|
| Fortrydelseret på mobiltelefoner ? Fra : VK |
Dato : 08-04-06 12:20 |
|
Som bekendt er der 14 dages fortrydelsesret et fjernsalg, det gælder
også mobiltelefoner (f.eks. fra internettet)
Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet kassen,
ifølge loven ?
Der er tale om et par dage, og der er stadig plastik folie på display'et osv
| |
Mr. X (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Mr. X |
Dato : 08-04-06 12:43 |
|
"VK" <vk_REMOVE_@vvkv.dk> skrev i en meddelelse
news:44379c59$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> Som bekendt er der 14 dages fortrydelsesret et fjernsalg, det gælder også
> mobiltelefoner (f.eks. fra internettet)
> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet kassen,
> ifølge loven ?
>
> Der er tale om et par dage, og der er stadig plastik folie på display'et
> osv
Jeg ved at de fleste firmaer nægter at tage den retur hvis du har brudt
forseglingen på kassen. Da de jo ikke kan sælge den som ny igen. For ville
du modtage en "ny" tlf hvor forseglingen er brudt ?
Jeg har selv modtaget en mobil engang hvor forseglingen var brudt. Og der
var lagt tlf nr ind i hukommelsen! Jeg fik den dog byttet uden problemer.
Men som de sagde i butikken. Går den så går den
| |
Bertel Lund Hansen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-04-06 13:14 |
|
Mr. X skrev:
> Jeg ved at de fleste firmaer nægter at tage den retur hvis du har brudt
> forseglingen på kassen.
Så har køber et problem, men butikken har ikke ret til at nægte
at respektere returretten. Hvis de tilbyder netsalg, må de værsgo
tage de udgifter det påfører dem.
> Da de jo ikke kan sælge den som ny igen.
Jeg er lige ved at komme til at græde.
> Men som de sagde i butikken. Går den så går den
Der er heller ikke noget reelt problem ved at de videresælger en
vare der har været benyttet et par gange. Men jeg er klar over at
der er et psykologisk.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Mr. X (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Mr. X |
Dato : 08-04-06 13:33 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4437a8e6$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Mr. X skrev:
>
>> Jeg ved at de fleste firmaer nægter at tage den retur hvis du har brudt
>> forseglingen på kassen.
>
> Så har køber et problem, men butikken har ikke ret til at nægte
> at respektere returretten. Hvis de tilbyder netsalg, må de værsgo
> tage de udgifter det påfører dem.
>
>> Da de jo ikke kan sælge den som ny igen.
>
> Jeg er lige ved at komme til at græde.
>
Ja det kan da godt være du er pisse ligeglad. Men forestil dig du er en
lille nystartet webshop. Og en kunde bestiller en dyr tlf til 4000-5000kr og
åbner den bruger den et par dage og så retunere den. Hvem skal så betale
værdi forringelsen ? Du kan være 100% sikker på at mobilproduktcenterne ikke
betaler gildet. Altså er der kun den lille erhvervsdrivende til at betale.
Man skal ikke være proffessor i matematik for at regne ud at man ikke skal
have ret mange af den slag sager før end det bliver urimeligt dyrt for
forhandleren. ¨Så det er måske en grund til at iværksætter lysten i Danmark
er ret begrænset. Og at mobiltelefoner er pisse dyre i Danmark.
| |
Peter Lykkegaard (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 08-04-06 13:52 |
|
Mr. X wrote:
> Ja det kan da godt være du er pisse ligeglad. Men forestil dig du er
> en lille nystartet webshop.
Som må fastsætte sine priser i forhold til forventede udgifter
Eller undlade at starte en webshop
Alternativet er at gå ind i politik for at få ændret gældende lov vedr
fjernsalg/dørsalg
Snup en tudekiks
www.kinagrill.dk
- Peter
| |
Martin Jørgensen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 08-04-06 16:37 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Mr. X wrote:
>
>
>>Ja det kan da godt være du er pisse ligeglad. Men forestil dig du er
>>en lille nystartet webshop.
>
>
> Som må fastsætte sine priser i forhold til forventede udgifter
> Eller undlade at starte en webshop
>
> Alternativet er at gå ind i politik for at få ændret gældende lov vedr
> fjernsalg/dørsalg
>
> Snup en tudekiks
> www.kinagrill.dk
Du har ikke forstået hvad det handler om: Det er Blertel, der er ved at
tude.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Peter Lykkegaard (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 08-04-06 18:34 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Du har ikke forstået hvad det handler om
Det handler om fortrydelsesret på en mobiltelefon købt i en webshop
Der er måske kommet andre regler for mobiltelefoner?
- Peter
| |
Martin Jørgensen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 09-04-06 14:25 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>
>>Du har ikke forstået hvad det handler om
>
>
> Det handler om fortrydelsesret på en mobiltelefon købt i en webshop
>
> Der er måske kommet andre regler for mobiltelefoner?
>
> - Peter
Altså, jeg begriber simpelthen ikke hvad du vrøvler om. Jeg skriver én
ting i øst og du svarer i vest på noget fuldstændigt andet som jeg ikke
aner hvorfor du vrøvler om. Det jeg skrev var:
"Du har ikke forstået hvad det handler om: Det er Blertel, der er ved at
tude."
Dit spørgsmål er jo fuldstændigt vrøvleri i den forbindelse.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Peter Lykkegaard (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 09-04-06 15:00 |
|
Martin Jørgensen wrote:
>
> "Du har ikke forstået hvad det handler om: Det er Blertel, der er ved
> at tude."
>
Dine noget barnlige samt ubehjælpsomme forsøg på at være morsom må du holde
i de dertil egnede grupper
At du ikke forstår hvad Bertel mener mht "Jeg er lige ved at komme til at
græde." kan jeg ikke hjælpe dig med
- Peter
| |
Martin Jørgensen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 09-04-06 22:50 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>>"Du har ikke forstået hvad det handler om: Det er Blertel, der er ved
>>at tude."
>>
>
> Dine noget barnlige samt ubehjælpsomme forsøg på at være morsom må du holde
> i de dertil egnede grupper
Ikke forstået. Hvad vrøvler du om?
> At du ikke forstår hvad Bertel mener mht "Jeg er lige ved at komme til at
> græde." kan jeg ikke hjælpe dig med
>
> - Peter
Jeg ved ikke hvad du vrøvler om, men det Bertel skriver og det jeg skrev
er fuldstændigt i overenstemmelse med hinanden. Jeg behøves ingen hjælp
tak - men du burde nok tænke dig lidt om inden du poster sådan noget
vrøvl som jeg ihvertfald ikke forstår.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Peter Lykkegaard (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 09-04-06 23:06 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Jeg ved ikke hvad du vrøvler om, men det Bertel skriver og det jeg
> skrev er fuldstændigt i overenstemmelse med hinanden.
Der er nok ikke mange der enige med dig
> Jeg behøves ingen hjælp tak
Du burde måske bare en gang imellem træde et par skridt tilbage og trække
vejret dybt
> - men du burde nok tænke dig lidt om inden du poster
> sådan noget vrøvl som jeg ihvertfald ikke forstår.
>
Jeg ved godt det er svært for dig
- mine pædagoiske evner rækker desværre ikke til at hjælpe dig
FUT: dk.snak
| |
Martin Jørgensen (10-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 10-04-06 14:19 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>
>>Jeg ved ikke hvad du vrøvler om, men det Bertel skriver og det jeg
>>skrev er fuldstændigt i overenstemmelse med hinanden.
>
>
> Der er nok ikke mange der enige med dig
I så fald: Hvad du tror du så Bertel skrev?
>>Jeg behøves ingen hjælp tak
>
>
> Du burde måske bare en gang imellem træde et par skridt tilbage og trække
> vejret dybt
Altså, du burde lære at læse hvad Bertel skriver inden du kritiserer
andre for ikke at kunne læse hvad han skriver.
>>- men du burde nok tænke dig lidt om inden du poster
>>sådan noget vrøvl som jeg ihvertfald ikke forstår.
>>
>
> Jeg ved godt det er svært for dig
> - mine pædagoiske evner rækker desværre ikke til at hjælpe dig
>
> FUT: dk.snak
1) For det første: Jeg følger ikke med i dk.snak. Men du er velkommen
til at poste alt det du vil dertil, hvis du vil.
2) For det andet: Hvad med at forklare hvad du tror Bertel skrev, hvis
du ikke mener at han skrev: "Jeg er lige ved at komme til at græde."
Måske du skulle overveje at tage et læse-kursus i dansk? Jeg kan
simpelthen ikke læse det han skrev på andre måder end den jeg allerede
har givet udtryk for, så jeg forstår ærligt talt ikke dit gentagne
vrøvleri om at du mener at han skrev noget andet end han virkeligt gjorde...
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Rea721 (10-04-2006)
| Kommentar Fra : Rea721 |
Dato : 10-04-06 19:29 |
|
Peter Lykkegaard skrev følgende tekst:
Martin Jørgensen skrev følgende tekst:
Peter Lykkegaard skrev følgende tekst:
Martin Jørgensen skrev følgende tekst:
Peter Lykkegaard skrev følgende tekst:
Martin Jørgensen skrev følgende tekst:
-snip-
Rød og Blå stue......der er saaaamling på legepladsen.
FUT helt væk
--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com
For ytringsfrihed og nej til undskyld på:
http://www.ytringsfrihed.org
| |
Lars Jensen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Lars Jensen |
Dato : 08-04-06 14:44 |
|
Mr. X wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:4437a8e6$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>Mr. X skrev:
>>
>>
>>>Jeg ved at de fleste firmaer nægter at tage den retur hvis du har brudt
>>>forseglingen på kassen.
>>
>>Så har køber et problem, men butikken har ikke ret til at nægte
>>at respektere returretten. Hvis de tilbyder netsalg, må de værsgo
>>tage de udgifter det påfører dem.
>>
>>
>>>Da de jo ikke kan sælge den som ny igen.
>>
>>Jeg er lige ved at komme til at græde.
>>
>
> Ja det kan da godt være du er pisse ligeglad. Men forestil dig du er en
> lille nystartet webshop.
Det kan aldrig blive kundens problem.
Lars B
| |
Mr. X (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Mr. X |
Dato : 08-04-06 16:49 |
|
"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
news:4437be51$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Mr. X wrote:
>> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4437a8e6$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>>>Mr. X skrev:
>>>
>>>
>>>>Jeg ved at de fleste firmaer nægter at tage den retur hvis du har brudt
>>>>forseglingen på kassen.
>>>
>>>Så har køber et problem, men butikken har ikke ret til at nægte
>>>at respektere returretten. Hvis de tilbyder netsalg, må de værsgo
>>>tage de udgifter det påfører dem.
>>>
>>>
>>>>Da de jo ikke kan sælge den som ny igen.
>>>
>>>Jeg er lige ved at komme til at græde.
>>>
>>
>> Ja det kan da godt være du er pisse ligeglad. Men forestil dig du er en
>> lille nystartet webshop.
>
> Det kan aldrig blive kundens problem.
>
I aller højeste grad. Hvorfor tror du selv at en tlf koster røven ud af
bukserne ?
| |
Rea721 (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Rea721 |
Dato : 08-04-06 18:27 |
|
I news:jXQZf.111$FZ2.11@news.get2net.dk
skrev Mr. X følgende tekst:
>> Det kan aldrig blive kundens problem.
> I aller højeste grad. Hvorfor tror du selv at en tlf koster røven ud
> af bukserne ?
Når du øjensynligt intet kender til købeloven bedes du undlade at udtale dig
om den, nøjes med at læse tråden og lær fra det.
FUT sat
--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com
For ytringsfrihed og nej til undskyld på:
http://www.ytringsfrihed.org
| |
christian (09-04-2006)
| Kommentar Fra : christian |
Dato : 09-04-06 02:58 |
|
Rea721 wrote:
> I news:jXQZf.111$FZ2.11@news.get2net.dk
> skrev Mr. X følgende tekst:
>
>>> Det kan aldrig blive kundens problem.
>
>> I aller højeste grad. Hvorfor tror du selv at en tlf koster røven ud
>> af bukserne ?
>
> Når du øjensynligt intet kender til købeloven bedes du undlade at udtale
> dig om den, nøjes med at læse tråden og lær fra det.
>
> FUT sat
>
Agahmu... Det er da i allerhøjeste grad købers problem... altså alle dem
som køber mobilos for at beholde den. De hænger jo påregningen fra dem
der returenrer...
Jeg så gerne købeloven lempet betydeligt.. således at man fx kunne
fravælge returret. (self under forudsætning af at fremsendte var i
overensstemmelse med det aftalte).
et bundkort behøver ingen returret.... der er sku ingen undskyldning for
ikke at have kigget på specs for hvad det kan inden man bestiller...
samme gælder en mobilos..
Folk der bare *vil* have det billigt bør også have muligheden for at
handle hos forhandlere som ikke slæber på kunder der returnerer ting
fordi de har ombestemt sig.
| |
Peter Lykkegaard (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 09-04-06 07:45 |
|
christian wrote:
> Jeg så gerne købeloven lempet betydeligt.. således at man fx kunne
> fravælge returret. (self under forudsætning af at fremsendte var i
> overensstemmelse med det aftalte).
Hvorfor ikke "i overenstemmelse med det forventede"?
> et bundkort behøver ingen returret.... der er sku ingen undskyldning
> for ikke at have kigget på specs for hvad det kan inden man
> bestiller... samme gælder en mobilos..
Returretten er der fordi nogen mennesker ikke kan holde sig fra impulskøb
Mange udenlandske webshops har returret der rækker udover de 14 dage
> Folk der bare *vil* have det billigt bør også have muligheden for at
> handle hos forhandlere som ikke slæber på kunder der returnerer ting
> fordi de har ombestemt sig.
At priserne på internettet ligger væsentlig under priserne i detailhandelen
er en myte
- Peter
| |
Bertel Lund Hansen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-04-06 07:53 |
|
christian skrev:
> Jeg så gerne købeloven lempet betydeligt..
Men indtil det er sket, er vi forhåbentlig enige om at loven skal
respekteres som den er?
Det er i hvert fald hvad denne her gruppe handler om. Debat om
rimeligheden deraf kan føres i dk.forbruger eller dk.politik.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Mr. X (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Mr. X |
Dato : 09-04-06 08:42 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4438af22$0$11673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> christian skrev:
>
>> Jeg så gerne købeloven lempet betydeligt..
>
> Men indtil det er sket, er vi forhåbentlig enige om at loven skal
> respekteres som den er?
>
> Det er i hvert fald hvad denne her gruppe handler om. Debat om
> rimeligheden deraf kan føres i dk.forbruger eller dk.politik.
>
Og i tilfælde hvor webshoppen ikke vil tage varen retur, så kan man gå til
forbrugerstyrrelsen og klage. Så er der mindst gået 1 år inden du får ret.
Og så kan forhandleren stadigvæk nægte at tage varen retur. Da
forbrugerstyrrelsens afgørelse ikke er bindende. Så kan man gå i retten for
at få sine penge. Men det ender med en år lang klage sag og en masse besvær.
Hvem fanden gider alt det for en tlf. Man kan også risikere at webshoppen
ikke eksistere mere når sagen engang skal for retten.
| |
Peter Lykkegaard (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 09-04-06 09:22 |
|
Mr. X wrote:
> Hvem fanden gider alt det for en tlf. Man kan også risikere at webshoppen
> ikke eksistere mere når sagen engang skal
> for retten.
Jeg går ind for næringsbrev så man kan luse lidt ud
En bix som chippen.dk har sgu eksisteret for længe imo
FUT: dk.snak.off-topic
| |
Bertel Lund Hansen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-04-06 10:18 |
|
Mr. X skrev:
> Og i tilfælde hvor webshoppen ikke vil tage varen retur, så kan man gå til
> forbrugerstyrrelsen og klage.
Ja, men man kan også lave en hjemmeside om sagen, og man kan
berette om sine oplevelser i dk.forbruger og diskutere sine
rettigheder her. Så kan andre drage nytte af ens erfaring, og det
sker at der kommer skred i en sag efter at den har været omtalt i
en debatgruppe.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
"Morten Bjergstrøm" (09-04-2006)
| Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" |
Dato : 09-04-06 09:56 |
|
"Mr. X" <humle10@hotmail.com> skrev:
> Og i tilfælde hvor webshoppen ikke vil tage varen retur, så kan
> man gå til forbrugerstyrrelsen og klage. Så er der mindst gået 1
> år inden du får ret. Og så kan forhandleren stadigvæk nægte at
> tage varen retur.
Ja det kan forhandleren men det koster penge for forhandleren at tabe i
Forbrugerstyrelsen. Det afhjælper en del af dette problem.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Mr. X (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Mr. X |
Dato : 09-04-06 13:33 |
|
"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97A06F43198DE.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Mr. X" <humle10@hotmail.com> skrev:
>
>> Og i tilfælde hvor webshoppen ikke vil tage varen retur, så kan
>> man gå til forbrugerstyrrelsen og klage. Så er der mindst gået 1
>> år inden du får ret. Og så kan forhandleren stadigvæk nægte at
>> tage varen retur.
>
> Ja det kan forhandleren men det koster penge for forhandleren at tabe i
> Forbrugerstyrelsen. Det afhjælper en del af dette problem.
>
Ja det kommer jo an på hvad der er billigst for forhandleren. At betale
forbrugerstyrrelsen eller at køben en over et år gammel tlf tilbage som
stort set er usælgelig til den tid
| |
Bertel Lund Hansen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-04-06 16:21 |
|
Mr. X skrev:
> Ja det kommer jo an på hvad der er billigst for forhandleren. At betale
> forbrugerstyrrelsen eller at køben en over et år gammel tlf tilbage som
> stort set er usælgelig til den tid
Hvorfor tror du at fortrydelsretten varer over et år?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
R_Punter (09-04-2006)
| Kommentar Fra : R_Punter |
Dato : 09-04-06 17:46 |
|
On 2006-04-09 17:21:13 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> said:
> Mr. X skrev:
>
>> Ja det kommer jo an på hvad der er billigst for forhandleren. At betale
>> forbrugerstyrrelsen eller at køben en over et år gammel tlf tilbage som
>> stort set er usælgelig til den tid
>
> Hvorfor tror du at fortrydelsretten varer over et år?
Du har vist ikke forstået pointen. Læs indslagene lidt bedre inden du
kaster dig ud i en diskussion. Et hint: En sag gennem klageinstanserne
varer ikke kun 14 dage...
| |
Bertel Lund Hansen (09-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-04-06 17:50 |
|
R_Punter skrev:
> kaster dig ud i en diskussion. Et hint: En sag gennem klageinstanserne
> varer ikke kun 14 dage...
Hint: Det er forhandlerens eget problem hvis han vil prøve at
smyge sig unden om returretten.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
per christoffersen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-04-06 13:11 |
|
"VK" <vk_REMOVE_@vvkv.dk> skrev i en meddelelse
news:44379c59$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> Som bekendt er der 14 dages fortrydelsesret et fjernsalg, det gælder også
> mobiltelefoner (f.eks. fra internettet)
> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet kassen,
> ifølge loven ?
Som udgangspunkt, ja.
For visse varer (hvis gensalgsværdi vil blive forringet ved åbning), kan
sælger fraskrive sig forpligtigelsen til at modtage returnering hvis varen
er åbnet. Men det skal tydeligt fremgå inden handlen indgås.
Om man kan fraskrive sig returnering af mobiltelefoner er svært at afgøre.
Der skal formodentlig være nogle meget stærke konkrete grunde til at en
specifik vare kan undtages. En generel betragtning om, at andre kunder kun
vil have en uåbnet original pakning kan næppe gøres gældende, fordi det vil
udhule fortrydelseretten voldsomt.
/Per
| |
VK (08-04-2006)
| Kommentar Fra : VK |
Dato : 08-04-06 13:55 |
|
Der skal lige tilføjes, at man godt kunne se, at pakken har været åbnet,
når vi modtog den - man kunne se, at der var 1-2 klistermærker i
forvejen på den med producentens navn på
Altså, har pakken været åbnet af selve forhandleren
per christoffersen wrote:
> "VK" <vk_REMOVE_@vvkv.dk> skrev i en meddelelse
> news:44379c59$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>> Som bekendt er der 14 dages fortrydelsesret et fjernsalg, det gælder også
>> mobiltelefoner (f.eks. fra internettet)
>> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet kassen,
>> ifølge loven ?
>
> Som udgangspunkt, ja.
> For visse varer (hvis gensalgsværdi vil blive forringet ved åbning), kan
> sælger fraskrive sig forpligtigelsen til at modtage returnering hvis varen
> er åbnet. Men det skal tydeligt fremgå inden handlen indgås.
> Om man kan fraskrive sig returnering af mobiltelefoner er svært at afgøre.
> Der skal formodentlig være nogle meget stærke konkrete grunde til at en
> specifik vare kan undtages. En generel betragtning om, at andre kunder kun
> vil have en uåbnet original pakning kan næppe gøres gældende, fordi det vil
> udhule fortrydelseretten voldsomt.
>
> /Per
>
>
| |
Bertel Lund Hansen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-04-06 13:12 |
|
VK skrev:
> Som bekendt er der 14 dages fortrydelsesret et fjernsalg, det
> gælder også mobiltelefoner (f.eks. fra internettet)
Ja.
> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet
> kassen, ifølge loven ?
Ja.
Men hvis det er en samlet pakke med mobil og abonnement, og
abonnementet har været benyttet, så er fortrydelsesretten væk.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
VK (08-04-2006)
| Kommentar Fra : VK |
Dato : 08-04-06 13:52 |
|
>> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet
>> kassen, ifølge loven ?
>
> Ja.
Er der et sted i en anden lov§, hvor dette står ?
> Men hvis det er en samlet pakke med mobil og abonnement, og
> abonnementet har været benyttet, så er fortrydelsesretten væk.
>
- Det er kun mobilen
| |
Bertel Lund Hansen (08-04-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-04-06 14:22 |
|
VK skrev:
>>> Gælder den ret også, hvis man har brudt forsegling, altså åbnet
>>> kassen, ifølge loven ?
>> Ja.
> Er der et sted i en anden lov§, hvor dette står ?
Ja. Det står i lov om visse forbrugeraftaler:
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne
overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren
fik det i hænde. [...]
Der står "væsentlig samme stand og mængde" - men ikke "præcis
samme stand og mængde". Det følger deraf.
Der står endda i stk. 2:
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren
sin fortrydelsesret.
Så selv ved en ødelagt vare kan man under visse omstændigheder
have ret til at returnere den og stadig få *hele* beløbet
tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
|
|