Køb af brugt bil.
Fra : Udrykning 112

Dato : 14-04-06 13:59

Jeg har købt en bil som ikke er i lovmæssig stand.

Motoren er ødelagt
Diesel måleren er ødelagt osv osv.

Hvad gør jeg nu? kan jeg kræve at sælger tager bilen tilbage? den er købt
for 3 uger siden

Håber på hjælp.

Hilsen Ole

Fra : lhm

Dato : 14-04-06 14:16

"Udrykning 112" <udrykning-112@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Diesel måleren er ødelagt osv osv.
>
> Hvad gør jeg nu? kan jeg kræve at sælger tager bilen tilbage? den er købt

Det vil jo hjælpe en del, hvis vi fik lidt flere oplysninger.

Er sælger forhandler eller privat person?
Hvad er der aftalt?

Såfremt sælger er privat, er der vel aftalt en købt-som-beset klausul, og så
er der vel ikke meget at gøre...
Men giv lidt mere info.

lhm

Fra : Udrykning 112

Dato : 14-04-06 14:25

Sæler er en privatperson (Min nabo)
Der er kun lavet aftale om betaling af kr. 11000,-
med betaling over 4 måneder.

Fra : lhm

Dato : 14-04-06 14:56

> Sæler er en privatperson (Min nabo)
> Der er kun lavet aftale om betaling af kr. 11000,-
> med betaling over 4 måneder.

Igen mangler vi lidt info. Har du haft mulighed for at undersøge bilen? Blev
du opfordret til dette af sælger?
Såfremt du på sælgers opfordring har undladt at undersøge bilen, kan du ikke
efterfølgende påberåbe dig mangler, som du burde have opdaget, medmindre
sælger har handlet svigagtigt. Dette jf. KBL § 47. Købeloven finder jo i
øvrigt kun anvendelse på privatkøb, når ikke andet er aftalt - hvilket jeg
går ud fra der ikke er.

Herefter afhænger det af om du BURDE have opdaget at motor og dieselmåler
var defekt. En motor bliver vel sjældent defekt på 3 uger, så mon ikke den
også var det på købstidspunktet?

Andre i gruppen vil måske give mere optimistiske svar, men jeg tror du har
en dårlig sag, medmindre du kan bevise at sælger var vidende om manglerne på
salgstidspunktet.

JURA OFF
Nu da sælger er din nabo, har du så forsøgt at tale med ham og ordne det
uden at indblande juraen??

lhm

Fra : Udrykning 112

Dato : 14-04-06 15:04

Nej jeg havde ikke mulighed for at kigge bilen efter da jeg ikke har en skid
forstand på biler og sælger har heller ikke opfordret til dette.

Ja jeg har snakket med ham men desværre uden held.

ole

Fra : Henning

Dato : 14-04-06 17:55

On Fri, 14 Apr 2006 16:03:49 +0200, "Udrykning 112"
<udrykning-112@mail.dk> wrote:

>Nej jeg havde ikke mulighed for at kigge bilen efter da jeg ikke har en skid
>forstand på biler og sælger har heller ikke opfordret til dette.
>
>Ja jeg har snakket med ham men desværre uden held.

Hvad mener du med "motoren er ødelagt"? Var du ude og prøvekøre bilen
først? Hvilkel bil er der tale om? Hvor gammel er den, hvor langt har
den kørt osv? Det er begrænset hvad man kan få for 11.000,-, så hvis
bilen er 50 år gammel og har kørt 1 million kilometer er det fejllen
formodentlig at betegne som slidtage.

Fra : Aksel

Dato : 14-04-06 23:55

"Udrykning 112" <udrykning-112@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en bil som ikke er i lovmæssig stand.
>
> Motoren er ødelagt
> Diesel måleren er ødelagt osv osv.

Der er ikke noget ulovligt i at motoren og dieselmåleren er "ødelagt", hvad
du så end mener med det.

Færdselsloven drejer sig kun om sikkerhedsmæssige fejl.

Hilsen Aksel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-06 21:05

"Udrykning 112" <udrykning-112@mail.dk> skrev :

>Jeg har købt en bil som ikke er i lovmæssig stand.

tosset gjort ;)

>Motoren er ødelagt

Opdagede du ikke det under en prøvetur

>Diesel måleren er ødelagt osv osv.

mener du tankmåleren ?

ødelagt ? Hvordan ødelagt - er nålen bøjet ?

>Hvad gør jeg nu? kan jeg kræve at sælger tager bilen tilbage? den er købt
>for 3 uger siden

Næppe

--
jan@stevns.net