Spam problem
Fra : Carl

Dato : 04-04-06 19:07

Jeg har et domain, hos en 9 kr. om måneden hosting firma. Det er altså en
server som bruges af en del domain ejere og muligvis er sikkerheden ikke i
orden på serveren.
Mit problem er at mit domain er blevet brugt til massiv spamming.
Hosten vil ikke kikke de logs igennem som der er på serveren, fordi jeg kun
betaler 9 kr om måneden. Disse logs ville ellers kunne afslører hvem der har
sendt disse spammails ud. Jeg har ikke adgang til serveren nu og kan dermed
ikke kikke de scripts igennem som der ligger på min plads på serveren.

Jeg vil godt vide om jeg nu kan forvente besøge af politiet eller hvad der
vil ske

Mvh
Carl

Fra : Simpzon

Dato : 04-04-06 19:25

Joker du?
Politiet har intet med spam at gøre.

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-06 18:37

Simpzon wrote:
> Joker du?
> Politiet har intet med spam at gøre.

Hvor har du den tanke fra?

Overtrædelse af Markedsføringslovens paragraf 6 straffes med bøde og er
ikke kun underlagt privat påtale, så det er sådan set noget politiet i
sidste ende bør tage sig af hvis det anmeldes.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_A740319536/1174&ACCN/A20050138930

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Carl

Dato : 04-04-06 20:10

> [...]
> ikke kun underlagt privat påtale, så det er sådan set noget politiet i
> sidste ende bør tage sig af hvis det anmeldes.

Domainet er privat og det er også eget privat. Gør det en forskel?

mvh
Carl

Fra : Simpzon

Dato : 04-04-06 20:11

> Hvor har du den tanke fra?
> <snip> mfl

Jeg kan ikke finde noget der omhandler spam på det link du har skrevet. Kan
jeg lokke dig til at citere den del af bestemmelsen du mener har noget med
spam at gøre?

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-06 19:58

Simpzon wrote:

> Jeg kan ikke finde noget der omhandler spam på det link du har skrevet. Kan
> jeg lokke dig til at citere den del af bestemmelsen du mener har noget med
> spam at gøre?

§6 En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik
på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-
og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Hvis du vil vide mere om definationen på spam, ifølge
forbrugerstyrrelsen: http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/

En lidt mere udførlig beskrivelse finder du her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spam_%28electronic%29

Hvis det ikke er en erhversdrivende der sender spam kan det tænkes der
er tale om brugstyveri eller anden tilsvarende berigelseskriminalitet da
men illegalt bruger en anden persons ejendom/ydelse til at opnå sit mål.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 21:09

Anders Christensen skrev:

> §6 En erhvervsdrivende

Det lader vi lige stå et øjeblik.

--
Bertel

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-06 20:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lader vi lige stå et øjeblik.

Du har ikke overvejet at læse resten af mit indlæg inden du drager nogen
forhastede konklusioner?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : David Mc Nally

Dato : 04-04-06 20:13

Carl wrote:
> Mit problem er at mit domain er blevet brugt til massiv spamming.

Brugt hvordan? Har du stået som afsender af en masse spam-e-mails?

Fra : Carl

Dato : 04-04-06 20:26

Carl wrote:
> Mit problem er at mit domain er blevet brugt til massiv spamming.

Brugt hvordan? Har du stået som afsender af en masse spam-e-mails?

Nej, jeg har ikke sendt så meget som en eneste mail fra det domain. Jeg har
heller ikke lagt scripts på serveren som kunne bruges til at sende mails
med. Det script som styret siden, er købt og jeg regner ikke med at
programmøren har lagt koder ind til at sende massemails ud med.

Hvis jeg skulle sende spammails ud, ville jeg næppe bruge en dansk domain,
som jeg har underskrevet en erklæring til dk-hostmaster og hvor jeg har
brugt mit dankort til at betale hostingen med.

mvh
Carl

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-04-06 21:09

Scripsit "Carl" <news@111.dk>

> Brugt hvordan? Har du stået som afsender af en masse spam-e-mails?
>
> Nej, jeg har ikke sendt så meget som en eneste mail fra det domain.

Du svarer ikke på spørgsmålet: Hvad mener du med at domænet "er blevet
brugt"?

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Carl

Dato : 05-04-06 05:12

> Scripsit "Carl" <news@111.dk>

> Du svarer ikke på spørgsmålet: Hvad mener du med at domænet "er blevet
> brugt"?

Jeg ved ikke helt hvad du mener.
Alle mails ender på @domainet.dk og er afsendt fra serveren.

mvh
Carl

Fra : PerX ...

Dato : 05-04-06 06:44

In article <44334390$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, news@111.dk
says...

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke helt hvad du mener.
> Alle mails ender på @domainet.dk og er afsendt fra serveren.

Vi forstår ikke hvad du mener.

Du skrev oprindlig "Mit problem er at mit domain er blevet brugt til
massiv spamming."

Hvad mener du med det? Lad os sige dit domain var "spisbananer.dk"
Hvem som helst kunne så sætte sit program op til at sende emails hvor
afsender addressen står til "hyggehejsa@spisbananer.dk" - men det har
intet med den udbyder hvor du har leget dig ind at gøre. Der er intet
der de kan se i nogle logs.

Hvis nogen har hacket sig ind på deres system og rent faktisk har brugt
deres system til at sende nogle emails, så er det vel deres sikkerhed
der er dårlig og evt politi henvendelser må sendes videre til dem.

Hvis du har et domain som peger på en maskine som rent faktisk står
hjemme hos dig selv så har du naturligvis selv ansvaret for at den er
sikret, men igen - selvom nogen skulle hacke din private server og sende
emails fra den er der ingen grund til at de skulle bruge dit domain
navn.

Så for at citere Davids email:

>Brugt hvordan?

Prøv at lade være med at fortælle hvad du ikke har gjort, men at
fortælle hvad du mener der er sket ;)

Fra : Carl

Dato : 05-04-06 12:12

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> navn.
>
> Så for at citere Davids email:

> Prøv at lade være med at fortælle hvad du ikke har gjort, men at

De ca 10.000 mails er afsendt fra serveren hvor domainet ligger. Jeg har
intet med serveren at gøre end at have domainet og et script (til at
opdateret siden med) at gøre.
De mails er ikke sendt udefra, de er sendt fra serveren. Jeg har ikke brugt
smtp mail serveren, så jeg har ikke selv modtaget nogle mails, men kan se i
den mail man kan logge sig ind i via en browser at der ligger ca 1800 mails
som er kommet tilbage. Af de mails kan jeg se i headeren at de er afsendt
fra serveren.

Håber det hjalp

mvh
Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-04-06 13:08

Den 05-04-06 13.11 skrev Carl følgende:

> De mails er ikke sendt udefra, de er sendt fra serveren.

Jeg tvivler. Som andre har været inde på, har du nok nærmere været udsat
for at andre har misbrugt dit domænenavn. Det vil sige, de har ikke
sendt de mange mails fra serveren, men har blot benyttet dit domæne som
afsender-adresse.

Når en mail ikke kan afleveres, fordi modtageradressen ikke eksisterer,
ryger mailen tilbage til afsenderadressen, altså din adresse. Det svarer
til at skrive en falsk afsenderadresse bag på en kuvert og smide brevet
i postkassen. Hvis adressen på forsiden af kuverten ikke findes, sender
posten brevet tilbage til afsenderadressen på bagsiden af brevet. Her er
der så bare ikke tale om et enkelt brev, men tusindvis af e-mail.

Det er en helt almindelig fremgangsmåde fra spammernes side, og det
hedder populært et Joe Job. Du kan læse lidt om en, der har været ude
for det samme her:
http://www.rump.dk/virusspam.html#e-post_bunke

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Synkroniser dine data med Allway Sync. Programmet kan synkronisere

Fra : J.K.Arning

Dato : 05-04-06 13:29

On Wed, 5 Apr 2006 13:11:36 +0200, Carl wrote:

> [...]
> som er kommet tilbage. Af de mails kan jeg se i headeren at de er afsendt

Det er et Joe Job .. hverken du eller serveren (udbyderen) har med 99%
sikkerhed en disse at gøre med det her.

Jeg kan sende en mail til tanteodameddetblåhår@tanteoda_dk og indsætte
_din_ mailadresse som afsender. Det er ganske enkelt og meget brugt af
spammere.

Hvis tanteodameddetblåhår@tanteoda_dk ikke eksisterer på domænet
tanteoda_dk går der en besked retur til "afsenderen" i dette tilfælde dig.

Sender jeg 20.000 mails så kommer der sikkert mange beskeder retur, og det
er det du har oplevet.

Du har intet gjort forkert .. din udbyder har intet gjort forkert og man
kan ikke beskytte sig imod det.

Det sker indimellem, bare ærgerligt.

--
Regards
:: J.K.Arning ::

Fra : Carl

Dato : 05-04-06 15:55

> [...]
> er det du har oplevet.
>
> Du har intet gjort forkert .. din udbyder har intet gjort forkert og man

Jeg talte med hosting firmaet. Serveren sendte 10.000 mails ud og det gjore
at serveren gik ned.
Så det tyder på at de er afsendt fra serveren.

mvh
Carl

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 13:50

Lad os se en header, så bliver det nemt at afgøre.

Med venlig hilsen

David

Fra : Jens U. K.

Dato : 07-04-06 10:44

"Carl" <news@111.dk> wrote in message

> Jeg talte med hosting firmaet. Serveren sendte 10.000 mails ud og det
> gjore
> at serveren gik ned.
> Så det tyder på at de er afsendt fra serveren.

Kunne man forestille sig at serveren havde en sårbarhed/forkert opsætning,
således at man udefra kunne misbruge en derpå installeret smtp-service til
at afsende e-mails med dit (eller et af de andre domæner der hostes)
domæne som afsender?
Kunne man forestille sig at der var kommet en virus på serveren?

Kan du ikke få noget dokumentation af hosting firmaet?

/Jens Ulrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-04-06 13:13

Scripsit "Carl" <news@111.dk>

> [...]
> som er kommet tilbage. Af de mails kan jeg se i headeren at de er afsendt

Med al respekt, er du sikker på at du er kvalificeret til at vurdere
ud fra headeren om det er "serveren" (hvormed jeg formoder at du mener
din internetudbyders server) der har afsendt spammen? Ordvalget i
dine forklaringer hidtil tyder ikke på at du har så meget styr på de
tekniske detaljer at du kan overskue det med sikkerhed.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Leif Neland

Dato : 11-04-06 16:10

"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kikke de scripts igennem som der ligger på min plads på serveren.
>
> Jeg vil godt vide om jeg nu kan forvente besøge af politiet eller hvad der

De 10000 mails, reklamerer de for dine varer/synspunkter?

Hvis de ikke gør, så tror jeg du kan være helt rolig.

_Hvis_ du skulle blive kontaktet at politi eller lign, så henvis dem til din
udbyder.
Tror du nogen ville tro på en log, en udforskning, du har gjort, og
afleveret til politiet?

Leif