ferie regler
Fra : Peter Kirk

Dato : 18-04-06 08:14

Hej

jeg vil gerne høre om reglerne omkring ferie.

Jeg vil gerne have ferie i 3 sammenhængende uger fra starten af juli, men
min arbejdsgiver siger det er en for sent udmelding at han kan love mig det
er muligt (der er "kun" 2½ måned til juli).

Hvad er mine rettigheder mht (a) hvornår jeg kan tage ferie; (b) hvornår jeg
skal anmode om bestemte datoer; (c) hvor mange sammenhængende dage/uger må
jeg tage; (d) hvornår skal min arbejdsgiver fortælle mig hvornår jeg må tage
ferie - jeg skal jo også planlægge/købe billetter/bestille hotel osv?

mvh,
Peter

Fra : John

Dato : 18-04-06 08:39

Hej
Du kan læse mere om ferieloven her
(http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/ferieloven.html);
men så vidt jeg læse det:
a+b) Du har krav på 3 ugers sammenhængende ferie i perioden 1/5-30/9 efter
aftale med din chef (§14). Han skal tilgengæld med hensyntagende til den
daglige drift imødekomme dine ønsker.(§14 stk 2)
c) I princippet må du tage lige så mange sammenhængende dage, som du har
feriedage til og du kan aftale med din arbejdsgiver
d) han skal give dig besked senest 1 måned før afholdelsen (§15 stk 2)

out-of-topic.
Du er også lidt sent ude især når du ønske sommerferien hvor alle andre også
ønsker. Mange steder fordeles ferien jo efter først-til-mølle princippet.
Han har jo ikke sagt nej, så du kan kun håbe på det bliver muligt.

john

Fra : Peter Kirk

Dato : 18-04-06 09:13

"John" <johnkurt@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også ønsker. Mange steder fordeles ferien jo efter først-til-mølle
> princippet. Han har jo ikke sagt nej, så du kan kun håbe på det bliver

Mange tak for svaret. Som jeg læser websiden, har jeg faktisk ikke krav på
nogle bestemte datoer til min "hovedferie" - bare at jeg får 3
sammenhængende uger inden for perioden 1/5 - 30/9. Og det er arbejdsgiveren
der bestemmer. Der står godt nok at det er efter "forhandling med
lønmodtageren hvornår ferien skal holdes", men der står også at
arbejdsgiveren skal tage hensyn til virkomsomhedens drift og "så vidt
muligt" imødekommer mine ønsker - så det virker faktisk som om han egentlig
selv kan bestemme.

Der står også at arbejdsgiveren skal meddele mig 3 måneder inden hovedferien
begynder hvornår min hovedferie er - dvs at når jeg ønsker ferie om 2½ måned
er det faktisk lidt sent ud (fordi han har så ikke 3 måneder). Og jeg må gå
ud fra at i betragtning af at jeg har ikke hørt fra min arbejdsgiver om
hvornår min hovedferie er, starter den om mindst 3 måneder... dvs ikke 1.
juli.

mvh,
Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-04-06 15:07

Peter Kirk wrote:
> "John" <johnkurt@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
-snip-

> [...]
> arbejdsgiveren skal tage hensyn til virkomsomhedens drift og "så vidt
> muligt" imødekommer mine ønsker - så det virker faktisk som om han egentlig

Det har du forstået korrekt... Og sådan er det.

> [...]
> ud fra at i betragtning af at jeg har ikke hørt fra min arbejdsgiver om
> hvornår min hovedferie er, starter den om mindst 3 måneder... dvs ikke 1.

Jeg har ikke lige gidet at kigge efter, men det lyder meget rigtigt...

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen