Kommunal hjælp til tandpleje?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-04-06 10:46

I forbindelse med at (vistnok) Kamal Qureshi (SF) foreslog at tandpleje
skulle inddrages i den offentlige sygesikrings tilbud, kom det frem at det
allerede var muligt, for personer som ikke selv har råd til at afholde
(dyre) tandlægeudgifter, at få hjælp fra kommunen.

I hvilken lov er denne kommunale pligt/mulighed egentligt nævnt?

Claus

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-04-06 12:06

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev:

> [...]
> (dyre) tandlægeudgifter, at få hjælp fra kommunen.
>
> I hvilken lov er denne kommunale pligt/mulighed egentligt nævnt?

§97 i serviceloven og §81 i Lov om aktiv socialpolitik er der nævnt noget,
men det er kun meget "fattige", der kan få gavn af det, f.eks.
kontanthjælpsmodtagere og studerende, hvis de i øvrigt opfylder kriterierne
for hjælp.

--
Kurt Lund

Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-04-06 13:43

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i

> [...]
> noget, men det er kun meget "fattige", der kan få gavn af det, f.eks.
> kontanthjælpsmodtagere og studerende, hvis de i øvrigt opfylder

Tak!

-cb

Fra : OZ7PUS

Dato : 04-04-06 14:05

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i

> Tak!
>
> -cb

Er det misholdte tænder kan komunen nægte da det ikke er en uforudset udgift
... Den bruger de meget

OZ3BTO

Fra : Thomas

Dato : 04-04-06 14:18

En rettelse, det er Lov om Aktiv socialpolitiks § 82.

Thomas

Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-04-06 16:46

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

En rettelse, det er Lov om Aktiv socialpolitiks § 82.

Ja, det så jeg også da jeg kiggede efter §81.

-cb

Fra : Thomas

Dato : 04-04-06 14:26

Man kan ikke give et afslag med begrundelsen at tænderne er
misligeholdte, eller jo det kan man men afslaget vil aldrig holde i
nævnet. Det der tit sker når tænder er meget misligeholdte og der
ligger et behandlingsforslag fra en tandlæge på 30-40 50000 kr det er
at kommunen typisk vil sige at med baggrund i at tænderne er
misligeholdte gennem mange år er der ikke grund til at tro at personen
vil blive istand til at vedligeholde tænderne efter investeringen
hvorfor man siger nej til behandlingsforslaget men siger samtidtigt at
man gerne vil bevilige en løsning der indebærer en fjernelse af de
resterende tænder og så lave en protese.

Thomas