Licewns, er der kommet nye regler ?
Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-04-06 13:34

Hej

Jeg var under indtryk af at man ved at afskaffe sit fjernsyn og kun se
tv via sin computer og et tv-tunerkort kunne afmelde sin licens.

Da jeg ikke ser ret meget fjernsyn andet end nyhederne da sport,
amerikanske serier, gamle Eddie Murphy film og "Hjælp mig med at fikse
mit barn/hus/have/etc" kan jeg sagtens leve med at se nyhederne denne
vej.

Derfor afmeldte jeg min licens hos DR men nu får jeg et brev hvor der
blandt andet står :

"Som kunde erklærer de ved deres underskrift at være bekendt med
ovenstående og bekendt med at deres forpligtigelse til at betale
licens også består hvis de anvender deres monitor med andet udstyr der
gør dem istand til at modtage programmer som er spredt ved hjælp af
radio- og tv anlæg"..

Men min computer som har et TV tuner kort og er koblet til min
computer monitor vil vel så også være omfattet af licens.

Jeg syntes da bestemt jeg har læst det modsatte både i tråde herinde
og andre steder.

Derfor mit spørgsmål....Har jeg misforstået noget eller er reglerne
lavet om siden ?

Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-04-06 15:22

Henrik Madsen wrote:

> Jeg var under indtryk af at man ved at afskaffe sit fjernsyn og kun se
> tv via sin computer og et tv-tunerkort kunne afmelde sin licens.

Reglerne giver umiddelbart grundlag for at opkræve licens for PC med
TV-tuner, men det er vist mere eller mindre officielt besluttet, at man
"for tiden" ikke opkræver den.

Jeg ville på erklæringen tilføje noget med at "jeg har et TV-tunerkort
installeret i min computer, men jeg har forstået, at der ikke skal
betales licens for dette".

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-04-06 16:20

On Thu, 06 Apr 2006 16:21:57 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ville på erklæringen tilføje noget med at "jeg har et TV-tunerkort
>installeret i min computer, men jeg har forstået, at der ikke skal

Åh herre gud..

Hvis det bare var SÅ let.

Jeg har jo skrevet til dem at mit fjernsyn er blevet modificeret
(tunerdel slået fra) så det er at sammenligne med en monitor. Dette
har jeg selv gjort i min egenskab af elektronikmekaniker men de
skriver at jeg har pligt til at få en autoriseret reperatør til at
foretage dette indgreb og på tro og love skrive under på hvad han har
gjort og på at fjernsynet ikke vil kunne tage luft og kabelbårne

Det har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at gøre, jeg tager derimod et
par billeder af printet der hvor der er loddet et par lodninger løs
samt medsender et fotokopi af den relevante side i diagrammet som
angiver hvad det er der er afbrudt og så må vi se om de vil fremture
med at jeg SKAL betale en "fagmand" for at sætte sit stempel på
papiret.

Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-04-06 16:35

Henrik Madsen wrote:

> Jeg har jo skrevet til dem at mit fjernsyn er blevet modificeret
> (tunerdel slået fra) ...

Det skrev du ikke om før. DR Licens har ret til at forlange
dokumentation for, at "fjernsynet" ikke længere er et fjernsyn.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-04-06 16:43

On Thu, 06 Apr 2006 17:34:40 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Det skrev du ikke om før. DR Licens har ret til at forlange
>dokumentation for, at "fjernsynet" ikke længere er et fjernsyn.

Jamen det er også ok for mig..

Men hvis du mener det er nok at jeg i erklæringen udover at jeg
godtgør at fjernsynet ikke er et fjernsyn mere blot skriver at jeg
ikke mener det er kotume for dem at opkræve for tv tunerkort koblet
til monitor så er det fint nok.

Som det er lige nu er min monitor sat til en PC med video ud og så er
der derpå windows media center edition så vi trods alt kan se den tv
avis som vi altid har gjort og så bagefter kan slukke.

Det er som sagt så uendeligt sjældent at vi ellers ser noget på det
"fjernsyn" men vi vil også gerne beholde det for at vores datter kan
se en Disney DVD film engang imellem og det må vi jo ikke hvis vi ikke
slår tuneren fra selvom antennestikket ikke var monteret.

Der er jo heller ingen tvivl om at DR forlanger denne attest fordi de
håber at folk så syntes der er for meget døje med det og at det bliver
dyrere end licensen man vil spare.

Hvordan ser det forresten ud, nu jeg sparer de 2000 på kanaler jeg
faktisk aldrig ser, må jeg så købe en parabol modtager og købe mig en
pakke hos Canal Digital for eksempel. Jeg kunne godt tænke mig at se
discovery. ? Parabolen er jo koblet via et scart stik til monitoren ?
(Selvfølgelig forudsat at Canal Digital kan levere et kort hvor man
ikke kan se DR og TV2 på hvis de da overhovedet kan levere disse
kanaler på parabol).

Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-06 11:27

Henrik Madsen wrote:

> [...]
> pakke hos Canal Digital for eksempel. Jeg kunne godt tænke mig at se
> discovery. ? Parabolen er jo koblet via et scart stik til monitoren ?

