Spørgsmål vedr. toldbehandling/toldoplæg
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 24-04-06 01:49

Er der nogen her fra gruppen der kan sige mig om der findes nogle regler for
hvor lang tid en privat forsendelse må være under toldbehandling/toldoplæg
her i landet?

Jeg har af og til fået en pakke tilsendt fra udlandet og nogle gange har jeg
fået en besked fra Post Danmark om at fremsende dokumentation for evt.
fastlæggelse af told. I tidligere tilfælde har det typisk taget max. en uge,
så havde jeg modtaget forsendelsen og betalt tolden.

Så heldig ser jeg dog ikke ud til at være denne gang - jeg har nu en
forsendelse liggende i Post Danmarks toldafdeling på 2. måned! Det er snart
så lang tid siden at jeg ikke præcist kan huske datoerne mere, men jeg mener
at de modtog forsendelsen den 23/2 2006 - vi skriver nu 24/4 2006 og jeg har
stadig ikke modtaget forsendelsen, er det mig der er tvær hvis jeg synes det
er bare en anelse langsom sagsbehandling?

Og hvis man ønsker at klage, bør man så gøre det til Post Danmark eller
Told/Skatte myndigheden? Det er Post Danmark der står for toldbehandlingen
så vidt jeg ved - men de henholder sig vel til regler fra
told/skattemyndigheden, som vel også skal have de penge der bliver indbetalt
i told/moms.

Jeg finder det lidt paradoksalt, at man som borger/kunde får ret kort
tidsfrist (typisk 7 eller 14 dage) til at fremskaffe en dokumentation som
ofte skal sendes langvejs fra - hvor imod Post Danmark åbenbart ikke selv
har noget internt "kodeks" for den slags behandling.

På forhånd tak.

Mvh
Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-04-06 18:32

Morten Munk-Jensen wrote:
-snip-

> [...]
> stadig ikke modtaget forsendelsen, er det mig der er tvær hvis jeg synes det
> er bare en anelse langsom sagsbehandling?

Det lyder som min historie med levnedsmiddelstyrelsen... Prøv at ring
til tolderen og ryk - det virkede som om hun hørte "lidt efter" da jeg
ringede og brokkede mig over at de ikke gad at passe deres arbejde.

> [...]
> så vidt jeg ved - men de henholder sig vel til regler fra
> told/skattemyndigheden, som vel også skal have de penge der bliver indbetalt

Lige nøjagtigt... De er nogle forbandede røvhuller - jeg blev aldrig
klog på hvem man skulle klage til, men umiddelbart virkede det som om at
der ikke var noget at gøre overhovedet.

> [...]
> ofte skal sendes langvejs fra - hvor imod Post Danmark åbenbart ikke selv
> har noget internt "kodeks" for den slags behandling.

Jeg er overbevist om at det ikke er PD skyld.

De bliver bare pålagt det... Vel af dem der før hed told&skat så derfor
har PD ikke noget valg... Reglerne er komplet latterlige, i mine øjne -
der burde være en øvre grænse hvor lang tid de kan pisse på folk lovligt
men det tror jeg desværre ikke der er.

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 24-04-06 19:01

> [...]
> har PD ikke noget valg... Reglerne er komplet latterlige, i mine øjne -
> der burde være en øvre grænse hvor lang tid de kan pisse på folk lovligt

Jeg har fundet dette: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/B20050118605 Er
det nogle §'er der kan bruges i denne sammenhæng? Tænker naturligvis på den
med:
"Stk. 2. Når omstændighederne berettiger dertil, kan told- og
skatteforvaltningen tillade, at varer, der forsendes ad søvejen, henligger i
op til 45 dage og varer, der forsendes ad anden vej end søvejen, henligger i
op til 20 dage, efter ankomsten uden at være angivet"?

Og hvis det kan bruges, og reglerne dermed ikke er overholdt - hvad kan/skal
man så stille op som almen borger/forbruger?

Mvh
Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-04-06 05:10

Morten Munk-Jensen wrote:
-snip-

> [...]
>
> Og hvis det kan bruges, og reglerne dermed ikke er overholdt - hvad kan/skal
> man så stille op som almen borger/forbruger?

Sådan nogle ting endte jeg også med at kigge på... Og det er sætninger
som: "Når omstændighederne berettiger dertil....", der er irriterende
fordi jeg aner ikke "om omstændighederne berettiger dertil...." og hvis
de er overfor dig, præcist som de er overfor mig så kan du være sikker
på at de mener de har ret til at gøre som de vil uden nogen
begrænsninger overhovedet.

Jeg fandt aldrig ud af hvem man skulle klage til, fordi det område er
tilsyneladende reguleret som i en politi-stat hvor borgeren ikke skal høres.

Som Kasper Jensen siger: "Det er simpelthen et par klovnehoveder, som
sidder derude, så held og lykke..." - jeg prøvede at skrive en mail til
skatteforvaltningen som de ignorerede. Derudover sender tåberne mig
papirer uden sagsnr, telefonnr, navn på afsender og uden underskrift osv
så man ikke kan referere til noget og ikke ved hvem man skal kontakte...
De er *virkeligt* langt ude! Og jeg gider ikke lege "detektiv" for-evigt.

Jeg kender ikke andre områder, hvor de ansatte kan gøre sådanne tåbelige
ting uden det får konsekvenser...

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 25-04-06 13:30

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> er overfor dig, præcist som de er overfor mig så kan du være sikker på at
> de mener de har ret til at gøre som de vil uden nogen begrænsninger

Det er ikke så meget det med "omstændighederne der tillader" jeg kiggede
på - men der imod den konkrete tidsfrist - uanset om de mener der er
omstændigheder der tillade en tilbageholdning eller ej, så er vi jo i denne
sag for længst ude over tidsfristen på de hhv. 20 og 45 dage...

Med tak til alle der er kommet med indlæg her.....det hjælper måske ikke så
meget, men så ved jeg da at det ikke kun er mig der har oplevet sådan et
"cirkus"...

Mvh
Morten

Fra : Kasper Jensen

Dato : 24-04-06 20:57

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her fra gruppen der kan sige mig om der findes nogle
> regler for hvor lang tid en privat forsendelse må være under
> toldbehandling/toldoplæg her i landet?

Når jeg bliver bedt om at fremsende dokumentation til PostDanmark
Internationalt Postcenter, så står der noget med, at jeg skal svare
hurtigt, da de højst må opbevare forsendelsen i 14 dage, hvorefter de
skal returnere den til afsender.

> [...]
> 24/4 2006 og jeg har stadig ikke modtaget forsendelsen, er det mig der
> er tvær hvis jeg synes det er bare en anelse langsom sagsbehandling?

Jeg havde på et tidspunkt en LP liggende hos dem, som det tog dem syv
uger om at orientere mig om, at de havde, da der var kludder i deres
EDB-system. Da de krævede både ulovlige gebyrer og forkerte toldsatser
sågar beregnet af et forkert beløb, så afslog jeg at betale det fulde
beløb. Jeg fik bl.a. vejledning fra Forbrugerstyrelsen, som bekræftede
dette - telefonisk blev jeg orienteret om, at når de først en gang havde
rettet i den oprindelige fejlfastsættelse, så ville de ikke rette
yderligere, da det jo var _dem_ som _bestemte_, hvor meget de havde
_lyst_ til at opkræve, selvom jeg kunne dokumentere, at både satserne
såvel som grundbeløbet var forkert. Til sidst undlod PostDanmark
Internationalt Postcenter både at besvare mine breve og mine
telefonopkald, såvel som de efterfølgende også undlod at besvare den
interne undersøgelse om bortkommet brev, så efter syv måneder fik jeg en
erstatning på 800 kroner, fordi de havde opgraderet forsendelsen til
rekommanderet. Da jeg klagede videre i systemet, så skyndte de sig at
skrive et tilbagedateret svar, som hverken gav hoved eller hale. Det er
simpelthen et par klovnehoveder, som sidder derude, så held og lykke...