Skat af gæld
Fra : Leif Christensen

Dato : 08-04-06 07:25

Hejsa
Kan man komme til at betale skat af en stor gæld, hvor man har indgået en
aftale om eks. 20 % af gælden og fået en saldo kvittering?
Det jeg mener er, den gæld man har fået efter givet.

Venlig hilsen
Leif Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-06 11:20

Leif Christensen skrev:

> Kan man komme til at betale skat af en stor gæld, hvor man har indgået en
> aftale om eks. 20 % af gælden og fået en saldo kvittering?
> Det jeg mener er, den gæld man har fået efter givet.

Du må forklare nærmere. Man bliver ikke beskattet af gæld.

--
Bertel

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 08-04-06 11:34

> Du må forklare nærmere. Man bliver ikke beskattet af gæld.

Jeg tror han mener følgende:

Hvis jeg skylder 100.000 kroner væk, men der blev lavet en aftale med
kreditor om, at jeg kun skal betale de 20.000 kroner - bliver de sidste
80.000 kroner jeg bliver eftergivet, som dermed med lidt fantasi kunne
betragtes som en indkomst, så beskattet?

Og nej, det gør de ikke.

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-06 11:41

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Du må forklare nærmere. Man bliver ikke beskattet af gæld.

Eftergivelse af gæld vil i visse sammenhænge blive betragtet som
en gaveafgiftspligtig gave (eller skattepligtig indkomst, hvis
eftergivelsen sker til gengæld for fx en arbejdsydelse).

Hvis kreditor opgiver sin fordring udfra rent forretningsmæssige
overvejelser om at den (på grund af manglende betalingsevne) ikke
forventes at kunne inddrives, er der mig bekendt ikke nogen
skattemæssige konsekvenser for debitor.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Niels

Dato : 08-04-06 11:48

> [...]
> overvejelser om at den (på grund af manglende betalingsevne) ikke
> forventes at kunne inddrives, er der mig bekendt ikke nogen

Og hvis de 20%, som der endelig betales i eksemplet, indeholder renter, kan
disse være fradragsberettigede.

Mvh Niels

Fra : Leif Christensen

Dato : 08-04-06 11:53

Hej igen
Tak for svarene, det var også det jeg regnede med, at man ikke skulle betale
skat af gæld der er eftergivet. Det der drejer sig om er anparter som så
mange er kommet i klemme i.
Gælden var 551.000 kr og jeg har betalt 100.000 kr
hilsen
Leif