Alt hvad der kan modtage TV spredt ved hjælp af radio- eller kabel-anlæg
er omfattet (og altså i princippet også TV-tunere i PC'ere).

Det er et særtilfælde, at TV-tunere i PC'ere - så vidt jeg ved - er
undtaget.

http://www.kum.dk/sw18218.asp

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-06 11:57

Jonathan Stein skrev:

> Det er et særtilfælde, at TV-tunere i PC'ere - så vidt jeg ved - er
> undtaget.

Det er de slet ikke. DR har bare valgt ikke at opkræve licens for
dem - forstå det hvem der kan.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-06 12:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er de slet ikke. DR har bare valgt ikke at opkræve licens for
> dem - forstå det hvem der kan.

Ja - der var hvad jeg skrev i det første svar.

Så lad os sige "administrativt undtaget".

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-06 23:49

Henrik Madsen skrev:

> Det har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at gøre, jeg tager derimod et
> par billeder af printet

Tror du at licenskontoret har ansat elektroniknørder og råd til
at betale dem for at forske i folks hjemmegjorte lodderier? Det
tror jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-04-06 05:14

On Fri, 7 Apr 2006 00:49:05 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Tror du at licenskontoret har ansat elektroniknørder og råd til
>at betale dem for at forske i folks hjemmegjorte lodderier? Det
>tror jeg ikke.

Det har jeg ingen anelse om..

Men jeg har da tænkt mig at vedlægge et digitalt foto af det indgreb
der er gjort samt medsende en fotokopi af den del af fjernsynets
diagram jeg har lavet indgrebet i og så meddele dem at hvis de ønsker
yderligere verifikation så må de møde op på adressen..

Der er ingen rimelighed i at jeg som fagmand ikke selv kan udføre det
omtalte indgreb og der er ingen mening i at jeg skal ud og betale mig
fra at få et stempel fra et "firma"...

Hvis begrundelsen for at det skal udføres af et firma skulle være at
de så har ansvaret for at det rent faktisk ER gjort ja så er det jo
for mig som fagmand ligeså nemt at genetablere kredsløbet som det er
at ikke selv lave indgrebet hvis jeg da var ude på at snyde dem.

Det er jeg så ikke for vi modtager vitterligt intet via antennestikket
og dette stik i fjernsynet er der end ikke koblet noget kabel til. Alt
foregår via scart stikket.

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-06 08:14

Henrik Madsen skrev:

> [...]
> for mig som fagmand ligeså nemt at genetablere kredsløbet som det er
> at ikke selv lave indgrebet hvis jeg da var ude på at snyde dem.

Korrekt. Det er også nemt for dig at fotografere naboens ødelagte
fjernsyn. Det behøver du ikke engang at være fagmand for.

Der er en grund til at man i folketinget kræver en *uvildig*
undersøgelse i mange sager. De involverede fagmænd betragtes som
inhabile.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-06 09:12

> Korrekt. Det er også nemt for dig at fotografere naboens ødelagte
> fjernsyn. Det behøver du ikke engang at være fagmand for.

Det er også nemt for Thomas at købe et nyt tv for i Bilka dagen efter han
har skrevet under på tro og love at han ikke længere har et tv der kan
modtage signalerne...

Så imho - send den dok. du har og fortæk gerne herinde om DR Licens vil gøre
mere ved det ...

Men det mest interessante her er om en pc-tunere stadig er fritaget for
licens. Nu hvor DVB-T officielt er i luften er der mange der godt vil kunne
undvære de forældede analoge tunere i deres tv og istedet bruge en ekstern
tuner. De sjovt bliver så hvilke settop bokse der skal betales licens for og
hvilker der gåt fri med pc-logikken ....

Fra : per christoffersen

Dato : 07-04-06 10:44

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44361ede$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er også nemt for Thomas at købe et nyt tv for i Bilka dagen efter han
> har skrevet under på tro og love at han ikke længere har et tv der kan
> modtage signalerne...

Bortset fra, at butikken er forpligitget til at meddele det til
licenskontoret.
Der er vist en prismæssig bagatelgrænse, men generelt skal TV og
radio-køb/leje oplyses til Licenskontoret (§70 i Radio/TV-loven).

/Per

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-04-06 19:52

On Fri, 7 Apr 2006 09:13:56 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Korrekt. Det er også nemt for dig at fotografere naboens ødelagte
>fjernsyn. Det behøver du ikke engang at være fagmand for.

Ja men så kan vi jo blive ved..

Som faguddannet og med et diagram i hånden kan jeg jo også godt
genetablere den del af kredsløbet som er afbrudt af radiomekanikeren.

Jeg har efter at have konsulteret diagrammet fundet en passende
kondensator der sidder i signalvejen, hvis jeg tager denne ud så vil
signalet fra tuneren ikke komme videre i systemet og dermed virker
apparatet ikke til at modtage luft eller kabelbårne signaler.

>Der er en grund til at man i folketinget kræver en *uvildig*
>undersøgelse i mange sager. De involverede fagmænd betragtes som
>inhabile.

Men som sagt så kan en uvildig jo skrive under på at det ikke virker
og så kan jeg selv genetablere det..

Alternativt hvis de fremturer med dette krav så vil jeg sælge min
monitor og fremsende dem kvitteringen på at jeg har solgt det..

Der står jo ingen steder at jeg skal bevise overfor dem at et helt
tilsvarende produkt som jeg køber af en privat person en uge efter er
en monitor.

Henrik

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-04-06 10:39

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Tror du at licenskontoret har ansat elektroniknørder og råd til
> at betale dem for at forske i folks hjemmegjorte lodderier? Det
> tror jeg ikke.

Men har licenskontoret hjemmel til at stille det krav de gør? Det er jo
et eller andet sted det spørgsmålet står og falder med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 07-04-06 10:51

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Men har licenskontoret hjemmel til at stille det krav de gør? Det er jo
> et eller andet sted det spørgsmålet står og falder med.

Licensbekendtgørelsen( http://kum.dk/sw18218.asp ):

§1
Stk. 5. Ved opstilling forstås, at en radio- og fjernsynsmodtager er i
ejerens/brugerens besiddelse. Opstillingen anses for ophørt, når der er
truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og
antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at
modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og
kabelanlæg, jf. dog § 19.
Stk. 6. Opstilling anses tillige for ophørt, såfremt modtageren er
opmagasineret i overensstemmelse med retningslinjer fastsat af DR Licens.

Stk. 7. DR Licens kan forlange dokumentation for, at de
foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-06 11:30

> Stk. 7. DR Licens kan forlange dokumentation for, at de
> foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.

Billeder af diagram og den udførte ændring er vel også dokumentation

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-06 11:58

Anders Majland skrev:

> Billeder af diagram og den udførte ændring er vel også dokumentation

En båndoptagelse af en kineser der på kinesisk forklarer hvad der
er foretaget, er også dokumentation, men jeg tvivler på at det
vil blive accepteret.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-04-06 10:57

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> [...]
> Stk. 7. DR Licens kan forlange dokumentation for, at de
> foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er

Ja så er der vist ikke den store tvivl om, at DR Licens har fat i den
lange ende her.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-04-06 12:21

> Det er de slet ikke. DR har bare valgt ikke at opkræve licens for
> dem - forstå det hvem der kan.

DR ville meget gerne opkræve licens for dem, men de har fået besked fra
KUM, hvad enten det er officielt eller ej, at det må de ikke uanset
lovens ord.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : MA

Dato : 09-04-06 12:28

> DR ville meget gerne opkræve licens for dem, men de har fået besked fra
> KUM, hvad enten det er officielt eller ej, at det må de ikke uanset
> lovens ord.

Det er meget simpelt - der er skatte/afgiftsstop, og det gælder også for
licensen. Det var Brian Mikkelsens begrundelse for, at pc'er med disse
anordninger ikke skulle betale licens.

Om det så kommer til at holde længere tid i praksis må man jo vente at se...

MA

Fra : Geert Lund

Dato : 07-04-06 10:28

Henrik Madsen wrote:

Mht. licensen - så opkræves den vel netop på grundlag af TV tuneren.
Hvis du i stedet blot ser TV over internettet via fx Sputnik.dk, DR.dk
o.lign. vil det ikke være betegnet som licens påkrævet.

Men det faktum at du har en aktiv TV tuner gør så vidt jeg er orienteret
at du skal betale licens.

> [...]
> licens også består hvis de anvender deres monitor med andet udstyr der
> gør dem istand til at modtage programmer som er spredt ved hjælp af

Da jeg afmeldte min licens modtog jeg også en lignende skrivelse - jeg
valgte at lade være med at sende den ind - og har i øvrigt ikke siden
hørt fra DR Licens.

Jeg ser (indtil videre) ingen steder i dansk lovgivning at DR juridisk
har krav på en underskrevet erklæring om jeg ikke har en radio/TV tuner.

Geert Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 07-04-06 10:49

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ser (indtil videre) ingen steder i dansk lovgivning at DR juridisk har
> krav på en underskrevet erklæring om jeg ikke har en radio/TV tuner.

Licens bekendtgørelsen ( http://kum.dk/sw18218.asp ) :
§ 6. Når opstillingen af en modtager ophører, skal indehaveren/brugeren
afmelde den, jf. § 4.

Stk. 2. Ved afmelding skal indehaveren/brugeren oplyse, om vedkommende
fortsat har opstillet andre modtagere, f.eks. radio.

/Per

Fra : Geert Lund

Dato : 07-04-06 14:01

per christoffersen wrote:

> Stk. 2. Ved afmelding skal indehaveren/brugeren oplyse, om vedkommende
> fortsat har opstillet andre modtagere, f.eks. radio.

Men det er vel heller ikke det samme som at skrive under på en tro og
love erklæring om man rent faktisk mener at man vil afmelde sin licens
og derfor ikke længere har nogen apperater der er licenskrævende?

Det er jo netop derfor man kontakter dem i første omgang - for at få
afmeld licensen - tror endda man skal angive hvorfor man vil ophøre med
at betale - på selve afmeldingen...

Geert Lund