Nabogener i parcelhus
Fra : Stig Mogensen

Dato : 24-04-06 20:38

Hej NG,

Min kæreste og jeg har os en nabo, vi ikke er specielt heldige med.

Jeg har forsøgt at google, for at finde reglerne der findes ifbm. med
naboens nedfaldsfrugt, i vores have, men har intet fundet. Han har et
æbletræ, ca. 4 meter højt, der skygger ind over vores græsplæne.

Problemet kunne løses vha. dialog, men da vi allerede er ude i en sag med
ham, om hans - og til tider hans gæsters - parkering, så ind- og udkørsel
af vores carport umuliggøres, regner jeg ikke med problemet kan løses vha.
dialog. Han er simpelthen bedøvende ligeglad, og til tider direkte
provokerende i sin opførsel, på trods af talrige venlige henstillinger.

Hvad siger reglerne?. Kan han tvinges til at fælde, eller beskære sit
æbletræ?.

Naboen har hund, der gerne lukkes ud i haven. Haven er indhegnet, men hunden
er før sluppet ud, og har pisket rundt inde i vores have. Derudover gør
hunden.......til tider 6-8 timer i træk, både tidlig morgen, sen aften, og
nat.

Hvad siger reglerne hér?. Hvordan kan denne bjæffen bringes til standsning?.

Mvh

Stig - der rystet ikke kun undrer sig over nogle folks manglende vilje til
godt naboskab, men også deres tilsyneladende stærke interesse i at piske en
fejde op.
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Gamle

Dato : 25-04-06 01:29

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nat.
>
> Hvad siger reglerne hér?. Hvordan kan denne bjæffen bringes til

Søg efter hundeloven.
Iflg. denne kan hunden fjernes, hvis ikke ejeren kan forbedre forholdene.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 25-04-06 01:34

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Søg efter hundeloven.
> Iflg. denne kan hunden fjernes, hvis ikke ejeren kan forbedre forholdene.

Havde den selv liggende til eget brug.
Ker er et klip
Hundeloven

Klip klip af de første paragraffer.

§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen
eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette
besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne
foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at
lade den fjerne. Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde,
der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på
anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en
hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til
bebyggelsesforholdene.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-04-06 06:14

Gamle wrote:

> [...]
> eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der
> ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt

Tak for det. Der ser ud til at være muligheder for at stoppe
generne..........trist at dialog kommer til kort.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-04-06 09:01

> [...]
> eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der
> ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt

Det lyder godt - men er den nogensinde blevet håndhævet i praksis? Synes
desværre, at jeg har hørt nogle eksempler på, at folk ikke kan holde ud at
sidde i deres have, fordi naboens/genboens hund gør 10-12 timer dagligt
eller forstyrrer dem om natten, men at den lokale politimester overhovedet
ikke gider tage imod klagen. Måske har han selv hund og synes at det kun er
rimeligt, at alle i kvarteret har "glæde" af vuffers stemmepragt?

Nogle af vores venner har naboer med hunde der larmer næsten konstant. Da de
engang venligt nævnte for naboen, at hundenes gøen udenfor virkelig var
generende, sagde naboen, at det kunne de ikke lave om på, da de var nødt til
at have deres hunde i haven det meste af tiden - de kunne nemlig ikke selv
holde larmen ud, hvis hundene skulle være indenfor i stuerne hos dem

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Henrik Madsen

Dato : 25-04-06 22:59

On Tue, 25 Apr 2006 10:01:13 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>at have deres hunde i haven det meste af tiden - de kunne nemlig ikke selv
>holde larmen ud, hvis hundene skulle være indenfor i stuerne hos dem

Haha

Jeg har også en nabo som havde en gravhund som stod i "tomgang" i
haven hele tiden og så igen..(En gang stod den i 20 minutter klokken 3
om natten). Derudover var den aldrig i snor og løb frit på hans grund
og da huset jeg bor i havde stået ubeboet i ca ½ år fra damen som
ejede det fik en blodprop og røg på plejehjem til det var solgt så
havde hunden lært at den bare kunne smutte ind til mig og skide og det
var ejeren sikkert også godt tilfreds med for så slap han for at samle
op.

