Nye ejere og gamle - til generalforsamling
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-06 15:31

I min ejerforening skal der være generalforsamling i morgen.
På dagsordenen er bla. nye vedtægter.

En af lejlighederne er solgt til overtagelse 1. juni

Sælger siger, at de vil stemme hvad angår de nye vedtægter - mens de nye
ejere kun har fået fuldmagt til at stemme vedrørende ting, der har økonomisk
betydning efter overtagelsesdatoen.

Kan man gøre det sådan? Og kan man i givet fald sige, at vedtægter ikke
hører ind under, hvad der har "økonomisk betydning". De nye vedtægter
indeholder punkter, der HAR økonomisk betydning.

Risikerer vi nu at sidde med en generalforsamling, hvor der går kage i
afstemninger? Hvordan kan/må man forholde sig til sådan en omgang?

mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 05-04-06 15:42

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Risikerer vi nu at sidde med en generalforsamling, hvor der går kage i
> afstemninger? Hvordan kan/må man forholde sig til sådan en omgang?

Nej, der burde da ikke gå kage i sådan noget.

Der er naturligvis kun én for hver lejlighed, der kan stemme ved
generalforsamlingen. Og det vil være den nuværende ejer.

Det må så være op til denne ejer at frasige sig indflydelse på ét eller
flere punkter på dagsordenen ved at give en fuldmagt til køber. Det bør
være en sag mellem sælger og køber og ikke noget, som resten af bør
blande sig i.

Men det vil måske være en god idé at vende problematikken med en
nuværende ejer, så der gives en fuldmagt til køber, der tydeligt og uden
diskussion angiver, hvornår køber har indflydelse.

Fra : MAndersen

Dato : 05-04-06 15:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4433d56e$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Risikerer vi nu at sidde med en generalforsamling, hvor der går kage i
> afstemninger? Hvordan kan/må man forholde sig til sådan en omgang?

Du finder kun hjælp i dine vedtægter. Hvad står der om fuldmagt, hvem kan
stemme osv.

Hvis det kun er ejerne der kan stemme, kan de nye ejere selvsagt ikke
stemme, da de først bliver ejere pr. 1. juni.

MAndersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-06 15:52

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

> Du finder kun hjælp i dine vedtægter. Hvad står der om fuldmagt, hvem kan
> stemme osv.

Der står, at "Stemmeretten kan udøves af et medlems ægtefælle/samlever eller
af en myndig person, som medlemmer skriftligt har givet fuldmagt dertil. "
Men kan man give de nye ejere fuldmagt til at stemme i "sager, der har
økonomisk betydning efter overtagelsesdatoen 1.6.2006" og i givet fald selv
stemme om vedtægterne, som da bestemt "har økonomisk betydning efter
overtagelsesdatoen 1.6.2006"

> Hvis det kun er ejerne der kan stemme, kan de nye ejere selvsagt ikke
> stemme, da de først bliver ejere pr. 1. juni.

Ejere ELLER af en person, der får skriftlig fuldmagt. Det betyder vel enten
eller og ikke både og som vinden eller emnerne blæser???

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 05-04-06 16:02

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> økonomisk betydning efter overtagelsesdatoen 1.6.2006" og i givet fald selv
> stemme om vedtægterne, som da bestemt "har økonomisk betydning efter

Ja, det kan de godt. Det problematiske fremkommer, hvis sælger og køber
til selve generalforsamlingen ikke er enige. Derfor bør de forud for
generalforsamlingen få det afklaret.

Det vil nok nemmest gøres ved, at fuldmagten giver køber stemmeret til
f.eks. dagsordenens punkt 3-5, 7, 9-12 og 15, og sælger opretholder så
sin stemmeret i forbindelse med de øvrige punkter på dagsordenen.

Det vil være langt bedre end "sager, der har økonomisk betydning efter
overtagelsesdatoen 1.6.2006". Det kan dog nemt være en formulering, som
sælger og køber kan blive uenige om.

> Ejere ELLER af en person, der får skriftlig fuldmagt. Det betyder vel enten
> eller og ikke både og som vinden eller emnerne blæser???

Ja, det betyder enten/eller, men der er intet til hinder for, at dette
enten/eller skifter fra punkt til punkt. Men naturligvis kan de ikke
begge stemme i forbindelse med den samme afstemning.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-04-06 16:54

> [...]
> Risikerer vi nu at sidde med en generalforsamling, hvor der går kage i
> afstemninger? Hvordan kan/må man forholde sig til sådan en omgang?

