snydt ved privathandel
Fra : Pia

Dato : 26-04-06 07:40

Hej

jeg har handlet via trendsales.

Jeg var sælger i handlen. Køber sagde at hun ville overeføre pengene vi
bank. (vi handlede søndag aften)

Da jeg alligevel skulle på posthuset om mandagen, tog jeg hendes vare med og
fik den sendt afsted (regnede med at betalingen ville kunne ses på min
bankkonto om tirsdagen) men idag er betaling stadig ikke gået ind.
Hendes telefonnummer samt email virker ikke længere.

Har hendes adresse men det er det.

Hvad kan jeg gøre?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-06 08:11

Den 26-04-06 08.40 skrev Pia følgende:

> [...]
> bankkonto om tirsdagen) men idag er betaling stadig ikke gået ind.
> Hendes telefonnummer samt email virker ikke længere.

Vent lidt endnu.

> Har hendes adresse men det er det.

Og hvis pengene ikke er kommet efter en uges tid, så send et brev til
hende, hvor du beder hende betale. Giv hende (i brevet) en frist på 8
dage. Og skriv, at ved senere betaling tillægges renter med den af
rentelovens fastsatte sats og rykkergebyr på X kroner (rykkergebyret må
ikke være på mere end dine omkostninger ved at sende rykkeren, og må
højest udgøre 100 kroner).

Betales der ikke inden fristen, sender du en rykker, hvor du dels
opkræver rykkergebyr og renter, dels giver hende endnu en frist, og dels
fortæller, at hvis beløbet ikke betales inden fristen, sendes kravet til
inkasso.

Betales der stadig ikke, sender du kravet til inkasso, eller du kan selv
trække hende i fogedretten: http://www.domstol.dk/page17215.aspx

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Peter Kirk

Dato : 26-04-06 08:33

> (rykkergebyret må ikke være på mere end dine omkostninger ved at sende
> rykkeren, og må højest udgøre 100 kroner).

Som privat person er omkostninger så konvolut + frimærker, og ikke andet -
eller må man også regne tiden?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-06 09:04

Den 26-04-06 09.33 skrev Peter Kirk følgende:

> Som privat person er omkostninger så konvolut + frimærker, og ikke andet -
> eller må man også regne tiden?

Jeg troede, at Trendsales var en form for MLM-salg, og at der derfor var
tale om et virksomhedssalg. Det kan jeg nu se ikke er tilfældet. Jeg ved
ikke, om private kan medregne tidsforbrug.

En noget bedre gennemgang af reglerne end mit indlæg kan findes her:
http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html
Det er skrevet af Jacob Paikin, som ikke er helt ukendt for gamle
brugere af denne gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Nvu til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Fatter Brik

Dato : 26-04-06 08:34

Træk vejret dybt, der kan sagtens gå et par dage før en indbetaling er
registreret.

:)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-06 08:37

Kim Ludvigsen skrev:

> Betales der stadig ikke, sender du kravet til inkasso, eller du kan selv
> trække hende i fogedretten: http://www.domstol.dk/page17215.aspx

Men det er langt fra en garanti for at man får pengene, og det
kan godt blive dyrt. Hvis hun er professionel nasseprins, har hun
på papiret ingen værdier der kan gøres udlæg i (eller hun bruger
fogedens frist til at gemme møblementet hos moster), og så får
man bare en lang næse.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 14:52

Som du sikkert ved er det meget dumt at sende før du har pengene. Rent
juridisk set har du ret til at kræve genstanden tilbage, men "køber" har
hverken pligt eller ret til at sende den tilbage til dig, så du skal faktisk
rent juridisk ned hos køber og hente genstanden tilbage.

mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-06 15:43

Christian Madsen skrev:

> [...]
> hverken pligt eller ret til at sende den tilbage til dig, så du skal faktisk
> rent juridisk ned hos køber og hente genstanden tilbage.

Hvilken paragraf har du stirret dig blind på?