En dag blev det mig for meget og jeg konfronterede naboen med at det
altså var ret generende og at der altså var regler, både for den gøen
og for at den strøjfede ind og sked på min grund.

Hans svar var at så kunne jeg bare finde mig en anden æske (hus) at bo
i hvis jeg ikke kunne tåle det og at både gø'ningen og det at strøjfe
var jo i hundens natur...

Svaret på den tiltale var at det var fint med mig men næste gang hans
hund blev påtruffet igang med at skide på min grund så blev den
indfanget og afleveret på nærmeste politistation...(Ikke godt for ham
for den bar hverken halsbånd eller var øremærket)..

Har så hørt fra en af de andre naboer at han morderligt gerne vil have
skiftet det hegn der er imellem vores grunde. Ikke fordi det der er
der ikke er funktionelt men fordi han har sat sin have så fint i stand
og vil nu gerne have et nyt plankeværk som passer til resten af
istandsættelsen.

MEN...På grund af at han skabte sig sådan og siden end ikke har hilst
på mig så har han slet ikke villet spørge om jeg vil være med til at
skifte det..

Så så meget for at opføre sig som en idiot ... Nu svider det sgu til
ham selv..

På baggrund af hans opførsel ville svaret til han nok også være at jeg
slet ikke ville have noget imod det hvis han køber og opsætter et nyt
hegn mellem vores grunde....Bare han ikke regner med at jeg skal
betale for det for det hegn der er der er som sagt funktionelt så jeg
kan ikke tvinges til at betale halvpart i et nyt hegn. Ja og bare han
køber noget som er ligeså pænt på "min" side som på hans egen, jeg er
ikke interesseret i at se på en grim bagside af et plankeværk.

Surt at man bliver så rasende over at nogen påtaler at de overtræder
adskillige regler i hundeloven til stor gene både fysisk (lort) og
lydmæssigt for os andre i kvarteret.

Det skal siges at hunden døde for flere år siden (mens vi var på ferie
så vi havde ikke noget at gøre med dens død selvom der var tænkt på
bladan-frikadeller ) men han er stadigvæk ligeså sur på os som han
har været lige siden den dag..(Vores fordel er at han er omkring de 65
nu så han flytter nok indenfor en overskuelig fremtid...Jeg mener, med
det iltre temperament må han da få mavesår eller en blodprop snart
).

Henrik

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 25-04-06 10:17

Stig Mogensen wrote:

> [...]
> æbletræ, ca. 4 meter højt, der skygger ind over vores græsplæne.
>

> Hvad siger reglerne?. Kan han tvinges til at fælde, eller beskære sit

Der bliver som regel henvist til www.hegnsloven.dk

Du har formentlig nogle muligheder i forhold til den del af træet der rækker
ind over din grund (som grene, §19), men skygge og den slags, fra den del
af træet der står på hans grund kan du vist godt opgive.

Du skal formentlig kunne "tåle" ganske meget skygge - de fleste domme
opererer med træer i over 15 meters højde. (Personlig mening på det
foreliggende grundlag: 4 meter er et lille træ, som man i et villakvarter
må kunne tåle skyggevirkningen af).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Today, the record companies are saying MP3s are the biggest evil. Tomorrow
they're going to say they're the greatest thing when they figure
them out.
- Gene Kan, Gnutella developer

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-04-06 18:13

> [...]
> æbletræ, ca. 4 meter højt, der skygger ind over vores græsplæne.
>

> Hvad siger reglerne?. Kan han tvinges til at fælde, eller beskære sit

Nej.
Lige netop omkring dette synes jeg at du er smålig. Et træ på 4 meter er jo
ingenting - nyd dog æbletræet, og pluk de frugter, der hænger ind på jeres
side.

Mvh Maria