Lavalder og netkøb?
Fra : J

Dato : 22-04-06 23:16

Hej.
Min samlevers datter har i den tro at det var gratis, bestilt et
filmabonnement hos ''Homeentertainment''. en slags velkomsttilbud, der
indebærer en løbende leverance af film. Dette er bestilt i hendes navn, men
til levering på moderens (min samler) adresse, hun bor selv hos faderen. Hun
er 17 år og nu vil vi gerne vide, om hun overhovet kan indgå denne slags
aftaler og om disse kan betragtes som gyldige, med henvisning til hendes
alder, med andre ord kan hun slippe ud af denne aftale, alene med henvisning
til alderen ?... eller er der en anden måde ? Der trues nu fra firmaets side
med bål ? brand, Ribers og andet ''godt''...kan vi tillade os at se bort fra
disse trusler ? Hvorledes er vi egentligt stillet

Med venlig hilsen
Jørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-06 00:21

Scripsit "J" <jornhansen2@gmail.com>

> [...]
> disse kan betragtes som gyldige, med henvisning til hendes alder,
> med andre ord kan hun slippe ud af denne aftale, alene med

Hvis aftalen er med betaling bagud, kan hun ikke gyldigt indgå den på
egen hånd (Værgemålslovens §42 stk 3, anden sætning).

Aftalen er ugyldig, og hver af parterne skal levere det tilbage som de
har modtaget. (§44).

> Der trues nu fra firmaets side med bål ? brand, Ribers og andet
> ''godt''...kan vi tillade os at se bort fra disse trusler ?

Det vil være pænt at forklare firmaet at aftalen er ugyldig på grund
af umyndighed, så de ikke skal bruge en masse energi på at sende
rykkere til et sort hul uden at vide hvad der går for sig.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : christian

Dato : 23-04-06 02:01

J wrote:
> [...]
> med bål ? brand, Ribers og andet ''godt''...kan vi tillade os at se bort fra
> disse trusler ? Hvorledes er vi egentligt stillet

Hvis hun har anvendt egne persondata, navn adresse cpr som ansvarlig, så
går handlen tilbaeg
har hun anvendt sin mors data. fx bare steder hvor hendes egen ikke
kunne anvendes, så hænger hendes mor på den, og må selv sørge for at
straffe datteren... eller noget.

Vil dog ofte kunne få en aftale med firmaet, hvis der er tale om at en
mindreårig har misbrugt forældres persondata.

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-06 05:01

Scripsit christian <nej@nej.dk>

> har hun anvendt sin mors data. fx bare steder hvor hendes egen ikke
> kunne anvendes, så hænger hendes mor på den, og må selv sørge for at
> straffe datteren... eller noget.

Pladder.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : christian

Dato : 23-04-06 09:55

Henning Makholm wrote:
> Scripsit christian <nej@nej.dk>

> Pladder.

Datteren har jo begået dokumentfalsk.
Der er en tråd om emnet. et par måneder gammel

Fra : Jubii

Dato : 23-04-06 10:14

On Sun, 23 Apr 2006 06:01:11 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Scripsit christian <nej@nej.dk>

>Pladder.

Ov et svar, kaffeklubben formand har slået til igen.

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-06 10:26

Scripsit christian <nej@nej.dk>

> Datteren har jo begået dokumentfalsk.

Det kan jeg ikke se hun har. Men selv hvis vi antager at hun har det,
kan det aldrig retligt medføre at moderen kommer til at hænge på noget.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."