min dag

Tak!

Fra : per christoffersen

Dato : 27-04-06 07:54

> [...]
> naturligvis ikke bestillingskøb.
> Så nej der er IKKE tale om et bestillingskøb!

Medmindre bilen er bestilt via fjernsalg, skal man nok være varsom med
analogien.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-04-06 23:01

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
>
> Medmindre bilen er bestilt via fjernsalg, skal man nok være varsom med
> analogien.
>
> /Per

Jeg kan ikke se forskellen. En bil bliver bestilt hos en forhandler som
bestiller den hjem fra Tyskland.
En mand bestiller et TV hos en forhandler som bestiller den hjem fra
Tyskland?

mvh. Stud.jur Christian Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 28-04-06 07:46

> [...]

> bestiller den hjem fra Tyskland.
> En mand bestiller et TV hos en forhandler som bestiller den hjem fra

Fjernsalg er dækket af Lov om visse Forbrugeraftaler. Det er andre salg
ikke.
Fortrydelsesretten ved fjernsalg kan ikke umiddelbart sammenlignes med en
evt. forrtrydelse af et almindeligt køb. Den er nemlig ikke afhængig af om
varen skal bestilles hjem eller ej.

/Per

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 26-04-06 21:12

Ja, det er jeg for en gangs skyld 100% sikker på.

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/18/forbrugeraftaleloven-for-aftaler-efter-01102004/

Se §18 og frem.

//Bacher

Fra : LarsZK

Dato : 26-04-06 21:36

[...]

Sådan! Tak endnu en gang

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 27-04-06 23:20

Blev bilen også købt over internettet?
Ellers er der jo netop ikke tale om et fjernsalg, og dit eksempel er
ikke relevant.

Finten her er jo at TV'et er bestilt hos et "internetfirma" (altså via
internettet) og dermed er omfattet af "Lov om visse forbrugeraftaler"

//Bacher