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 26-04-06 17:39

> Hvilken paragraf har du stirret dig blind på?

Det kan jeg godt fortælle dig: ingen..

/Bo

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 19:22

KBL § 57.

Hvis du siger at jeg har stirret mig blind på den skal jeg da bede min
underviser i køberet om, at få rettet fejlen i undervisningen samt den
juridiske litteratur. Men jeg kan fortælle at det udleder man af en
fortolkning af KBL § 57, stk. 2.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-06 19:40

Christian Madsen skrev:

> KBL § 57.

> Hvis du siger at jeg har stirret mig blind på den skal jeg da bede min
> underviser i køberet om, at få rettet fejlen i undervisningen

Det er ikke sikkert at fejlen ligger i undervisningen. Det er
somme tider i modtageapparatet det kikser.

§ 57 handler om at hæve købet. Det kan køber kun gøre hvis der er
en mangel ved varen. I den foreliggende sag har køber bare ikke
overholdt aftalen. Det skal sælger hverken have udgift eller
ulempe af.

Køber har pligt til hastigt at indbetale det skyldige beløb, og
han har slet ikke ret til at hæve handelen.

I grunden er det så forkert at snakke om hvad han skal gøre hvis
han ikke vil betale, men som *minimum* må han da sørge for at
sælger får sin vare tilbage helt uden udgift og ulempe. I øvrigt
kan han så risikere en erstatningssag.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 19:56

> [...]
> han ikke vil betale, men som *minimum* må han da sørge for at
> sælger får sin vare tilbage helt uden udgift og ulempe. I øvrigt

Kære Bertel.

Køber har selvfølgelig pligt til at stille det skyldige beløb til rådighed.
Men samtidig har sælger også en ret til at hæve købet, og det var det jeg
forstod at vores sælger ville gøre. I det tilfælde opfylder køberen denne
forpligtelse ved at stille varen til rådighed hos køberen selv. Køber har
hverken pligt eller ret til at sende genstanden tilbage, og sælger må
derfor, såfremt han/hun ønsker at hæve selv afhente genstanden. Sælger kan
naturligvis kræve erstatning i form af enten positivopfyldelsesinteresse
eller negativ kontraktsinteresse, og få sine udgifter dækket.
Hvis du undrer dig over hvor jeg finder dette, kan jeg henvise til mit
indlæg af dags dato, klokken 20:39

Mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-04-06 20:29

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
> Køber har selvfølgelig pligt til at stille det skyldige beløb til
> rådighed.

Nemlig.

> [...]
> hverken pligt eller ret til at sende genstanden tilbage, og sælger må
> derfor, såfremt han/hun ønsker at hæve selv afhente genstanden.

Eftersom salgsgenstanden allerede er overgivet til køber, vil jeg da godt
lige høre, hvordan sælger kan hæve købet uden at komme i konflikt med
Købelovens §28, stk. 2?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 20:42

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eftersom salgsgenstanden allerede er overgivet til køber, vil jeg da godt
> lige høre, hvordan sælger kan hæve købet uden at komme i konflikt med

Denne gang må jeg give mig. Du har ret, eftersom S ikke har taget
ejendomsforbehold er der ikke noget at komme efter. Derimod vil det jeg
skrev dog stadig gælde såfremt sælger var berettiget til at hæve.!

Mvh, Stud.jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 19:39

Jeg kan desuden henvise til Lærebog i dansk og international køberet, 3.
udgave, s. 148, hvor der står:
"Uden særlige holdepunkter i aftale, kutyme mv. (red. hvilke jo ikke findes
i denne sag), har køberen således hverken ret eller pligt til at
tilbagesende salgsgenstanden til sælgeren..."
Der gælder så andre regler i pladskøb, som jo ikke blive aktuelle her.
Der står desuden længere oppe på side 148, at tilbageleveringsforpligtelsen
kan opfyldes ved at genstanden stilles til disposition hos køberen, eller
der hvor sælgeren sendte den til..

mvh. stud.jur Christian Madsen