Dagbøder vs. alm bøder.
Fra : Karsten

Dato : 05-04-06 14:51

Hej

Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg husker ikke så godt
Har lige læst at the Voices radioværter er blevet i dømt 20 dagsbøder af kr.
500, for at opfordre til vold.

Men hvad er forskellen på dagbøder og alm bøder?
Hvorfor idømmer man en mand 20 bøder af kr. 500 i stedet for en bøde af kr.
10.000,- ?

mvh
Henrik

Fra : Simpzon

Dato : 05-04-06 15:36

20 dagbøder á 100 kr betyder at vedkommende i stedet for at betale, kan
komme 20 dage i fængsel (tidligere hæfte, men det er afskaffet).
Så vidt jeg erindrer, fastsættes dagene (dvs pris/dag) efter hvor vigtig
personen er (ligesom mange trafikbøder)

Fra : blue

Dato : 05-04-06 22:42

"Simpzon" <simpzon@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme 20 dage i fængsel (tidligere hæfte, men det er afskaffet).
> Så vidt jeg erindrer, fastsættes dagene (dvs pris/dag) efter hvor vigtig

Der er sådan set ikke noget, der er korrekt i dit svar (kun lige at hæfte er
afskaffet)!

Meningen med dagsbøder er, at antallet af dagbøder skal afspejle
lovovertrædelsens grovhed, mens størrelsen af den enkelte dagbøde fastsættes
efter straffelovens § 51, stk. 1, til et beløb svarende til gerningsmandens
gennemsnitlige dagindtægt, idet der dog bør tages hensyn til hans
livsvilkår, herunder formue, forsørgerpligter og andre forhold, som
indvirker på betalingsevnen.

Fra : Pinco Pallino

Dato : 07-04-06 21:19

On 2006-04-05 23:41:41 +0200, "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> said:

> [...]
> gennemsnitlige dagindtægt, idet der dog bør tages hensyn til hans
> livsvilkår, herunder formue, forsørgerpligter og andre forhold, som

Er dagbøder af 100 kr da ikke helt til grin? Det svarer vel næppe til
en times arbejde per dag i pågældende tilfælde... Billigt sluppet må
man sige!

Pipa

Fra : O-V R:nen

Dato : 05-04-06 15:43

"Karsten" <d@k.dk> writes:

> Men hvad er forskellen på dagbøder og alm bøder?

Idéen med dagbøder er at tilpasse bødestraffen med betalingsevnen for
at straffen får sådan cirka den samme virkning uanset om man er rig
eller fattig. Det vil sige at en given forbrydelse giver et bestemt
antal (evt inden for en ramme) dagbøder à et indtægtsafhængigt beløb.
I og med at der i Danmark ikke findes faste regler for bestemmelse af
størrelsen på en enkelt dagbøde er den reelle praksis at man først
bestemmer det samlede beløb og så deler det i et passende antal
dagbøder.

(I Finland fungerer dagbødesystemet cirka som det egentlig er
tiltænkt, dagbødesatsen er en fast brøkdel (1/60) af ens indtægter
(netto) i den aktuelle måned og der findes administrative strafferammer
for de mest almindelige overtrædelser. Det resulterer så til gengæld i
bøder på op til et par millioner kroner når en tilfældig Nokiadirektør
kører over for rødt...)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-04-06 19:02

O-V R:nen brought next idea :
> Det resulterer så til gengæld i
> bøder på op til et par millioner kroner når en tilfældig Nokiadirektør
> kører over for rødt...)

Det burde vi indføre for fartbøder i DK - det vil garanteret virke
bedre end klippekortet =)

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-04-06 07:15

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det burde vi indføre for fartbøder i DK - det vil garanteret virke bedre
> end klippekortet =)

NEJ! Der skal ikke indføres mere crap mod bilisterne.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jesnes

Dato : 06-04-06 10:48

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> NEJ! Der skal ikke indføres mere crap mod bilisterne.
>
> mvh.
> Kim Frederiksen

Hvad gør er der i at gøre bøder socialt retfærdige ?

Er du rig kan du overtræde loven fordi bøden i forhold til din indkomst er
ubetydelig, det kan da kaldes uretfærdighed så det basker.

Men igen , lovgivning og retfærdighed har intet med hinanden at gøre.

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 06-04-06 07:09

On 05 Apr 2006 17:42:38 +0300, Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi
(O-V R:nen) wrote:

>Det resulterer så til gengæld i
>bøder på op til et par millioner kroner når en tilfældig Nokiadirektør
>kører over for rødt...)

Det var altså "kun" et 6-cifret-beløb.

--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : O-V R:nen

Dato : 06-04-06 12:06

Mogens Poulsen <mpoulsen@tdcadsl.invalid.dk> writes:

> Det var altså "kun" et 6-cifret-beløb.

Det var også "kun" et halvfiktivt eksempel. Jeg kan ikke huske hvem
der har den faktiske (verdens)rekord i færdselsbøder og hvad den
nøjagtige overtrædelse var (andre muligheder er ~80 km/h i 40 km/h-zone
og slalomoverhaling med motorcykel, fra uden for færdselsområdet i samme
størrelsesorden kan man jo nævne Nokias adm.dir.s Rolex-smugling på
indrejse fra Schweitz), men beløbet var sekscifret i euro og det
første tal mindst en 2'er.

Fra : blue

Dato : 06-04-06 23:13

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> Det var også "kun" et halvfiktivt eksempel. Jeg kan ikke huske hvem
> der har den faktiske (verdens)rekord i færdselsbøder og hvad den
> nøjagtige overtrædelse var

80 km/t i en 40 km/t-zone, som blev kørt af en ung finsk IT-millionær.

> i samme størrelsesorden kan man jo nævne Nokias adm.dir.s
> Rolex-smugling på indrejse fra Schweitz)

Bøden var "kun" på 230.000 kr. og han var ikke adm.dir.

> men beløbet var sekscifret i euro og det første tal mindst en 2'er.

Beløbet var 170.000 euro.