At sikre en papmor
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 10-04-06 22:50

Hej folkens

Jeg sidder i en situation, hvor jeg er enlig far til en pige på 2½ år, da
min datters biologoske mor er ikke iblandt os mere.

Nu har igennem de senste 1½ år haft en ny kæreste som jeg regner med at
tilbringe mit liv med, så det er jo godt nok når det nu skulle være så
skidt.

Min datter var 15 måneder da hendes biologiske mor døde og kender idag kun
min nuværense kærste som sin mor. Hun ved godt at hun engang havde en anden
mor, men i alle henseener betrakter hun min nuværende kæreste som sin mor.

Vi er ikke gift, men bliver det højest sansynligt en gang i fremtiden.

I den situation jeg nu befinder mig i er der en del uafklarede spørgsmål.

Kan min nuværende kæreste adobterer min datter, men med det forbehold at jeg
ved en evt. senere skilsmisse er sikker på at få den fulde forældremyndighed
over min datter? Det ville være optimalt med en adobtion, men jeg vil ikke
sætte mig i en situation, hvor jeg kan ende med ikke at have
forældremyndigheden.

Hvis ikke vi kan lave en adobtion under mine betingelser. Hvordan sikre jeg
så bedst muligt at min kæreste får forældremyndigheden over min datter, hvis
jeg skulle gå hen og dø?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Holst

Dato : 11-04-06 10:18

Ole Frederiksen wrote:

> [...]
> over min datter? Det ville være optimalt med en adobtion, men jeg vil ikke
> sætte mig i en situation, hvor jeg kan ende med ikke at have

Adopterer din kæreste dit barn, så bliver hun på alle områder barnets
mor (lige bortset fra den biologiske). Det vil også betyde, at i
tilfælde af en skilsmisse, så kan det faktisk ende med at være hende,
der ender med at have barnet boende, og ikke dig.

Så vil du ud i al fremtid sikre dig, at du har det fulde "ejerskab" over
din datter, så skal du IKKE lade din kæreste adoptere din datter.

Læs om familieadoption her:

http://www.familiestyrelsen.dk/adoption/generelt/familieadoption/

> Hvis ikke vi kan lave en adobtion under mine betingelser. Hvordan sikre jeg
> så bedst muligt at min kæreste får forældremyndigheden over min datter, hvis
> jeg skulle gå hen og dø?

Så må du lave et såkaldt børnetestamente. Et børnetestamente er et
dokument, hvori du udtrykker dine ønsker om din datters fremtid, såfremt
du skulle dø. Skulle du gå hen og dø, så vil der i høj grad blive taget
hensyn til dine ønsker i dette dokument, men det er ikke et bindende
dokument. Skriver du i børnetestamentet, at din datter efter din død
skal bo hos din kæreste, så vil der være en god chance for, at hun
kommer til det - men det er ikke sikkert, hvis hun af den ene eller
anden måde skønnes for uegnet.