Erstatning efter fald som følgende at mang~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-04-06 07:22

Hej alle

En bekendt af mig faldt sidste vinter på et glat område, der ikke var
ryddet.

Ved faldet kom hun til skade i sit ene knæ, samt beskadigede sit ur.

Den grundejerforening der står for at rydde området, erstattede hendes ur.

Efterfølgende er det blevet slået fast, at hun er blevet 8% invalid/varigt
men af faldet. Hendes ulykkesforsikring har derfor udbetalt en erstatning
til hende.

Nu har hun som nævnt fået erstatning fra grundejerforeningen for så vidt
angår hendes ur. Men, derfor kan hun vel stadig rejse et krav overfor dem,
for så vidt angår erstatning for hendes personskade. Mht deres
erstatningsforpligtigelse mener jeg at de står dårligt, i det de jo har
erkendt ansvar i forhold til uret, og derfor vel objektivt set også må have
erkendt ansvaret for personskader, uanset at disse først bliver endeligt
fastlagt nu (ca. 1.5 år efter).

Det var ihvertfald hvad jeg sagde til hende, så nu er jeg spændt på om det
var noget sludder jeg sagde...

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to
say it.
- Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 1907 (many times wrongfully
attributed to Voltaire)

Fra : L.Støvring

Dato : 21-04-06 08:31

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fastlagt nu (ca. 1.5 år efter).
>
> Det var ihvertfald hvad jeg sagde til hende, så nu er jeg spændt på om det

Min mand er i (præcis ) samme situation lige nu. Han kom til skade med sit
knæ i en glatføreulykke d. 01.12.05. Sagen er endnu ikke afgjort i
Arbejdsskadestyrelsen, men den er anmeldt til både eget og "skadevolders"
forsikringsselskab. Skadevolder har erkendt sit ansvar. Såvidt jeg har
forstået på vores advokat vil både begge forsikringer komme til udbetaling -
afhængigt at Arbejdsskadestyrelsens afgørelse.

Men nu er jeg jo nysgerrig: Hvad ligger bag afgørelsen om 8% mén? Hvad skete
der med knæet? Til sammenligning kan jeg oplyse at min mand væltede med
scooter, knækkede benet ved knæet, så bagsiden splintredes, samt
selvfølgelig alle ledbånd incl. korsbånd blev revet af. Han er stadig i
genoptræning, så det er endnu for tidlig at sige noget om fremtidig
helbredsstatus.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-04-06 09:36

L.Støvring wrote:

> [...]
> selvfølgelig alle ledbånd incl. korsbånd blev revet af. Han er stadig i
> genoptræning, så det er endnu for tidlig at sige noget om fremtidig

Jeg kender ikke til afgørelsesgrundlaget, men jeg har forstået at man aldrig
tror hendes knæ kommer sig. Hun kommer med andre ord aldrig til at spille
fodbold. Da hun endnu ikke er rask, ved man faktisk ikke hvordan det kommer
til at påvirke hendes arbejdsforhold, f.eks.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids,
we'd
all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening
repetitive electronic music.

--Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-04-06 15:50

Mads Bondo Dydensborg skriver:

> [...]
> fastlagt nu (ca. 1.5 år efter).
>
> Det var ihvertfald hvad jeg sagde til hende, så nu er jeg spændt på om det

Du har ikke fortalt noget sludder - for selvfølgelig kan hun rejse
erstatning mod ansvarlig skadevolder - også efter 1.5 år.

Jeg har selv været i en ligende situation, hvor jeg væltede på cykel og
brækkede hoften, og har først her ca. 1.5 år efter ulykken fået kommunen
til at anerkende sit erstatningsansvar, og kan nu endelig gøre mit
erstatningskrav op overfør kommunens og dennes forsikringsselskab.

Husk at man kan 'hente' langt mere ved en ansvarlig skadevolder
(ansvarsforsikring), end hos sin egen ulykkesforsikring, der kun dækker
mén-erstatning og (måske) behandlingsudgifter. En ansvarsforsikring skal
udover ménerstatning dække svie og smerte, tabt arbejdsfortjeneste og
tab af erhversevne, hvis det er gået så galt.

Hvis der er utilfredshed med mén-afgørelsen fra anvarsforsikringen, kan
afgørelsen forlanges forelagt arbejdsskadestyrelsen, og det vil så være
ansvarsforsikringselskabet der skal betale gebyret, modsat ved egen
ulykkesforsikring, hvor man oftest selv skal betale noget (50%) af
gebyret.

Hilsen Henrik

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-04-06 20:16

Henrik Hansen wrote:

> Du har ikke fortalt noget sludder - for selvfølgelig kan hun rejse
> erstatning mod ansvarlig skadevolder - også efter 1.5 år.

Det er jeg glad for at høre.

> [...]
> ansvarsforsikringselskabet der skal betale gebyret, modsat ved egen
> ulykkesforsikring, hvor man oftest selv skal betale noget (50%) af

Har du nogen fornemmelse af om en grundejerforening skal have denne type
forsikring? Kan man alternativt gøre de enkelte medlemmer (deres
ansvarsforsikringer) ansvarlige? Bestyrelsen?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-04-06 21:38

> [...]
> forsikring? Kan man alternativt gøre de enkelte medlemmer (deres
> ansvarsforsikringer) ansvarlige? Bestyrelsen?

Er det blot grundejerforenigen der pr. kulance har erstattet uret ?

En grundejerforening bør have en forsikring, hvis de har en
forpligtigelse til at vintervedligeholde f.eks. et fortov, ellers kan en
faldulykke jo blive en bekostelig for dem, hvis de idømmes
erstatningsansvar.

Få ihvertfald taget kontakt til dem, og får klarlagt hvem der har
forpligtigelsen til vintervedligeholde, og hvis er er tegnet en
ansvarsforsikring, få dem til at melde ulykken til forsikringsselskabet.
For at få erstatning, skal flere ting være opfyldt, bl.a skal den ramte
kunne bevise, at det var glat på ulykkestidspunktet (vidner), samt at
der skulle have været udført glatførebekæmpelse på ulykkestidspunktet.

Hilsen Henrik

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-04-06 19:50

Henrik Hansen wrote:

> Er det blot grundejerforenigen der pr. kulance har erstattet uret ?

Det ved jeg ikke.

> [...]
> erstatningsansvar.
>
> Få ihvertfald taget kontakt til dem, og får klarlagt hvem der har

Jeg ved at de har erstattet uret, samt at der nu er hyret et firma til
glatførebekæmpelse.

Jeg har henvist min bekendt til www.erstatningsadvokaterne.dk

> For at få erstatning, skal flere ting være opfyldt, bl.a skal den ramte
> kunne bevise, at det var glat på ulykkestidspunktet (vidner), samt at
> der skulle have været udført glatførebekæmpelse på ulykkestidspunktet.

Jeg er klar over at det kan være forholdsvist vanskeligt at føre bevis for
dette. Derfor jeg mener at foreningen ved at erstatte uret, allerede har
erkendt en del af ansvaret. Men, intet er afgjort endnu.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening
control of our intellectual property. Why would anyone listen to a sub-CD
quality song when they can easily buy the CD at the local Tower Records?
- RIAA head, Hillary Rosen, March 1997

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-04-06 10:10

> [...]

> denne type forsikring? Kan man alternativt gøre de enkelte
> medlemmer (deres ansvarsforsikringer) ansvarlige? Bestyrelsen?

Man er erstatningsansvarlig uanset om man er forsikret eller ej. Selvom
mange åbenbart tror, at det, at man tegner en ansvarforsikring bare er
for at være flink.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-04-06 19:47

Morten Bjergstrøm wrote:

> Man er erstatningsansvarlig uanset om man er forsikret eller ej. Selvom
> mange åbenbart tror, at det, at man tegner en ansvarforsikring bare er
> for at være flink.

Det er vi ikke uenige om. Det jeg forsøgte at få belyst var om det er
foreningen eller bestyrelsen der er ansvarlige. Samt om der lå en eller
anden lovforpligtigelse (ala ansvarsforsikringer for biler) til at have
denne type forsikring.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The Bible tells us to be like God, and then on page after page it describes
God as a mass murderer. This may be the single most important key to the
political behavior of Western Civilization.
- Robert A. Wilson (Right Where You Are Sitting Now)