/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spritny defekt mobiltelefon
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 04-04-06 09:24

Hej

Jeg købte en mobiltelefon (Motorola v3) i Fredags, og opdager at kameraet
tager sløret billeder.
Nu er der jo den såkaldte formodningsregel i købeloven, som siger:
/

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
/

Altså jeg burde kunne få ombyttet mobilen.

Men sælger kan jo så bare sige at det er umuligt eller for dyrt, og derfor
sige den skal på værksted.

Kan det virkelig være rigtigt når telefonen er så ny?

Skal lige siges, at jeg ikke har snakket med sælger endnu, men min erfaring
siger mig at sælger ikke ombytter.


MvH
Mikael



 
 
Kim Frederiksen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 04-04-06 10:44

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:44322e3a$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Skal lige siges, at jeg ikke har snakket med sælger endnu, men min
> erfaring siger mig at sælger ikke ombytter.
>

Det gør vi hos os. Hvis en tlf er DOA (Dead on Arrival), får kunden en ny.
"On Arrival" betyder inden for 7 dage efter købet. Dog skal telefonen
indleveres komplet.

mvh.
Kim Frederiksen



Lars Fragstrup (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Lars Fragstrup


Dato : 04-04-06 11:04

Mikael Mortensen skriblede:
> Hej
>
> Jeg købte en mobiltelefon (Motorola v3) i Fredags, og opdager at
> kameraet tager sløret billeder.
> Nu er der jo den såkaldte formodningsregel i købeloven, som siger:

> Skal lige siges, at jeg ikke har snakket med sælger endnu, men min
> erfaring siger mig at sælger ikke ombytter.

Dvs. du har intet foretaget i forbindelse med
defekten og så vil du have hjælp, nej, smut
nu ned i forretningen og få den ombyttet.
Hvis du mod forventning ikke får den byttet
kan vi jo tage det derfra.




--
Lars Fragstrup



Mikael Mortensen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 04-04-06 13:02


"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4432447a$0$5579$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
> Mikael Mortensen skriblede:
>> Hej
>>
>> Jeg købte en mobiltelefon (Motorola v3) i Fredags, og opdager at
>> kameraet tager sløret billeder.
>> Nu er der jo den såkaldte formodningsregel i købeloven, som siger:
>
>> Skal lige siges, at jeg ikke har snakket med sælger endnu, men minEr
>> erfaring siger mig at sælger ikke ombytter.
>
> Dvs. du har intet foretaget i forbindelse med
> defekten og så vil du have hjælp, nej, smut
> nu ned i forretningen og få den ombyttet.
> Hvis du mod forventning ikke får den byttet
> kan vi jo tage det derfra.

OK, jeg har nu været nede i forretningen, og det gik som forventet.
Han vil sende den på værksted, og så kan jeg få den om 14 dage.

Han sagde, det ville være for dyrt for ham at ombytte.

Jeg købte telefonen på forlængelses kontrakt, og gav derfor kun een krone,
men jeg afleverede også min gamle mobil i bytte (Samsung E700).
Men det kan vel ikke regnes med hvis man henvender sig til
forbrugerklagenævnet... eller hvad?


MvH
Mikael



Mikael Mortensen (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 05-04-06 09:19

Hej

Jeg har i dag snakket med forbrugerrådet, og fundet ud af at
formodningsreglen er komplet ubruglig for køberen.

Forretningen har ret til at sende en spritny telefon til rep. istedet for at
ombytte. Han skal bare sige det er for dyrt for ham.
Så jeg må pænt undvære telefonen i 14 dage (måske mere pga påsken).


MvH
Mikael


"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:44322e3a$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg købte en mobiltelefon (Motorola v3) i Fredags, og opdager at kameraet
> tager sløret billeder.
> Nu er der jo den såkaldte formodningsregel i købeloven, som siger:
> /
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
> 1) afhjælpning af mangelen,
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
> 3) et passende afslag i købesummen eller
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
> Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
> gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
> uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
> /
>
> Altså jeg burde kunne få ombyttet mobilen.
>
> Men sælger kan jo så bare sige at det er umuligt eller for dyrt, og derfor
> sige den skal på værksted.
>
> Kan det virkelig være rigtigt når telefonen er så ny?
>
> Skal lige siges, at jeg ikke har snakket med sælger endnu, men min
> erfaring siger mig at sælger ikke ombytter.
>
>
> MvH
> Mikael
>



per christoffersen (05-04-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-04-06 09:33


"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:44337d99$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har i dag snakket med forbrugerrådet, og fundet ud af at
> formodningsreglen er komplet ubruglig for køberen.

Formodningsreglen har ikke noget at gøre med hvordan sælger kan håndtere
reklamationen.
Den betyder bare, at inden for de første 6 måneder er det sælger der
positivt skal påvise, at der ikke er en reklamationsberettiget mangel ved
varen, førend han kan afvise reklamationen.

/Per



Mikael Mortensen (06-04-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 06-04-06 10:51

Hej

En opdatering i sagen...


----------------------------------------


Dårlig service hos Telekæden v/Kai Funch i Farum


Fredag d 31/3. købte jeg en Mobiltelefon (Motorola v3) hos telekæden.
Og opdager hurtigt at kameraet ikke virker og batteriet kun holder en halv
dag.
Jeg går så til butikken Tirsdag. 4/4 og ønsker den ombyttet.
Han vil ikke ombytte, men sende den på værksted som vil tage op til 14 dage.

Han kommer med en historie om at man ikke kan ombytte fordi telefonen har et
specielt nr.
Desuden ville det være for dyr for ham.

Skal lige siges, at telefonen er købt på forlængelseskontrakt og derfor
kostet 1 kr.
men jeg gav min gamle telefon i bytte som har kostet 1800.- + jeg så er
bundet i 6 mdr.

Jeg ville ikke acceptere at undvære min spritnye telefon i 14 dage, så jeg
gik.

Senere var jeg i en Teliabutik i et andet ærinde, og fortalte at Telekæden
ikke ville ombytte en defekt ny telefon.
Hans ord var: "Den mand burde ikke have licens til at sælge telefoner". Og
han ville da gerne ombytte telefonen, han fik jo refunderet pengene fra
Motorola.

Som sagt så gjort, jeg fik en ny telefon uden problemer.

Jeg tror også den første telefon var refurbished, da den manglede noget i
forhold til den nye.


MvH
Mikael








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste