kørselsfradrag og sommerhus
Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-06 12:08

Hejsa,

Hvis man i løbet af sommereren bor fast i et (lånt) sommerhus, vil man så
være berettiget til kørselsfradrag fra sommerhusets adresse til
arbejdspladsen?

Hvilke betingelser skal i givet fald være opfyldt? Lejekontrakt?
Folkeregisteradresse?

mvh

rasmus

Fra : Holst

Dato : 10-04-06 12:22

rasmus carlsen wrote:

> Hvis man i løbet af sommereren bor fast i et (lånt) sommerhus, vil man så
> være berettiget til kørselsfradrag fra sommerhusets adresse til
> arbejdspladsen?

Nej, ikke umiddelbart.

"Normalfradraget beregnes udelukkende på grundlag af den normale
transportvej ved bilkørsel mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads, se
nærmere herom under afsnit A.F.3.1.3.

[...}

A.F.3.1.3 Generelle regler om privat befordring

Fradrag efter LL § 9 C gives for befordring mellem den sædvanlige bopæl
og arbejdspladsen. Se nærmere nedenfor:

A.F.3.1.3.1 Sædvanlig bopæl

LL § 9 C omhandler fradrag for befordring frem og tilbage mellem
sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Begrebet sædvanlig bopæl er det samme i
LL § 9 C og i LL § 9 B.

Begrebet er fastlagt gennem en lang praksis. I tvivlstilfælde foretages
fastlæggelse af den sædvanlige bopæl ud fra en vurdering af, hvor
personen har centrum for sine livsinteresser. Fastsættelsen kan ikke ske
ud fra et enkelt kriterium. I vurderingen indgår forhold som personlig,
social, familie- og boligmæssig tilknytning til stedet, opholdenes
hyppighed og tilmelding til folkeregisteret.

Eksempler

* Eksempelvis kan nævnes en skatteyder, som både havde en lejlighed
på Frederiksberg og et havehus i Skovlunde. Østre Landsret fandt, at
lejligheden måtte anses som skatteyderens sædvanlige bopæl, og at
havehuset måtte sidestilles med et sommerhus. Havehuset kunne således
ikke danne grundlag for fradrag efter LL § 9 C, jf. TfS 1995, 745 ØLD."

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-06 12:41

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> social, familie- og boligmæssig tilknytning til stedet, opholdenes
> hyppighed og tilmelding til folkeregisteret.

- ok, det giver mening. Men hvis jeg bor 6 måndeder (eller fire) i
sommerhuset? Jeg må vel hellere spørge SKAT. Der er sgu langt fra Korsør til
København - også i benzinpriser og pendlerkort.

ras

Fra : Holst

Dato : 10-04-06 12:50

rasmus carlsen wrote:

> - ok, det giver mening. Men hvis jeg bor 6 måndeder (eller fire) i
> sommerhuset? Jeg må vel hellere spørge SKAT. Der er sgu langt fra Korsør til
> København - også i benzinpriser og pendlerkort.

Det vil muligvis være nødvendigt, at du flytter folkeregisteradresse.
Men vær opmærksom på problemerne i den forbindelse.

Blandt andet at du to gange om året skal skifte læge. Når du flytter
"hjem" igen, så kan det være, at du ikke kan få din sædvanlige læge
igen, for han har lukket for tilgang af nye patienter.

Og ja, der er langt til Korsør, men er det virkelig besværet værd at
køre derned hver dag? Måske skulle du overveje kun at gøre det i
weekenderne.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-06 13:16

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> wrote in message

> Blandt andet at du to gange om året skal skifte læge.

Siden hvornår? Man kan vælge læge lige hvor det passer én.

hilsen
Uffe

Fra : Gunnar007

Dato : 10-04-06 13:32

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Holst" <newsmar06@shelter.dk> wrote in message

> Siden hvornår? Man kan vælge læge lige hvor det passer én.

Ja i den kommune hvor du bor, du kan svjh ikke vælge en læge fra en anden
kommune.
Og som holst skriver, kan det også være at den læge man ønsker er lukket for
tilgang af
patienter.
Tandlæge er noget andet. Der kan man vælge ud af kommunen, hvis man øsnker
det.

Og lidt klip fra sunhedsguiden.dk
"Gruppe 1-sikrede vælger blandt de læger, der har åbent for tilgang, normalt
inden for en afstand af ti km. fra bopælen. Kommunen oplyser, hvilke læger
man kan vælge imellem. Får kommunen besked senest den 15. i måneden, træder
lægeskiftet i kraft fra begyndelsen af den efterfølgende måned. Man kan så
tidligst skifte læge igen efter seks måneder. hvis du ønsker det, kan du få
samme læge som din ægtefælle eller den person, du bor sammen med, selvom
lægen har lukket for tilgang af nye patienter.

Gruppe-2 sikrede vælger ikke fast læge, men kan frit henvende sig til en
praktiserende læge efter eget valg. Men skal til gengæld betale en del af
honoraret selv."

Hilseng

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-06 14:03

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message

> Ja i den kommune hvor du bor, du kan svjh ikke vælge en læge fra en anden
> kommune.

http://sygesikring.netborger.dk, login og klik på "skift læge"

Citat: "Du kan frit vælge en læge, der har praksis indenfor 15 km's afstand,
med mindre denne har lukke for tilgang. Fra 1. april 2003 er det principielt
muligt at vælge læge i hele landet. Dog skal du, hvis der mellem den valgte
lægepraksis og din bopæl, er mere end 15 km, have lægens tilsagn på en
blanket som rekvireres hos kommunen."

Flytter man i sommerhus kan man selvfølgelig blot beholde den nuværende
læge.

hilsen
Uffe

Fra : Aksel

Dato : 12-04-06 12:34

> Flytter man i sommerhus kan man selvfølgelig blot beholde den nuværende
> læge.
>
> hilsen
> Uffe

Hvis man bevarer sin folkeregisteradresse på den faste bopæl, men så kan man
ikke trække befordring fra.

Hilsen Aksel

Fra : Holst

Dato : 10-04-06 13:40

Uffe Kousgaard wrote:

> Siden hvornår? Man kan vælge læge lige hvor det passer én.

Som gruppe 1-sikret skal man mig bekendt have en alment praktiserende
læge, der bor mindre end 15 km fra ens bopæl.