tjekke en adresse i Tyskland?
Fra : michael bs

Dato : 15-04-06 23:35

Jeg er ved at lave en handel, hvor jeg skal købe et kostbart kamera af en
fyr i Tyskland.
Han har så sendt mig sine bankoplysninger og sit navn og adresse og tlf nr,
så jeg kan sætte pengene ind på hans konto og derefter vil han sende
kameraet.
Det er mange penge så jeg vil gerne tjekke om navnet findes og adressen
findes.
Jeg har prøvet at taste oplysningerne ind på diverse on-line tyske
telefonbøger a la de gule sider, men hverken hans telefonnummer (jeg har
ringet til ham, så jeg ved at det virker), hans mobilnummer, navn eller
adresse giver noget resultat.
Det forklarer han med, at han ikke er tilmeldt disse steder.
Findes der en måde at verificere manden på?
Kan man evt ringe til hans bank og spørge hvem der har kontonummeret?
Andre råd?

mvh Michael

Fra : Klaus H

Dato : 16-04-06 08:10

michael bs wrote:
> [...]
> Findes der en måde at verificere manden på?
> Kan man evt ringe til hans bank og spørge hvem der har kontonummeret?

Rejs selv ned og hent det. Medbring kontanter.

Klaus H

Fra : xx

Dato : 16-04-06 21:39

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:44417511$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Findes der en måde at verificere manden på?
> Kan man evt ringe til hans bank og spørge hvem der har kontonummeret?

hvis det drejer sig om mange penge du er bange for at du ikke får din ting,
må du køre derned og hente det personligt, det er vel også billigere end
hvis du bliver snydt. Ellers må du tage chancen og håbe på det bedste hvis
personen ikke er at finde.

Fra : jensbacher@hotmail.c~

Dato : 17-04-06 16:21

michael bs skrev:
> Findes der en måde at verificere manden på?
> Kan man evt ringe til hans bank og spørge hvem der har kontonummeret?
> Andre råd?
>
> mvh Michael

Hvis det _virkeligt_ er et dyrt kamera kan du evt. finde en tysk
advokat i hans lokalområde, som kan modtage kamera og betale sælger
på dine vegne og videresende det til dig.

--
/Codexx

Fra : Henning Wangerin

Dato : 17-04-06 20:18

On Sun, 16 Apr 2006 00:35:00 +0200, michael bs wrote:

> Det er mange penge så jeg vil gerne tjekke om navnet findes og adressen
> findes.

Hvor i tyskland er det? Jeg har forbindelser en del steder, men det kræver
selvfølgelig du stoler på mig.

Ellers er der nok ikke andre muligheder at end...
1) at satse på at han er god nok.
2) finde en mellemmand dernede (avdokat som en anden nævner - dyr løsning)
3) finde en der kender en ... (tillid?)

> Jeg har prøvet at taste oplysningerne ind på diverse on-line tyske
> telefonbøger a la de gule sider, men hverken hans telefonnummer (jeg har

De tyske opslagsværker er stor set ubrugelige. Jeg har stort set aldrig
haft held, selvom jeg kender alle oplysninger på folk.

Har du købt via ebay? Hvad siger hans karakterbog?

/Henning

Fra : michael bs

Dato : 19-04-06 11:47

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor i tyskland er det? Jeg har forbindelser en del steder, men det kræver
> selvfølgelig du stoler på mig.

Det drejer sig om
Alexander Kurz

Hindenburgstrasse 6

71394 Kernen

Det er i nærheden af Stuttgart

Hans hjemmeside

http://www.geocities.com/telescopeman97/Telescopeman97.html

på ebay hedder han fototelescope og har 322 positive feedbacks.

Det drejer sig om at jeg var den højestbydende på kameraet på ebay med 3
dage tilbage af auktionen. Pludselig skriver han til mig at han er parat til
at afslutte auktionen med mig som vinder for et beløb, der ligger ca 200
euro under hvad han temmeligt sikkert kunne have opnået.
Jeg ringer til ham og han forklarer, at han lige har købt et dyrt teleskop
og har brug for pengene. Imidlertid er det skærtorsdag og han ved udmærket
godt at bankerne alligevel ikke åbner før hans auktion ellers ville udløbe.
Det giver ingen mening. Det vækker min mistænksomhed. Han aflyser auktionen
på ebay. Nu står jeg så og skal købe uden om ebay med de manglende
beskyttelser det giver.

Han skriver først en anden adresse i forbindelse med paypal oplysninger men
forklarer det i mail med at det er hans office adresse. Der for vil jeg
tjekke manden og hans adresse.

Han har inscannet og mailet et tysk meget troværdigt udseende
identitetskort, der passer med adressen.

Når jeg googler adressen dukker der flere forskellige navne op men ikke
hans. Det kunne forklares med at det er en høj beboelses ejendom.
Billeder på hjemmesiden (punkt Ostern 2006) viser et billede hvor han sidder
på en terasse. Der kan man se ud fra udsigten, at den må være på ca 3.-7.
etage. Godt nok.

Imidlertid har jeg så prøvet at finde gaden med sattelitfotos fra google
earth og Michelin. Der ser det ikke ud til at der er så høje bygninger ud
fra den adresse.
Jeg er meget forvirret, da ebay beskrivelsen, hans identitetskort (med
billede), min telefonsamtale og hans hjemmesiden passer sammen perfekt.
Men det er nonsens at henvende sig privat og forsøge at sælge uden om ebay
til en lavere pris, og der er noget mærkeligt med adressen.

Hvordan kommer jeg videre?
Besparelsen er også vigtig for mig, da jeg ikke har så mange midler.

mvh Michael

Fra : per christoffersen

Dato : 19-04-06 11:59

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:44461559$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvordan kommer jeg videre?
> Besparelsen er også vigtig for mig, da jeg ikke har så mange midler.

Det bedste vil nok være ikke at gå videre...
Uanset om du kan få verificeret at manden er den han siger han er, så er det
meget usikkert at sende penge afsted uden at have ne sikekrhed for at få
varen.

Når han lukker auktionen 3 dage før den udløber, og ovenikøbet må kunne
regne ud, at det ikke vil betyde noget i praksis for hans cashflow, så er
det meget mistænkeligt.

/Per

Fra : michael bs

Dato : 19-04-06 12:43

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når han lukker auktionen 3 dage før den udløber, og ovenikøbet må kunne
> regne ud, at det ikke vil betyde noget i praksis for hans cashflow, så er

Ja, selvfølgelig. Og jeg bliver jo forblændet af min egen griskhed.
MEN: han har dog udvist en betragtelig tillid til mig også ved at maile et
højopløst scan af hans officielle identitetskort med alle informationer.
Jeg kan trods alt lave en del ravage med de informationer.

mvh Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-04-06 20:01

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:44462239$0$99997$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> højopløst scan af hans officielle identitetskort med alle informationer.
> Jeg kan trods alt lave en del ravage med de informationer.

*HVIS* det er hans officielle identitetskort - og ikke et scannet foto
manipuleret til lejligheden...

Lige netop den historie du fortæller - at man pludselig lukker auktioner før
tid og handler udenom det officielle site - er en af de mest kendte
fupmetoder blandt auktioner på WWW, og *alle* auktionssites, jeg gennem
tiden har besøgt, advarer imod det pga risikoen for fup og svindel.

Jeg ville helt klart standse her - der er for meget, der ikke hænger sammen
til at jeg ville løbe risikoen...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-04-06 20:13

Jesper Brock wrote:
> [...]
> mest kendte fupmetoder blandt auktioner på WWW, og *alle*
> auktionssites, jeg gennem tiden har besøgt, advarer imod det pga

Hvis man kun snyder dem, som man handler med uden om auktionen, så kan man
vel ikke få dårlig bedømmelse af de utilfreds kunder.. :-|

Han historie holder ikke. Pga. påsken vil auktionen være slut inden han kan
få pengen + overførsel til tyskland tager 1-3 dage...

Fra : michael bs

Dato : 19-04-06 21:07

meddelelse

> Hvis man kun snyder dem, som man handler med uden om auktionen, så kan man
> vel ikke få dårlig bedømmelse af de utilfreds kunder.. :-|

Samme tanke har jeg haft. Og det gælder også andre auktioner. Det undrer mig
at man sælger fx 400 meget billige objekter (1-10 euro pr stk.) På lyntid
oparbejder en enorm mængde positiv feedback....og pludselig har man 4 nye
dyre kameraer til salg...og garanterer at det ikke er grå import men nye
ubrugte kameraer med tysk garantibevis. Hvordan kan det lade sig gøre? Skal
man også holde sig væk her?

> Han historie holder ikke. Pga. påsken vil auktionen være slut inden han
> kan få pengen + overførsel til tyskland tager 1-3 dage...

Ja, men der forklarede han, at han dagen før havde været i Munchen og købe
et meget kostbart teleskop (jeg tror det er ca 40.000kr) og derfor var
stresset efter hjemkomst og ville have sikkerhed for hurtigt salg af det
ubrugte kamera han havde fået i julegave (!) (wow..sådanne venner gad jeg
godt have) fordi han brugte et kamera, der var beregnet til astro fotografi
(og så sendte han mig et billede, hvor kameraet var placeret ved siden af
hans astro optimerede kamera canon eos 20d A (A for astro) og den er god
nok.
Kigger man på hans hjemmeside
http://www.geocities.com/telescopeman97/Telescopeman97.html
under Ostern 2006 sidder han med et kostbart teleskop, så det passer meget
godt sammen det hele.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 19-04-06 21:12

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fupmetoder blandt auktioner på WWW, og *alle* auktionssites, jeg gennem
> tiden har besøgt, advarer imod det pga risikoen for fup og svindel.

