Skel passer ikke med matrikelkort
Fra : Søren

Dato : 08-04-06 11:13

Hej

Vores grund ligger midt på en mark. Huset er opført i 1877.
Inde på www.fa.dk/arealinfo er matriklen placeret skævt i forhold til de
faktiske forhold.

Altså, noget af vores carport og et par gamle piletræer står inde på
bondemandens mark og bonden bruger noget af vores have til mark - hvis
www.fa.dk/arealinfo er sandheden.

Har vi vundet hævd på den jord, der rent praktiskt tilhører os?
Vi vil gerne have tingene til at passe sammen, hvordan gør vi?

Søren

Fra : Niels

Dato : 08-04-06 11:44

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vores grund ligger midt på en mark. Huset er opført i 1877.
> Inde på www.fa.dk/arealinfo er matriklen placeret skævt i forhold til de
> faktiske forhold.

På siden tages der forbehold for korrekte angivelser. Og på forskellige
andre matrikler jeg kender, er der store afvigelser fra det faktiske.
Led efter skelpæle, eller kontakt en landmåler. Måske har kommunen et
matrikelkort, som du kan få en kopi af.

Mvh Niels

Fra : Bo

Dato : 08-04-06 12:42

> [...]
>
> Har vi vundet hævd på den jord, der rent praktiskt tilhører os?
> Vi vil gerne have tingene til at passe sammen, hvordan gør vi?

Det er KMS (Kort- og Matrikelstyrelsen) hvor du kan downloade korrekte
matrikelkort.
www.kms.dk

vh Bo

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 21:20

> [...]
>
> Har vi vundet hævd på den jord, der rent praktiskt tilhører os?
> Vi vil gerne have tingene til at passe sammen, hvordan gør vi?

ingen grund til panik - der er næppe noget galt.
Som udgangspunkt kan matrikelkortet betragtes som et oversigtskort som
fortæller hvorledes de enkelte lodder er placeret i forhold til hinanden.
Matrikelkortets grundlag er mange år gammelt - lang tid før den digitale
tidsalder. Man har så scannet de gamle analoge matrikelkort ind, og derved
gjort dem digitale. Scanningen (og den efterfølgende databehandling) har en
vis nøjagtighed, som kan give forskydninger når man sammenligner med
digitale luftfotos (som er meget præcist orienteret i forhold til det
landsdækkende koordinatsystem). Forskydninger på mange meter er ikke
unormalt. I forbindelse med landinspektørens daglige arbejde, bliver skel og
skelpunkter løbende forbedret og rettet ind i det landsdækkende
koordinatsystem, og bliver derved mere nøjagtige. Det er tilsyneladende
endnu ikke sket ved din grund, men det behøves du ikke at bekymre dig om.

Skal man sige noget om hvorvidt der er vundet hævd over nabogrunden, eller
om nabogrunden har vundet hævd over din grund, skal man have fat i de gamle
såkaldte måleblade fra opmålingen af din grund. De fortæller hvorledes
geometrien er for din grund, og ud fra dem kan man fastlægge hvor skellet
har været (og sandsynligvis stadig er). Er der uoverensstemmelse mellem
målebladenes oplysninger, og den faktiske brugsgrænse "i marken", kan der
være tale om en hævdssituation.

mvh

bo
landinspektør

Fra : Michael Laursen

Dato : 09-04-06 07:33

"bme" <xxx.xxx> skrev i en meddelelse

Snip en præcis og grundig forklaring af matriklens unøjagtigheder.

> [...]
> uoverensstemmelse mellem målebladenes oplysninger, og den faktiske
> brugsgrænse "i marken", kan der være tale om en hævdssituation.

Eftersom huset er opført i 1877, er grunden nok ældre end det, og der findes
således kun et måleblad, hvis der er foregået ændringer i skellene på
grunden siden udstykningen (idet måleblade først ses fra omkring 40'erne til
50'erne). Hvis der ikke findes andet end de gamle udstykningsmål (i alen)
vil jeg anbefale Søren at gribe fat i den lokale landinspektør, hvis det er
nødvendigt at få skellet fastlagt. Ellers vil jeg anbefale ham at tage en
snak med landmanden først og se om de kan blive enige om, hvor skelgrænsen
er. Det kan være en dyr fornøjelse at få en landinspektør til at fastlægge
et så gammelt skel.

Mvh. Michael
Landinspektør

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 11:23

"Michael Laursen" <bonden100@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blive enige om, hvor skelgrænsen er. Det kan være en dyr fornøjelse at få
> en landinspektør til at fastlægge et så gammelt skel.

havde lige overset grundens alder. Er enige i dine betragtninger for så vidt
at der ikke findes måleblade hvis der ikke er sket matrikulære ændringer
siden grundens udstykning. Dog er jeg ikke helt enig i at måleblade først
ses fra 40-50'erne. I sønderjylland findes der måleblade langt længere
tilbage. Forleden arbejdede jeg med en sag med måleblade fra 1905 (fra den
tyske opmåling). For resten af landet er det dog korrekt at vi skal længere
frem før at måleblade bliver almindelige.

og som michael siger, snak med landmanden og se om i er enige om skellets
beliggenhed. Så kan i evt. få berigtiget/registreret skellet efterfølgende
af den lokale landinspektør.

/bo
Landinspektør

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-04-06 15:53

> er. Det kan være en dyr fornøjelse at få en landinspektør til at fastlægge
> et så gammelt skel.

Vi er også lidt i tvivl om hvor vores grund går til i forhold til marken
udenom. Hvad koster det at få en landmåler til at undersøge det (ca.)?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bo

Dato : 10-04-06 19:34

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er også lidt i tvivl om hvor vores grund går til i forhold til marken
> udenom. Hvad koster det at få en landmåler til at undersøge det (ca.)?

Rettelse kongelig udnævnt Landinspektør - regn med 1200 - 1500 kr/timen +
moms og 1 arbejdsdag

vh Bo