hus - forpligtet til at sælge
Fra : ct

Dato : 21-04-06 06:23

Vi har fået fremvist et hus der er til salg.

Vi accepterede med det samme til mægleren, og tilbød at skrive under. Dette
kunne imidlertid ikke lade sig gøre, da der endnu ikke var udfærdiget
tilstandsrapport. Jeg spurgte i denne forbindelse til muligheden for at
andre ville komme og byde over, men blev af mægler forsikret om at dette
brugte man ikke hos dem. Jeg tilbød at skrive under på en midlertidig aftale
betinget af at tilstandsrapporten ikke indeholdt større overraskelser, men
mægler mente ikke at det var nødvendigt / kunne bruges.

Nu er der så efterfølgende kommet et højere bud på boligen, og
tilstandsrapporten er endnu ikke klar. Vi er blevet tvunget til at byde
over - og det er træls

Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 06:38

"ct" <claus@FJERNkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse news:G_Z1g.2

> Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Ja, det her er forkert sagt af mægleren:

>men blev af mægler forsikret om at dette brugte man ikke hos dem.

Mægleren skal viderformidle alle bud på boligen til sælger. Det er så
sælger, der i sidste ende bestemmer, hvem han vil sælge til.
Huset er ikke jeres, før sælger har sat sin underskrift på købsaftalen.
--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Gunnar007

Dato : 21-04-06 06:38

> Nu er der så efterfølgende kommet et højere bud på boligen, og
> tilstandsrapporten er endnu ikke klar. Vi er blevet tvunget til at byde
> over - og det er træls
>
> Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Sælger må sælge til hvem han vil !

Hilsen G

Fra : Nicolai

Dato : 21-04-06 07:03

> Sælger må sælge til hvem han vil !

Nu er det vist mælger der har vildledt?

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-06 09:52

> Nu er det vist mælger der har vildledt?

Mægler har pligt til at bringe alle tilbud videre til sælger. Så selvom
mægleren ikke opfordrer til at byde over kan han ikke forhindre nogen i at
gøre det. Huset er ikke solgt før sælger skriver under - og sælger bestemmer
suverænt hvilket tilbud han vælger og det behøver ikke være til den højeste
pris ....

> Nu er der så efterfølgende kommet et højere bud på boligen, og
> tilstandsrapporten er endnu ikke klar. Vi er blevet tvunget til at byde
> over - og det er træls

Måske i kan tilbyde noget andet end bare en højere pris. F.eks flexibilitet
mhs overtagelsesdato

Fra : jones_net

Dato : 21-04-06 08:22

"ct" <claus@FJERNkjerkegaard.dk> wrote in message
> [...]
> muligheden for at andre ville komme og byde over, men blev af mægler
> forsikret om at dette brugte man ikke hos dem.

Det er ikke mæglers valg. Hvis nogen byder på huset, _skal_ mægleren
formidle tilbuddet til sælger. Uanset om det er højere eller lavere pris end
den oplyste. Så det er forkert oplyst af mægler.
Men det var faktisk samme oplysning som vi fik af mægleren vi købte hus ved
for 2 år siden, så der er sikkert nogen der siger det alligevel...

> Jeg tilbød at skrive under på en midlertidig aftale betinget af at
> tilstandsrapporten ikke indeholdt større overraskelser, men mægler mente
> ikke at det var nødvendigt / kunne bruges.

Den kan ikke bruges, for det er sælgers underskrift, som færdiggør en
handel.

> Nu er der så efterfølgende kommet et højere bud på boligen, og
> tilstandsrapporten er endnu ikke klar. Vi er blevet tvunget til at byde
> over - og det er træls

Igen, alle må byde hvad de vil, men sælger må selv bestemme hvem de sælger
til. Det er ikke altid det højeste bud som bliver valgt - ting som hårfarve,
skostørrelse og venlighed kan faktisk spille rolle, hvis sælger synes det er
relevant...

> Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Nej

Det eneste I egentlig kan gøre er at byde det I vil give - evt. den udbudte
pris - og så kontakte sælger og snakke godt for hvorfor det er jer, som skal
have huset, og så håbe på, at sælger fatter sympati for jer

/J

PS.: Svar kun postet i dk.videnskab.jura, da jeg ikke kan nå dk.forbruger
fra denne newsserver.

Fra : Per O.

Dato : 21-04-06 11:30

> [...]
> over - og det er træls
>
> Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Mægleren har lavet en mundtlig aftale med Jer, men mundtlige aftaler er som
sådan meget svære at bevise.

Sælger skal ikke følge mæglers ord, men ene og alene forholde sig til at der
er en underskrevet købsaftale, og det er der ikke.

Hvis I vil kan I kræve forskellen fra mægler (det I måtte byde over) men det
er en udsigtløs sag uden nogen form for dokumentation. Jeg ville notere mig
at netop denne mægler ikke er seriøs, og undgå at hande med ham i
fremtiden, og så være glad for det hus I nu formentligt har købt.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-04-06 12:36

> [...]

> Nu er der så efterfølgende kommet et højere bud på boligen, og
> tilstandsrapporten er endnu ikke klar. Vi er blevet tvunget til at byde

Hvordan ved i at det bud reelt findes, i har vist voldsom interesse i huset,
det frister en sælger og mælger(sælger) til at tænke.. hmm vi hæver lige
prisen med 100tdkk...

Ganske nem måde for dem at presse penge ud af dig..

Husk findes budet reelt ikke har mægleren overtrådt loven..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-06 12:51

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Husk findes budet reelt ikke har mægleren overtrådt loven..

Mægleren må selvfølgelig ikke presse prisen op med imaginære bud, men er der
nogen der er blevet dømt for det?
Jeg tænker på hvor reelt buddet skal være. Et bud er jo ikke et reelt bud
før der ligger en, af køber, underskrevet købskontrakt.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Martin Nielsen

Dato : 22-04-06 16:08

Jeg er også af den overbevisning at der fuskes med det bud-halløj. Da jeg
skulle købe hus for år tilbage var prisen udbudt 635000, men da vi kom og
kiggede på huset sagde mægleren at vi skulle nok ikke regne med at få det da
der var flere interesseret og at det nææææsten allerede var solgt. (var sat
til salg 2 dage før!)

Hmmm okai... men nu var vi velkomne til at byde ligesom de andre. Bød
udbudsprisen - og så fik vi det sørme alligevel. Der var bare noget mukkent
ved det som i "skynd jer at byde lidt højere så kan det være..."-agtigt. Men
det kan man jo aldrig bevise for man kan vel ikke kræve at se underskrevne
købskontrakter på de bud som er kommet.

Fra : Peter Kirk

Dato : 21-04-06 13:08

> [...]
> over - og det er træls
>
> Gør mægleren noget forkert eller ulovligt?

Jeg vil ikke gøre mig klog om det er ulovligt eller ej - jeg ved bare at
mælgeren er sælgers mand, og alle bud sendes til sælgeren som selv bestemmer
hvem de vil sælge til (sprørgsmål er om der egentlig er nogle "bud" uden der
er en købskontrakt køber har underskevet).

Men har du ikke en advokat involveret i købet? Jeg synes det er en god ide.