Da det jo tilsyneladende er afklaret, at det kan lade sig gøre at give
fuldmagt til en perosn udenfor ejerkredsen er den del klaret.

Tilbage står så at definere hvordan en fuldmagt kan gives.
det er min opfattelse, at man enten kan give en generel fuldmagt (således,
at amn overtgaer hele stemmeretten), eller man kan give en begrænset
fuldmagt. Begrænsningen skal så være klar og utvetydig, både for parterne
selv, men i høj grad også for eksterne parter (her generalforsamlingen og de
andre ejere).

I sidste ende er det op til dirigenten på den pågældende generalforsamling,
at afgøre om fuldmagten er givet på tilfredsstillende vis, således at der
utvetydigt er overdraget stemmeret til fuldmagtshaver. Er overdragelsen ikke
tydelig nok, kan fuldmagten ikke bruges.
Der er derfor al mulig grund til at den nuværende ejer og den nye ejer får
lavet en fuldmagt, der er meget konkret.

Der er nu ikke udsigt til, at generalforsamlingen umiddelbart er i fare.
Dirigenten har det afgørende ord, og en stram fortolkning af fuldmagten vil
kunne fastholdes langt hen ad vejen. det er i første omgang
generalforsamlingen selv der skal tage stillilng til, om dirigentens
fortolkning er korrekt. I den alleryderste konsekvens kan der føres en sag
på som, som kan ende med at man får rettens dom for om fortolkningen var
korrekt eller ej (men så langt vil det nok ikke gå).
Dirigenten bør nok forberedes på at problemet foreligger, - hvis det er
jeres administrator/advokat bør det dog være noget vedkommende skal kunne
håndtere.

Hvis fuldmagten ikke kan godtages sådan som det var tænkt af de to parter
(sælger og køber) er det et problem de må ordne imellem sig.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-06 17:09

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er enig med dig i dine betragtninger!
Jeg har anbefalet sælger ( som ikke vil deltage i generalforsamlingen, men
blot stemme ja til vedtægterne) at give køber en klar og utvetydig fuldmagt
i hånden, så det er ikke er generalforsamlingens deltagere, der kan ende med
at diskutere med den nye ejer, hvor vedkommende må/skal stemme eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning

Dato : 05-04-06 18:13

On Wed, 5 Apr 2006 18:09:11 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>i hånden, så det er ikke er generalforsamlingens deltagere, der kan ende med

Køber er ikke medlem af foreningen og har derfor ikke adgang til
deltagelse.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-06 18:22

> Køber er ikke medlem af foreningen og har derfor ikke adgang til
> deltagelse.

Ikke?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jubii

Dato : 05-04-06 19:50

On Wed, 5 Apr 2006 19:22:05 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Ikke?
>
>Mvh. Lisbeth

Bekendtgørelse 2004-12-14 nr. 1332 om normalvedtægt for ejerforeninger står der
i § 6:
Ethvert medlem har stemmeret.
stk. 2 Stemmeretten kan udøves af et medlems ægtefælle/samlever.
Stemmeretten kan desuden udøves af en myndig person eller ejerforeningens
bestyrelse som medlemmet skriftligt har givet fuldmagt hertil.
stk. 3 Afgivelse af fuldmagt er ikke til hinder for at medlemmet selv deltager i
generalforsamlingen.

Hvad du skriver i denne tråd er:
"Stemmeretten kan udøves af et medlems ægtefælle/samlever eller
af en myndig person, som medlemmer skriftligt har givet fuldmagt dertil. "

Det er ikke det samme som ovenstående citat fra normalvedtægten.

Om det ændre noget? Tja, stk. 1 giver kun medlemmer stemmeret og en myndig
person kan være en myndig person i et medlems hushold.

Om uvedkommende kan deltage i generalforsamlingen, ganske vist uden stemmeret,
kan kun generalforsamlingen eller vedtægten afgøre, men jeg tror ikke at en
uvedkommende, køberen, kan få stemmeret selv med fuldmagt.

Og tænk dig hvis de kunne det og stemte på ting der er "tunge" for de øvrige
medlemmer og det derfor dannede det nødvendige flertal, og køberen så springer
fra købet evt. fordi visse andre sager ikke fik den afstemning køberen ønskede?
(køberen meddeler sælger efter generalforsamlingen)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-04-06 18:43

Henning wrote:

> Køber er ikke medlem af foreningen og har derfor ikke adgang til
> deltagelse.

Øh hvor får du det fra? Iflg. deres vedtægter kan man netop overdrage
stemmerettigheden til anden myndig person via fuldmagt.

Mvh
Johan

Fra : Henning

Dato : 05-04-06 21:50

On Wed, 05 Apr 2006 19:42:30 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

>Øh hvor får du det fra? Iflg. deres vedtægter kan man netop overdrage
>stemmerettigheden til anden myndig person via fuldmagt.

Myndig - i hvilken forstand? Formodentlig som medlem af foreningen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-04-06 23:00

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Myndig - i hvilken forstand? Formodentlig som medlem af
> foreningen.

Myndig = fyldt 18 år, og ikke er umyndiggjort.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 06-04-06 16:05

On Thu, 6 Apr 2006 00:00:26 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Myndig = fyldt 18 år, og ikke er umyndiggjort.
Ja, i lovens forstand. Det er ikke sikkert det er det samme som i
foreningens vedtægter.

Fra : Jubii

Dato : 06-04-06 16:50

On Thu, 06 Apr 2006 17:05:06 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Ja, i lovens forstand. Det er ikke sikkert det er det samme som i
>foreningens vedtægter.

Kan myndighedsalderen nedsættes blot det skrives i en privat forenings vedtægt?

Fra : Henning

Dato : 08-04-06 17:58

>Kan myndighedsalderen nedsættes blot det skrives i en privat forenings vedtægt?

Jeg tror ikke der er nævnt noget om alder i vedtægterne, blot at
personen skal være myndig. I foreningsregi kan ordet "myndig" sagtens
tolkes således at man skal være medlem af foreningen for at være
myndig.

Fra : Jubii

Dato : 06-04-06 15:02

> [...]
>
>Øh hvor får du det fra? Iflg. deres vedtægter kan man netop overdrage
>stemmerettigheden til anden myndig person via fuldmagt.

Bortset fra det nok er et fejlcitat og at normalvedtægterne siger det kun er
medlemmer der har stemmeret eller deres familiemedlemmer ved fuldmagt, hvoraf
fuldmagtshaver skal være myndig.

Fra : Geert Lund

Dato : 06-04-06 22:28

Jubii wrote:

> Bortset fra det nok er et fejlcitat og at normalvedtægterne siger det kun er
> medlemmer der har stemmeret eller deres familiemedlemmer ved fuldmagt, hvoraf
> fuldmagtshaver skal være myndig.

Hvordan kan du læse det???

Altså du citerer:

[...]

Jeg læser således:

Alle medlemmer har stemmeret; et medlems ægtefælle/samlever kan uden
videre møde op og varetage denne stemmeret på medlemmets vegne; OG!!
desuden kan enhver myndig person - eller ejerforenings bestyrelse -
udstyres med en skriftlig fuldmagt til at overtage denne stemmeret.

Og jf. stk. 3: Skulle fuldmagten være afgivet til ægtefælle/samlever, en
anden myndig person eller bestyrelsen afholder det dog ikke medlemmet
retten fra at selv deltage i generalforsamlingen.

Der er altså intet der forhindrer sælger i skrifligt at overdrage
stemmeretten via fuldmagt til køber - såfremt køber er myndig.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jubii

Dato : 07-04-06 11:55

On Thu, 06 Apr 2006 23:28:24 +0200, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Der er altså intet der forhindrer sælger i skrifligt at overdrage
>stemmeretten via fuldmagt til køber - såfremt køber er myndig.

Jeg er ret sikker på at fuldmagtshavere skal være en person i medlemmets
hushold.

Fra : Geert Lund

Dato : 08-04-06 12:39

Jubii wrote:

> Jeg er ret sikker på at fuldmagtshavere skal være en person i medlemmets
> hushold.

Det er så ikke det der står - så det er jeg ret sikker på at du i det
mindste må finde noget mere dokumentation på for at overbevise mig om...

Det citerede afsnit støtter IMHO ikke din udlægning - tværtimod.

Jeg mener klart at "kan desuden udøves" betyder at ud over det opridsede
i første sætning kan der såfremt det følgende er opfyldt også afgives
fuldmagt.

Geert Lund

Fra : Jubii

Dato : 08-04-06 17:30

On Sat, 08 Apr 2006 13:38:57 +0200, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Det er så ikke det der står - så det er jeg ret sikker på at du i det
>mindste må finde noget mere dokumentation på for at overbevise mig om...

Hvorfor skulle jeg spilde tid på dig, når den reele tolkning finder sted ved
domstolene og ikke af nogen som helst på usenet.

