brugsanvisningen
Fra : SB

Dato : 06-04-06 18:34

Hej

Har man krav på en brugsvejledning på dansk når man køber elektronik her i
landet?

Søren

Fra : Steen

Dato : 06-04-06 18:39

SB wrote:

> Har man krav på en brugsvejledning på dansk når man køber elektronik
> her i landet?

Ja.

/steen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-04-06 18:43

On Thu, 6 Apr 2006 19:39:15 +0200, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

> [...]

Kun hvis det er vigtigt for funktionaliteten eller betjeningen. F.eks
skal der være en dansk brugsanvisning med til en plæneklipper eller en
motorsav men ikke nødvendigvis til f.eks et digital kamera.

Det var ihvertfald det jeg fik at vide da jeg spurgte herinde for et
stykke tid siden fordi min far havde købt et digital kamera med tysk
brugsanvisning i en dansk webshop.

Henrik

Fra : Nette

Dato : 06-04-06 19:15

"Henrik Madsen" skrev
> Kun hvis det er vigtigt for funktionaliteten eller betjeningen. F.eks
> skal der være en dansk brugsanvisning med til en plæneklipper eller en
> motorsav men ikke nødvendigvis til f.eks et digital kamera.

Det burde da være lige omvendt.
Jeg kunne da bruge min plæneklipper uden at læse en brugsanvisning først,
men jeg måtte da læse vejledningen igennem til mit digitalkamera, da jeg
skulle bruge det første gang. - Og jeg kigger den stadig igennem ind
imellem, for der er så mange små finesser, som man ikke lige kan regne ud.

Hvad er logikken i det?

Nette

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-04-06 19:27

On Thu, 6 Apr 2006 20:14:31 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle bruge det første gang. - Og jeg kigger den stadig igennem ind
>imellem, for der er så mange små finesser, som man ikke lige kan regne ud.

Hvis du gør noget forkert med din plæneklipper eller din motorsav
sårisikerer du at blive skadet, det gør du ikke umiddelbart hvis du
gør noget forkert med dit digital kamera.

Henrik

Fra : Nette

Dato : 09-04-06 19:51

"Henrik Madsen" skrev

> Hvis du gør noget forkert med din plæneklipper eller din motorsav
> sårisikerer du at blive skadet, det gør du ikke umiddelbart hvis du
> gør noget forkert med dit digital kamera.

Ja, det kan jeg godt se, men der skal vel ikke en brugsanvisning til at
fortælle, hvad der er farligt at pille ved?
Man kunne vel nøjes med at smide en seddel i, hvor der står "gør ikke DET og
DET og DET, for så risikerer du at skade dig selv".

Nette

Fra : Ann

Dato : 06-04-06 18:52
Fra : Kaenguru

Dato : 06-04-06 21:26

Jeg var tidligere ansat på hovedkontoret i et af Danmarks store
forhandlere (og importører) af alskens elektronik, plæneklippere og
meget andet som der er brugsanvisninger til. Her var spørgsmålet om
de danske brugsanvisninger et hedt diskussionsemne. Officielt var
fortolkningen at der skulle være en for danskere forståelig
brugsanvisning. Dvs. enten en komplet brugsanvisning på dansk, norsk
eller svensk eller en brugsanvisning på engelsk suppleret med en dansk
"quick-guide", hvilket oftest er en stor fold-ud plakat med en
pædagogisk gennemgang af de vigtigste punkter.
Personligt er jeg uenig i den fortolkning af lovgivningen, da jeg mener
at man har krav på en brugsanvisning på dansk, eller alternativt
norsk/svensk med oversættelse af enkelte ord, der måtte adskille sig
væsentligt.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-04-06 13:17

"Kaenguru" <troels_martens@ofir.dk> skrev:

> [...]
> mener at man har krav på en brugsanvisning på dansk, eller
> alternativt norsk/svensk med oversættelse af enkelte ord, der

Det afgørende er hvad lovgivningen siger:
§ 7. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.

Det er jo ikke et ubetinget krav om dansk vejledning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesnes

Dato : 10-04-06 10:12

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedligeholdelsesmulighed.
>
> Det er jo ikke et ubetinget krav om dansk vejledning.

Er det købeloven ?

Eller det en anden lov , måske kun for erhvervsdrivende ?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-04-06 12:02

"Jesnes" <jesnes@hotteremail.com> skrev:

> Er det købeloven ?