Anvendelse af optagelse af telefonsamtale ~
Fra : Arnold

Dato : 13-04-06 12:08

Jeg blev (efter min mening) uretmæssigt bortvist fra mit job sidste år, og
kører nu sag mod firmaet gennem HK.

Jeg har senere søgt en ny stilling i samme firmaet og har haft en lang
samtale med chefen om at jeg kunne få stillingen, hvis jeg fik sagen til at
gå væk. Jeg bad derfor HK's advokat om at forsøge et forlig, men firmaets
advokat nægter ethvert kendskab til tilbuddet.

Nu er det så heldigt, at jeg har optaget samtalen mellem mig og chefen. (Det
er jo lovligt at optale samtaler, blot den ene part er klar over det).
Selvom han fik mig til at gå med til at samtalen var "kun mellem os to og
kom ikke videre".

Er der noget juridisk galt i at fremlægge den optagelse i retten, til at
sandsynliggøre at bortvisningen var uberettiget, siden de nu vil ansætte mig
igen?

Thormod

Fra : Jubii

Dato : 13-04-06 13:44

On Thu, 13 Apr 2006 13:08:25 +0200, "Arnold" <no@mail.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>er jo lovligt at optale samtaler, blot den ene part er klar over det).

Hvilken lov forbyder hemmelig optagelse af egne samtaler, uanset hvor mange der
ved der optages?

> [...]
>sandsynliggøre at bortvisningen var uberettiget, siden de nu vil ansætte mig

Hvad er det du vil, have moralsk opbakning til at bryde dit ord?

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-04-06 16:16

On Thu, 13 Apr 2006 14:43:39 +0200, Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

>Hvilken lov forbyder hemmelig optagelse af egne samtaler, uanset hvor mange der
>ved der optages?

Ingen, men man kan ikke straffes for at gøre det. Man kan dog straffes
for at afspille optagelsen for personer som ikke har noget med
samtalen at gøre (§ 264 d. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6
måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder
af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges
unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor
meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person).

>Hvad er det du vil, have moralsk opbakning til at bryde dit ord?

Måske du skulle ændre tonen en smule når du ikke ved hvad du snakker
om?

/Brian

--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery

Fra : Knud

Dato : 13-04-06 16:39

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:elqs32d2s3l9pt8a1j8186gkpdi1g11abd@4ax.com...

> Ingen, men man kan ikke straffes for at gøre det. Man kan dog straffes
> for at afspille optagelsen for personer som ikke har noget med
> samtalen at gøre (§ 264 d....

Gælder det også min advokat? Er det strafbart at overgive optagelsen til min
sagsbehandler/advokat; de repræsenter jo mig i denne sag.

Jeg skal nok lade være med at lægge optagelsen på nettet eller sende den til
(ex-)kolleger i firmaet

Fra : Jens

Dato : 14-04-06 07:18

Knud wrote:
> [...]
> til min sagsbehandler/advokat; de repræsenter jo mig i denne sag.
>
> Jeg skal nok lade være med at lægge optagelsen på nettet eller sende

Hvad hedder du i dag?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-04-06 17:08

Brian B. Christensen wrote:

> [...]
> (§ 264 d. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes
> den, der uberettiget videregiver meddelelser (..) vedrørende en

Private forhold = Jobsamtale med chefen?

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-06 07:07

Peter Lykkegaard skrev:

> Private forhold = Jobsamtale med chefen?

Når man ikke ved hvad der er på båndet, kan man heller ikke vide
om § 264 d. er irrelevant. Derfor er man nødt til at gøre
opmærksom på den. Det kunne f.eks. være at chefen under samtalen
begynder at græde og fortælle om sit forliste ægteskab.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 13-04-06 18:03

On Thu, 13 Apr 2006 17:15:40 +0200, Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Ingen, men man kan ikke straffes for at gøre det. Man kan dog straffes

Det var et retorisk spørgsmål, pigelil.

> [...]
>måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
>billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder

PRIVAT, hallo pigelil, læs dog reglerne ordentligt.

> [...]
>meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person).

>Måske du skulle ændre tonen en smule når du ikke ved hvad du snakker

Nåh, kan spejdertøsen ikke tåle tonen, så læs noget andet. Du har sikkert nogle
ponybøger liggende.

Fra : alexbo

Dato : 13-04-06 18:37

"Jubii" skrev

> Det var et retorisk spørgsmål, pigelil.

Det var i hvert fald meningsløst,
en hemmelig optagelse af sig selv, som også andre kender til, det rene vås.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 14-04-06 08:40

On Thu, 13 Apr 2006 19:02:58 +0200, Jubii <gruntsaver@jubii.dk> wrote:

>Nåh, kan spejdertøsen ikke tåle tonen, så læs noget andet. Du har sikkert nogle
>ponybøger liggende.

Nej, jeg læser Hitchkock, så pas på!!

Men jeg havde da ret i min antagelse om at din tone ikke var et uheld.
Grow up!
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery