Nedsættelse af bøde pga. lav årsindkomst.
Fra : Peter E.

Dato : 18-04-06 15:50

Hej,

Så skete det, fik en bøde for at trille for hurtigt - surt, men det
er jo ens egen skyld - og bøden skal jo betales.

Læser bag på bødeforlæget, at der kan ansøges om nedsættelse af
bødestørelsen til det halve, dog minimum kr. 300,-, hvis man har en
årlig indtægt, før skat, som ikke overstiger kr. 130.125 for
overtrædelser begået i 2006.

Når der nu står, at det skal være før skat, kan jeg så tage
udgangspunkt i, at det er den skattepligtige indkomst der er tale om,
og dermed det beløb, som fremgår af min årsopgørelse, fra fx 2005?

Grunden til jeg spørger er, at jeg er førtidspensionist, og selve
pensionen består af flere dele, hvoraf kun nogle af dem er
skattepligtige.

Med de skattepligtige dele af pensionen, har jeg en årlig
skattepligtig indkomst på under kr. 130.125 for 2006, men med alle
dele af pensionen, er den årlige indkomst over kr. 130.125.

Har ingen problemer med at skulle betale en bøde, for at have en for
tung fod på gaspedalen, men hvis jeg er berettiget til nedsættelse af
bøden, kan jeg jeg jo lige så godt få den nedsat.

Savner noget lovgrundlag eller lignende for ovenstående, kan nogen af
jer henvise mig til noget sådan?

--
Med venlig hilsen,
Peter

Fra : Per

Dato : 19-04-06 05:41

"Peter E." <PeterE_NoSpammm_@polsas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bøden, kan jeg jeg jo lige så godt få den nedsat.
>
> Savner noget lovgrundlag eller lignende for ovenstående, kan nogen af

Ring til Københanvs politi på 3314 1448 og spørg efter bødekontoret - de ved
alt om den slags og kan hjælpe dig. De laver ikke andet.

De kan formentlig henvise dig til relevante §§.

Mvh. Per

Fra : Ann

Dato : 19-04-06 18:31

Hej Peter

Fandt flg.

Bødetakster ved færdselslovsovertrædelser

Rigsadvokatens har udgivet vejledende bødetakster for en række af de
mest almindelige færdselsovertrædelser. Taksterne gælder ikke, hvis
der er sket færdselsuheld, eller hvis der er opstået en fare- eller
ulempesituation.

Er du under 18 år på gerningstidspunktet halveres den bødetakst, som
er angivet i den vejledende bødeoversigt, medmindre andet er angivet.
Dog kommer en bøde aldrig under 300 kr.

Hvis din årsindtægt på gerningstidspunktet ikke overstiger 127.500
kr. (før skat), og du kan dokumentere dette, kan bøden nedsættes til
det halve - dog minimum 300 kr.

Hvis du mener, at din indtægt kan medføre en nedsættelse af bøden,
skal du hurtigst muligt rette henvendelse til politiet. Du skal
vedlægge dokumentation for dine indtægtsforhold i form af seneste
årsopgørelse, lønsedler eller lignende.

Find hele Rigsadvokatens vejlende oversigt over bødetakster ved de
mest almindelige færdelsovertrædelser her

Senest opdateret: 16. januar 2006

http://www.politi.dk/da/borgerservice/faerdsel/boedetakster/

Fra : Peter E.

Dato : 20-04-06 00:42

Hej Ann,

Tak.

Fandt dette dokument hos Rigsadvokaten, som jeg vil læse igennem:

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

--
Med venlig hilsen,
Peter