Sovende firma
Fra : Jonathan Schwabe

Dato : 20-04-06 12:11

Hej alle, håber der er en der kan hjælpe.
Mig og to kammerater startede et firma sidste sommers, 2 af os var (og er på
konanthjælp), den ene der ikke var på kontanthjælp lavde det i hans navn,
men nu skal ha på kontanthjælp også. Vi fik undersøgt hos den enes
socialrådgiver at han godt kunne starte et firma, altså et sovende firma
indtil det skulle igang rigtigt. Men nu for han der startede det at vide at
dem kan man ikke.

Så er mit spørgsmål, kan man ha et sovende firma, uden der er bevægelse i
det, når man er på kontanthjælp, eller har sagsbehandleren løget?
vh
Jonathan

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-06 16:11

Scripsit "Jonathan Schwabe" <Jonathanschwabe@webspeed.dk>

> Mig og to kammerater startede et firma sidste sommers, 2 af os var (og er på
> konanthjælp), den ene der ikke var på kontanthjælp lavde det i hans navn,
> men nu skal ha på kontanthjælp også.

Hvad mener du mere konkret med at "starte et firma"?

1. I har stiftet et selskab (ApS)?

2. I har indgået et I/S?

3. Den ene kammerat begyndte at drive erhverv i sit eget navn og
ansatte de to andre?

4. Eller noget helt fjerde?

> Så er mit spørgsmål, kan man ha et sovende firma, uden der er bevægelse i
> det, når man er på kontanthjælp, eller har sagsbehandleren løget?

Hvad mener du mere konkret med "sovende", i lyset af dit svar på
spørgsmålet herover?

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Jonathan Schwabe

Dato : 21-04-06 04:40

> [...]
> ansatte de to andre?
>
> 4. Eller noget helt fjerde?

> Hvad mener du mere konkret med "sovende", i lyset af dit svar på
Jeg mener at nr 3 ven startede et personligt firma, hvor der så ikke er og
var nogen indtægt, hvor der altså ikke skete/sker noget, da det kun skal
bruges til og være tilmeldt nogle ting, der kræver et cvr nr, håber det er
forklaring nok.

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-04-06 09:34

"Jonathan Schwabe" <Jonathanschwabe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til og være tilmeldt nogle ting, der kræver et cvr nr, håber det er

Ah, se nu begynder vi at nærme os.

Problemstillingen er altså i bund og grund at nummer 3 ven startede en
virksomhed og lod sig momsregistrere. Der er ingen aktivitet i firmaet - I
havde bare brug for CVR-nummeret for at I kunne "være tilmeldt nogle ting,
der kræver et CVR-nummer"

Der er ikke noget, der hedder en sovende virksomhed. Selv i et firma uden
aktivitet, er der jo nogle forpligtelser, der skal overholdes. Der skal
indsendes momsregnskab mindst to gange om året (antallet afhænger af
registreringen hos SKAT) og der skal indesendes almindeligt årsregnskab
sammen med den udvidede selvangivelse en gang årligt.

Det, din kammerat har gang i, hedder "selvstændigt bierhverv" og netop det
faktum, at han har et CVR-nummer gør, at han ikke kan komme ind under
hobbyerhverv. I A-kassesammenhæng indebærer selvstændigt bierhverv blandt
andet, at dagpengeretten bortfalder efter 78 uger. Jeg kender ikke de
tilsvarende regler for kontanthjælp, men det spørgsmål han skal stille sin
sagsbehandler lyder:

"hville konsekvenser har selvstændigt bierhverv for min ret til
kontanthjælp?"

Så skulle han gerne få det svar, I søger efter.

Post gerne svaret her i gruppen, så vi andre også lærer noget

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : bem

Dato : 21-04-06 09:55

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Problemstillingen er altså i bund og grund at nummer 3 ven startede en
> virksomhed og lod sig momsregistrere.

Kan man ikke lade sit firma CVR registrere uden at lade sig momsregistrere?

/Bo

Fra : per christoffersen

Dato : 21-04-06 10:04

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke lade sit firma CVR registrere uden at lade sig
> momsregistrere?

Jo.

/Per

Fra : J.K.Arning

Dato : 20-04-06 16:46

On Thu, 20 Apr 2006 13:10:56 +0200, Jonathan Schwabe wrote:

> Så er mit spørgsmål, kan man ha et sovende firma, uden der er bevægelse i
> det, når man er på kontanthjælp, eller har sagsbehandleren løget?

Ujuridisk svar men hvis vi ser bort fra konspirations teoretikerne som der
ellers er mange af her på usenet .. hvad skulle en sagsbehandler så få ud
af at lyve for nogen?

Måske han tog fejl ?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: http://tidtildsb.dk ::
http://yndigtland.dk ::

Fra : Rea721

Dato : 20-04-06 18:33

[Beklager at jeg fik sendt den som mail]

Thursday, April 20, 2006 1:10 PM,
har Jonathan Schwabe <Jonathanschwabe@webspeed.dk> skrevet:

> Så er mit spørgsmål, kan man ha et sovende firma, uden der er
> bevægelse i det, når man er på kontanthjælp, eller har
> sagsbehandleren løget? vh

Kender intet til "sovende firma".

Men du kan ikke konkluderer at sagsbehandleren har løjet blot fordi
oplysningerne måske er forkerte / urigtige.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Thomas

Dato : 21-04-06 20:54

Som hovedregel beder man folk der ansøger om kontnthjælp om at
afmelde deres firmaer. Baggrunden er at det jo skal dokumenteres
overfor de sociale myndigheder at man ikke har nogen indtægter og at
man heller ikke ikke har mulighed for at have det.

Malermesteren der skulle bruge en ny firmabil kan jo heller ikke gå ud
og købe en og dermed få et underskud i firmaet så der derfor ikke er
løn til ham og han derfor skulle være berettiget til kontanthjælp.
Jeg tror hans kollega ville mene det var konkurence forvridning.

Mange kunne for en del år siden få iværksætterhjælp også over
bistandsloven men disse paragraffer er afskaffet.

Thomas