renter på feriepenge og evt. beregnin
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-04-06 14:10

Hej NG.

Jeg havde i sommerferien et kortere vikariat hos en arbejdsgiver som
ikke har indbetalt feriepenge og jeg havde fuldstændigt glemt feriepenge
fra pgl. firma, var det ikke fordi jeg kom til at studere posterne på
selvangivelsen '05.

Altså:

§ 24. En lønmodtager, der ikke er omfattet af § 23, får feriegodtgørelse
med 12,5 pct. af lønnen i optjeningsåret. Feriegodtgørelsen forfalder
til betaling den 1. i måneden efter kvartalets udløb, jf. § 28.

Og:

§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales
til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.
Stk. 2. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse skal
arbejdsgiveren betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned fra
forfaldsdagen at regne.

Med forbehold for:

§ 31. Det kan ved kollektiv overenskomst aftales at fravige § 28. bla.bla...

A-indkomst fra pgl. sted, hvoraf der skal betales AM-bidrag er 4824 kr.
Er det korrekt at feriebeløbet som udgangspunkt er: 12,5% * 4824 = 603 kr?

Derudover kommer der evt. renter på. Det er vel renters rente så AG
burde have indbetalt senest okt.05 hvilket er 4.kvartal. Er det korrekt
at regnestykket ser således ud: 603 * 1,015^3 = 630 kr?

Det er ikke pga. pengene jeg spørger... Mere "for sjov", for at vide
hvordan man udregner det...

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen