ferie loven
Fra : Helle

Dato : 16-04-06 09:28

Vi er nogle der er kommet til at snakke om ferie loven. Hvem " får man på
nakken " hvis man får udbetalt sine feriepenge uden at holde ferie, eller
kan man bare gøre det.
mvh
Helle

Fra : KT

Dato : 16-04-06 09:33

Det vil være en overtrædelse af ferieloven - og du vil blive straffet iht.
paragrafferne heri.
Hvem der skulle opdage det og i øvrigt anmelde det er en helt anden sag. Det
vil normalt være risikofrit medmindre du er på kontanthjælp eller lignende,
hvor det vil være ulovligt ikke at oplyse om sine indtægtskilder.

Knud

Fra : Helle

Dato : 17-04-06 07:07

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det vil normalt være risikofrit medmindre du er på kontanthjælp eller
> lignende, hvor det vil være ulovligt ikke at oplyse om sine

Hvem "holder øje" med at ferie loven bliver overholdt....er det forbundet
eller politiet eller....
vil det sige at jeg bare kan hæve mine penge, bare jeg har arbejde imens ?

mvh
Helle

Fra : KT

Dato : 17-04-06 07:54

> Hvem "holder øje" med at ferie loven bliver overholdt....er det forbundet
> eller politiet eller....
> vil det sige at jeg bare kan hæve mine penge, bare jeg har arbejde imens ?

Du skal jo finde en som vil dokumentere at du holder ferie (din
arbejdsgiver) for at få pengene fri - men ellers er chancen/risikoen for at
nogen følger med yderst minimal. Fagforeningen ville nok få et føl på tværs,
hvis du hører om tricket.

Knud

Fra : Kristian

Dato : 17-04-06 13:26

> [...]
> arbejdsgiver) for at få pengene fri - men ellers er chancen/risikoen for
> at nogen følger med yderst minimal. Fagforeningen ville nok få et føl på

Har hørt fra andre, at man selv kan skrive under på sit feriekort.

Det bliver aldrig undersøgt hos "Feriekonto" alligevel.

Kristian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-04-06 20:37

Kristian wrote:

> Har hørt fra andre, at man selv kan skrive under på sit feriekort.
>
> Det bliver aldrig undersøgt hos "Feriekonto" alligevel.

Du skal vist også have arbejdsgivers stempel/stempel fra kommunen...
Hvordan vil du klare den?

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-04-06 20:45

> Du skal vist også have arbejdsgivers stempel/stempel fra kommunen...
> Hvordan vil du klare den?

Min arbejdsgiver har ikke noget stempel (hvad skulle vi med det?) Så det
blev bare underskrevet i hånden, og firmanavn med trykte bogstaver.
Dybest set er det jo vores egne penge.

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 18-04-06 04:54

Det undre mig bare at der er en ferie lov hvis der ikke er nogen der tjekker
om den bliver overholdt.
Lidt det samme med lov pligtig hundeforsikring.... opdages først når der
sker en skade.
Syntes det er underligt med love som ingen tjekker om blir overholdt.
mvh
Helle

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-04-06 14:59

Helle wrote:
> [...]
> sker en skade.
> Syntes det er underligt med love som ingen tjekker om blir overholdt.

Du skal tænke på at det er for at beskytte lønmodtageren... Der er ingen
arbejdsgiver der kan tvinge ham til at lave noget i den periode og hvis
de forsøger skal han nok selv sørge for at forhindre det, hvis det er
det han vil.

Det syntes jeg sådan set er rimeligt nok - og alle arbejdsgivere ved
godt at de skal overholde ferieloven og at de skal huske at tage højde
for det, så der er ikke noget at rafle om *overhovedet* vedr. de par
uger om året...