Renter og erstatningskrav i dansk rett
Fra : helge.hovik@gmail.co~

Dato : 25-04-06 14:50

Undertegnede skal skrive en artikkel om renter og erstatningskrav etter
norsk rett. Hovedregelen er norsk rett er at renter kun kan kreves
under henvisning til en positiv hjemmel.

Hvordan er dette etter dansk rett? Noe anbefalt litteratur om emnet?

Mvh
Helge Høvik

Fra : KT

Dato : 25-04-06 14:58

Et fornuftigt sted at starte er Renteloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL
Mon ikke den indeholder et par gode ideer, men jeg har svært ved at tro på
den helt store forskel på dansk og norsk lov, da oprindelsen jo er den samme
fra statsfællesskabet.

Knud

Fra : helge.hovik@gmail.co~

Dato : 25-04-06 15:22

Tusen takk for raskt og nyttig svar. Jeg ser at § 5 gir en hovedregel
for rentekrav utenfor formueretten.

Jeg tolker denne dithen at ved eks. alminnelig culpa vil en ikke få
renter av erstatningsummen før en gjør påkrav henmot debitor? Dette
er fortiden et noe uavklart spørsmål i norsk rett.

Mvh
Helge Høvik

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-04-06 20:07

Kære Helge.
Jeg kan henvise til Lærebog i erstatningsret, 5. udgave skrevet af Bon Von
Eyben og Helle Isager. Der findes et afsnit om renter i forbindelse med
erstatning på side 377. Meget gennerelt kan jeg fortælle at du skal kigge på
EAL § 16.
EAL omfatter dog kun personsskade.
Ellers kan du kigge på rentelovens § 3, stk. 2, stk. 3, stk. 4 og stk. 5
samt rentelovens § 5, stk. 1
Om krav mod forsikringsselskaber kan der henvises til FAL § 24, stk. 1 og 2.
Jeg har ikke slået § efter, men blot lige skimmet hvilket der var nævnt i
afsnittet. Du kan evt. kontakte Helle Isager, som sikkert gerne vil hjælpe,
du kan finde kontakt information på:
www.jura.au.dk
Se under personer!

Mvh. stud.jur Christian Madsen