Og det ved jeg jo godt og har selv været ude for det mange gange og det er
altid nemt at gennemskue. Ligesom Second Chance offers hvor vinderen
desværre ikke kunne betale og så er man så heldig at få chancen. 100%fup og
fidus.
Men jeg har tjekket den persons emailadresse, jeg skriver privat med, og den
passer altså også på telescope (hans ebay id),som har over 300 positive
feedbacks og som havde kameraet på auktion.

> Jeg ville helt klart standse her - der er for meget, der ikke hænger
> sammen til at jeg ville løbe risikoen...

Ja, sådan tænker jeg også hvert 5. minut. Og hvert fjerde minut tænker jeg
så: jamen manden har givet mig sin adresse, sine tlfnr. sit identitets kort
(ligner et pas til forveksling), sin hjemmeside, sine bankoplysninger...
hvad pokker forlanger jeg egentlig mere???

mvh Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-04-06 21:46

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:444699de$1$46990$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hvad pokker forlanger jeg egentlig mere???

Måske en forklaring på at han uden videre forærer dig 1500 kroner (200 Euro
á 7,4234 kroner), selvom alt tyder på at det bliver solgt (ifølge dit eget
indlæg tidligere).

Professionelle scammere lever af, at folk bliver griske.

Du har endda før prøvet at blive snydt ved at gå udenfor de officielle
auktionssites... hvorfor så gøre det igen????

Fra : michael bs

Dato : 19-04-06 22:01

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du har endda før prøvet at blive snydt ved at gå udenfor de officielle
> auktionssites... hvorfor så gøre det igen????

Nej jeg er ikke blevet snyt før. Blot været ude for et utal af mere eller
míndre gennemskuelige scams, som jeg ikke er hoppet på.

Men hvis denne mand er en svindler, så er det så avanceret gennemført....
helt ud til detaljer på hjemmesiden...at det næsten er ufatteligt.

Men I kan selvfølgelig ikke give noget fast svar, kun råde.
Hvad jeg egentlig spurgte om var, hvordan man tjekker en adresse i tyskland.

mvh Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-04-06 22:25

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4446a4ed$0$47089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvad jeg egentlig spurgte om var, hvordan man tjekker en adresse i
> tyskland.

Og det har Ronny allerede givet et godt svar på

Fra : michael bs

Dato : 21-04-06 11:41

> [...]
> meddelelse news:4446a4ed$0$47089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Og det har Ronny allerede givet et godt svar på

Og så endte det med at den fucking moron ikke kunne fremskaffe regningen
(som det ellers stod i auktionen at han havde ved hånden). Forklaring:
kameraet var på regningen bundlet til et firma og derfor kunne han ikke få
den. Derfor aflyste han vores handel. Og jeg har været til grin med alt hans
tidsspilde.

Tak for mange gode og brugbae svar.

mvh Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-04-06 17:56

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4448b6aa$0$27539$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> den. Derfor aflyste han vores handel. Og jeg har været til grin med alt

Det er da bare også SÅ irriterende, at folk ikke kan lægge kvitteringen i
bilen sammen med kameraet, så man får det hele med sig første gang...
)))

Fra : per christoffersen

Dato : 18-04-06 10:55

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:44417511$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er ved at lave en handel, hvor jeg skal købe et kostbart kamera af en
> fyr i Tyskland.
> Andre råd?

Det lyder som en meget risikabel affære.
Jeg ahr engang hørt en forbrugerjurist anlægge denne synsvinkel:
Bankoverførsler til ukendte personer skal sammenlignes med at man møder
sælger på gaden.
Han siger: Giv mig dine penge, og så går jeg hjem og henter din vare.

Ville du stole på personen i den situation?

Uanset om du kan verificere navn og adresse, så er der meget lang vej til,
at du får dine penge igen, hvis han er ude på at snyde dig
Bankoverførsler kan ikke tilbageføres, og du må hele vejen til Tyskland for
at føre en sag, der måske ender med, at du får dine penge hjem igen.

Tag ned og hent kameraet, eller find en anden sælger.

/Per

Fra : Ronny

Dato : 19-04-06 01:58

> Findes der en måde at verificere manden på?

Du kan skrive til kommunekontoret i hans by og bede om en ”Personenauskunftsuche”
for den pågældende person. Det koster 10 euro.

Du kan finde en vejledning her:

http://privatdetektiverne.dk/ny/handlingsplan18.htm

- Ronny