Privat ctr. offentlig påtale?
Fra : Medarbejderen

Dato : 05-04-06 09:39

I funktionærloven kan arbejdsgiveren idømmes i forskellige
situationer.

Hvem har påtaleretten i disse sager?

Fra : Jubii

Dato : 05-04-06 11:46

On 05 Apr 2006 08:38:30 GMT, Medarbejderen <be@_FJERN_DETTE_webicq.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>I funktionærloven kan arbejdsgiveren idømmes i forskellige
>situationer.

A'va? Ommer

>Hvem har påtaleretten i disse sager?

Er det en faglig konflikt eller en kriminel handling, mere fata kræves for en
meningsfuldt svar, ellers gætter kaffeklubben sig blot til noget de så skal
bruge 100 indlæg om ikke at blive enige i.

Fra : Medarbejderen

Dato : 05-04-06 17:50

Jubii <gruntsaver@jubii.dk> udtrykte i

> A'va? Ommer

Der mangler et "bøde" efter 'idømmes'

> Er det en faglig konflikt eller en kriminel handling, mere
> fata kræves for en meningsfuldt svar, ellers gætter
> kaffeklubben sig blot til noget de så skal bruge 100 indlæg om
> ikke at blive enige i.

Straf for kriminelle handler er næppe beskrevet i funktionærloven

Iflg. funktionærlovens par 17 er arbejdsgiveren hjemfalden til en
bøde, hvis han ikke udleverer en anbefaling trods opfordring
hertil.

Iflg. par 19 er vanker der bødestraf, hvis en arbejdsgiver
averterer efter "minitærfri" arbejdskraft.

Iflg. par 20 er der også bødestraf i udsigt, hvis arbejdsgiveren
ikke behandler deposita som beskrevet.

Det er denne type bøder jeg spørger om.

Fra : Jubii

Dato : 05-04-06 19:08

On 05 Apr 2006 16:50:18 GMT, Medarbejderen <be@_FJERN_DETTE_webicq.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>averterer efter "minitærfri" arbejdskraft.
>
>Iflg. par 20 er der også bødestraf i udsigt, hvis arbejdsgiveren

Nu tilfalder bøder jo statskassen, men hvem der skal opkræve dem eller hvem der
skal behandle sager hvor arbejdsgiver ikke betaler bøden står der jo ikke noget
om.
Hvad med arbejdsretten eller en amtsmand eller hvis funktionæren er organiseret
så kan organisationen vel påtale ved en privat ret. (byretten?)

Under alle omstændigheder er det en privat sag.

Retsplejeloven
§ 226
Stk. 3. Byretten kan efter begæring af en part henvise sager, der opstår af
ansættelsesforhold mellem arbejdsgivere og deres ansatte, til behandling ved Sø-
og Handelsretten i København, såfremt fagkundskab til sø- og handelsforhold
skønnes at være af betydning for sagens afgørelse og henvisningen er begrundet i
en eller flere af bestemmelserne i stk. 1, nr. 1-5.

§ 9
Stk. 6. Sager, der opstår af ansættelsesforhold mellem arbejdsgivere og deres
ansatte, behandles kun ved Sø- og Handelsretten i det omfang, disse sager er
henvist til denne ret efter bestemmelsen i § 226, stk. 3.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-04-06 21:29

Jubii wrote:
> On 05 Apr 2006 16:50:18 GMT, Medarbejderen <be@_FJERN_DETTE_webicq.dk> wrote:
> in dk.videnskab.jura

Den krænkede skal vel føre sin sag som en civil sag i byretten (sager
under 500.000 kr)?

Men der må være en af de jura-studerende kan skrive lidt mere her...

> [...]
> Hvad med arbejdsretten eller en amtsmand eller hvis funktionæren er organiseret
> så kan organisationen vel påtale ved en privat ret. (byretten?)

Sjovt som tydeligvis har svært ved at finde ud af andet end konstant at
kritisere det du kalder "kaffe-klubben", når dine svar er så flyvske og
upræcise at du da klart må være en af de største bidrag-ydere til
"kaffe-klubbens" diskussioner.

Men vi må hellere lige afklare nogle ting her, fordi det ved jeg at de
færreste her i gruppen kan udrede helt korrekt:

Strid om fortolkningen af bestående (kollektive) overenskomster inddeles
groft set i 2 grupper:

1) Fortolkningstvister: Hvis ikke andet er aftalt: Se Normen fra 1908
med regler for faglig voldgift m.m.

2) Tvister om overenskomstbrud: Behandles af Arbejdsretten (før 1964:
Den faste Voldgiftsret): Se lov om Arbejdsretten fra 1997.

Derudover er en anden vigtigt gruppe:

3) Konflikter af tvister om lovgivning eller individuelle kontrakter:
Behandles som hovedregel af de almindelige domstole. Dette gælder
normalt for funktionærer, da de er ansatte på individuelle kontrakter.

Derudover: For ansatte under hovedaftalen ml. LO og DA eller med
tiltrædelses-overenskomster:

4) Afskedigelsesnævnet: Om urimelige afskedigelser.

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen