Garanti på bil
Fra : JS

Dato : 19-04-06 13:14

En bekendt har netop oplevet fejl i motorstyringen på sin bil 1 uge før
fabriksgarantien udløb, hvilket de gik til et autoriseret værksted med (ikke
der hvor bilen er købt). De har før haft den inde med lignende fejl, også på
garantien. Der blev udskiftet nogle dele, men værkstedet er alligevel ikke
sikre på at fejlen er rettet. Da min ven spurgte til garanti på denne
reparation, fik han at vide, at det er der ikke som udgangspunkt, men at de
ville give 1 måned pr. kulance. Men de var ret knotne over at skulle
reparere den så tæt på garantiudløb.
Bilen er købt brugt hos forhandler for 4 mdr siden.

To spørgsmål:
Er der (fabriks)garanti på den udførte reparation?
Kan der reklameres til forhandleren som solgte dem bilen for 4 mdr siden,
hvis der opstår yderligere fejl af samme karakter?

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-04-06 15:30

JS wrote:
> Kan der reklameres til forhandleren som solgte dem bilen for 4 mdr
> siden, hvis der opstår yderligere fejl af samme karakter?

Ja. Der er 24 måneders reklamationsret jf. købeloven.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-04-06 08:37

Morten Fruergaard wrote:

> Ja. Der er 24 måneders reklamationsret jf. købeloven.

- Men garanti er bedre end reklamationsret, og der er ny garanti på
udskiftede dele:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/emner/1/2/garanti/nyvognsgarantier/

Hvis der er tale om en mangel jvf. købeloven, skal man blot have gjort
opmærksom på manglen inden 2 år - derefter gælder den alm. 5-årige
forældelsesfrist, hvis samme mangel skulle vise sig igen.
- Og hvis man får leveret en ny vare, er der ligeledes en ny 2-årig
reklamationsfrist.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-06 06:15

Jonathan Stein wrote:

> - Men garanti er bedre end reklamationsret, og der er ny garanti på
> udskiftede dele:

Ja, men når garantien først er udløbet, så kan der jo ikke reklamaeres
overfor garantiudstilleren = Bilmærket.
Derfor må han, hvis der opstår yderligere fejl af samme karakter (= ikke
samme fejl - blot af karakter) henvende sig til forhandleren, hvor han har
købt bilen. Denne har ikke stillet nogen garanti, hvorfor køber "kun" har
reklamationsretten tilbage...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-04-06 19:11

Morten Fruergaard wrote:

> Ja, men når garantien først er udløbet, så kan der jo ikke reklamaeres
> overfor garantiudstilleren = Bilmærket.

Nej, men nogen gange forlænges garantien som nævnt, hvilket er værd at
være opmærksom på, da det er bedre end reklamationsret.

Hvis det ikke falder under den oprindelige garanti (eller udvidelse af
denne jvf. tidligere indlæg), er det naturligvis korrekt, at der stadig
er 24 mdr. reklamationsret over for sælger.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-04-06 15:00

Jonathan Stein wrote:

> Nej, men nogen gange forlænges garantien som nævnt, hvilket er værd at
> være opmærksom på, da det er bedre end reklamationsret.

Ja, men KUN ved samme mangel - IKKE ved andre mangler...

Rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler