Hej med jer!
Vi købte for ca 3 uger siden (11/3) en brugt bil af en forhandler. En
Renault Scenic dci årg 2001 til 93.000 kr.
Bilen var ret billig, idet den havde kørt 245kkm og vi fik også et afslag
for selv at syne bilen.
Der skal fremhæves at der ikke var tale om at bilen var et afhentningstilbud
eller uden garanti, men vi fik et lille afslag for selv at syne og klargøre
bilen samt fordi den havde et par små skrammer.
Jeg spurgte sælgeren hvorledes med garanti hvis nu f.eks. at gearkassen
faldt ud af bilen (
, hvortil sælger svarede at hvis der sker noget
alvorligt, finder vi ud af det, men hvis der går en pære vil han ikke høre
noget. (fair nok egentlig, for vi havde jo lavet en aftale med et afslag)
Bilen blev synet uden de store udgifter og har kørt fint indtil i mandags d.
3/4, hvor jeg ville sætte igang ved et kryds, hvor bilen giver et lille bump
fordi trækket forsvinder.
Jeg trækker straks koblingen og prøver at sætte igang igen, hvor jeg hører
en forholdsvis svag skrabelyd, men der er ingen fremdrift.
Jeg prøver nogle andre gear, men samme problem.
(Heldigvis er det sent om aftenen og op ad bakke, hvor jeg kan lade bilen
rulle baglæns ned til nogle parkeringspladser længere nede af vejen.)
Jeg prøver igen nogle gear men samme problem, den forholdsvise svage
skrabelyd er nu reduceret til en svag piven eller hylen.
Jeg tænker straks på en knækket trækaksel eller defekt kobling.
Nærmere eftersyn med en lommelygte viser dog at det ikke er en trækaksel.
Dagen efter, tirsdag ringer jeg først til vores lokale Renaultforhandler,
der ikke umiddelbart tør gætte på noget uden af have kigget på bilen, men at
koblingen lyder som et godt bud - prisen er ca 7800 kr.
Jeg prøvede også det værksted der har stemplet alle serviceeftersyn i bilens
servicebog - de kunne godt huske bilen, idet den har fået foretaget en del
reparationer, bla. ny kobling for ca 100k km siden, nyt differentiale m.v.
De mener at det er usandsynligt at det er koblingen, men nærmere noget
simpelt i aktiveringsmekanismen, idet det tilsyneladende er specielt på den
model.
Herefter ringer jeg til forhandleren, for at aftale hvordan jeg forholder
mig, idet vi har ca 120 km derop, altså om jeg skal få falck til at bugsere
den derop.
Faderen tager telefonen - jeg formoder at han ejer virksomheden - jeg
forklarer hvad er sket, hvorefter han straks bliver meget afvisende - ja
nærmest ubehøvlet - hvad jeg havde tænkt mig, hvorfor jeg ringer m.v. - den
var jo solgt uden garanti og til den pris kan man ikke forvente alverden, og
at jeg bare kunne komme op med bilen igen bla bla - jeg husker ikke helt
hvad der blev sagt og det er nok også godt nok.
Jeg bliver faktisk ret overrumplet, hvor jeg med forhandleren ret chokeret
aftaler at undersøge nærmere hvad fejlen er.
Faderen sagde også at jeg kunne tage sagen op med sønnen når han kom hjem.
Jeg ringer nu til vores lokale Renault forhandler og aftaler at bugsere
bilen derud, hvorefter de vil kigge på den for at stille en diagnose.
Jeg foretager mig ikke yderligere den dag, for jeg ved jo ikke om det er
noget simpelt (og billigt) eller noget alvorligt som f.eks. koblingen, og
det er nok begrænset hvor meget man orker at slås med sælgeren hvor det nu
ikke er noget alvorligt.
Idag onsdag får jeg så en melding fra det lokale renault værksted, at de
ikke umiddelbart kan se hvad der er galt, men formodentlig er det noget i
gearkassen eller måske udrykkermekanismen i koblingen, og de de bliver nødt
til at pille gearkassen af for at undersøge nærmere - Jeg konkluderer sammen
med mekanikeren at i bedste fald er det udrykkermekanismen eller koblingen
til 7800kr eller også er det en ny/anden gearkasse til nok en del flere kr.
Jeg ringer herefter til sælgeren, hvor jeg taler med sønnen som jeg købte
bilen af. Han er heldigvis til at tale med - endnu i hvert fald - han mener
ikke at de oplysninger jeg har giver, er nok til at han kan gøre noget, idet
vi ikke har en klar diagnose, hvorfor han foreslår at jeg får sagen
undersøgt nærmere, hvis han skal være med til at finde en løsning.
Han siger også, at jeg skal huske på de betingelser bilen blev solgt under
og at hvis det f.eks. er koblingen der skal skiftes, er det ikke noget han
med rimelighed skal betale med det afslag vi fik.
Vi aftaler at jeg taler med det lokale Renault værksted igen.
Det er her sagen står nu!
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre og hvad jeg med rimelighed kan
forlange.
Skal jeg bede det lokale Renaultværksted om at bruge 2-5 timer på min
regning på at pille gearkassen af for at stille en mere konkret diagnose?
Eller skal jeg forlange at sælgeren laver bilen for egen regning med
henvisning til at fejlen må ligge udenfor den prisafslagsaftale vi havde
lavet (hvilket jeg mener) men iøvrigt også henvise til formodningsreglen i
købeloven.
I mellemtiden har jeg tænkt lidt på, at med symtomerne, kunne fejlen sagtens
være overgangen mellem koblingen og gearkassen - jeg ved ikke helt om det er
lavet af en bøsning eller en hul aksel der går ind i hinanden, men i så fald
er det en væsentlig billigere reparation.
mvh Brian