> [...]
>
>Jeg mener klart at "kan desuden udøves" betyder at ud over det opridsede
>i første sætning kan der såfremt det følgende er opfyldt også afgives

Lad os se en dom.

Fra : Geert Lund

Dato : 10-04-06 01:14

Jubii wrote:

> Lad os se en dom.

Gerne - jeg har en formodning om at du har en reference der underbygger
din påstand?

Geert Lund

Fra : Jubii

Dato : 10-04-06 21:38

On Mon, 10 Apr 2006 02:14:09 +0200, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Gerne - jeg har en formodning om at du har en reference der underbygger
>din påstand?

Dit ind er dagens dumhed.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 08-04-06 22:36

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> skrev:
>Jeg er ret sikker på at fuldmagtshavere skal være en person i medlemmets
>hushold.

Du tager fejl.

Betydningen af "en myndig person" er helt bogstaveligt enhver, bare
vedkommende er myndig. Der er ingenting at være i tvivl om.

En ejer, der udlejer, kan give fuldmagt til sin lejer.
En ældre, gangbesværet dame kan give fuldmagt til sin søn.
En ejer på ferie kan give fuldmagt til en ven, nabo, advokat el.lign.
Osv osv.
--
Richard Flamsholt
www.richard.flamsholt.dk

Fra : Jubii

Dato : 09-04-06 11:20

On Sat, 08 Apr 2006 23:35:49 +0200, Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Du tager fejl.

Tja, lad mig se en dom der giver dig ret.

>En ejer, der udlejer, kan give fuldmagt til sin lejer.

Niks, lejeren er ikke medlem af foreningen

>En ældre, gangbesværet dame kan give fuldmagt til sin søn.

Hvis sønnen er myndig.

>En ejer på ferie kan give fuldmagt til en ven, nabo, advokat el.lign.
>Osv osv.

Kun til medlemmer af foreningen.

Endnu en tolkning, som jeg skriver sker den reelle tolkning hos domstolene.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 09-04-06 18:11

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> skrev:
>Tja, lad mig se en dom der giver dig ret.

Bevisbyrden er din: du påstår, at myndighedskravet ikke står alene, på
trods af at intet andet er nævnt.

En del andelsboligforeninger begrænser fuldmagtsmulighederne ved fx at
tilføje en passus som denne:

"En andelshaver kan give skriftlig fuldmagt til en myndig person fra
husstanden eller en anden andelshaver. Ingen kan stemme med mere end
1 fuldmagt."

Man kan også helt forbyde det:

"Det er ikke muligt at stemme ved fuldmagt."

Der er altså masser af måder at begrænse fuldmagts-muligheden på. Ingen
sådanne begrænsninger optrådte i Lisbeths vedtægter. Derfor betyder "en
myndig person" bare "enhver person, bare vedkommende er myndig".
--
Richard Flamsholt
www.richard.flamsholt.dk

Fra : Jubii

Dato : 09-04-06 21:54

On Sun, 09 Apr 2006 19:10:50 +0200, Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>sådanne begrænsninger optrådte i Lisbeths vedtægter. Derfor betyder "en
>myndig person" bare "enhver person, bare vedkommende er myndig".

Og medlem af foreningen.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 09-04-06 23:20

>Og medlem af foreningen.

Nåh ja. Foreningen af fakta-resistente. Det glemte jeg lige.

EOD herfra.
--
Richard Flamsholt
www.richard.flamsholt.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-06 09:13

"Richard Flamsholt" <richard@flamsholt.dk> skrev i en meddelelse

> Der er altså masser af måder at begrænse fuldmagts-muligheden på. Ingen
> sådanne begrænsninger optrådte i Lisbeths vedtægter. Derfor betyder "en
> myndig person" bare "enhver person, bare vedkommende er myndig".

Jeg er ganske enig.
Hvis ikke andet er nævnt, så må en myndig person betyde en myndig person i
den almindelige forstand (altså over 18 år og ikke umynddiggjort). Alt andet
vil være at tillægge foreningen en benmyndigelse over loven, hvad den altså
ikke kan have.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-06 23:09

Scripsit Henning <no.mail@all.invalid>

> [...]
> personen skal være myndig. I foreningsregi kan ordet "myndig" sagtens
> tolkes således at man skal være medlem af foreningen for at være

Hvis man sådan vil omdefinere et almindeligt brugt ord, skal det være
noget der udtrykkeligt fremgår af de vedtægter omdefineringen gælder i.

--
Henning Makholm "Most of us manage to keep our body count
quite low. It's the neighborly way to live."