Hvor længe skal jeg opbevare varen?
Fra : Pipeline

Dato : 04-04-06 08:40

1. januar 2006 bestiller jeg et sæt pokerjetoner hos et internetfirma, til
249 kr. + fragt a' 80 kr. Ialt 329 kr.

Samme dag januar modtager jeg en bekræftelse.
Pengene bliver hævet på min konto (betalt med Dankort), men jeg ser ikke
noget til varen.

12. januar sender jeg en afbestilling, da jeg kan se på firmaets hjemmeside,
at varen er i restordre.
Samme dag modtager jeg en afbestillingsbekræftigelse, og lovning på at mine
penge vil være tilbage på min konto efter 2 bankdage. (Jeg gør på grund af
beløbets størrelse ikke noget ud af at de har hævet pengene inden de har
sendt pakken).

3. februar står der en fragtmand i døren, med pakken jeg havde afbestilt.
Jeg modtager pakken, da jeg ikke umiddelbart kan se hvad den indeholder,
eller hvor den kommer fra.
Lettere forundret, tjekker jeg min konto, og ser at pengene ikke er
tilbageført. Jeg sender en mail til firmaet, og forklarer dem problemet.
Samme dag får jeg et svar, hvor de siger at der har været problemer med
deres systemer, og at pengene vil blive tilbageført med det samme. De vil så
sende en returseddel til pakken.
Pengene kom retur samme dag. Men jeg har stadig ikke set noget til
retursedlen, eller hørt noget fra firmaet.

Spørgsmålet er så hvor længe jeg skal opbevare pakken for firmaet?
Det er ikke et spørgsmål om hvor vidt jeg kan "score" varen, men mere en
principsag. Firmaet ved jo at jeg har varen, så jeg ser ingen grund til at
kontakte dem.
Derimod leger jeg lidt med tanken om, at hvis firmaet en dag sender
retursedlen, om jeg så kunne sende en symbolsk regning for at være
fjernlager for dem?

MVH
Pipeline

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 13:32

Pipeline skrev:

> Spørgsmålet er så hvor længe jeg skal opbevare pakken for firmaet?

Det foresvæver mig at det er nogle måneder.

> Det er ikke et spørgsmål om hvor vidt jeg kan "score" varen, men mere en
> principsag. Firmaet ved jo at jeg har varen, så jeg ser ingen grund til at
> kontakte dem.

I den rodede sag du beskriver, ville jeg ikke føle mig overbevist
om at firmaet har tjek på det. Jeg ville sende en mail og
forklare at varen er blevet sendt til dig alligevel og at den kan
afhentes, eller at du kan sende den med posten hvis de vil betale
fragten.

> Derefter Derimod leger jeg lidt med tanken om, at hvis firmaet
> en dag sender retursedlen, om jeg så kunne sende en symbolsk
> regning for at være fjernlager for dem?

Man kan så meget, men der er ikke nogen juridisk baggrund for et
krav fordi du ikke kan dokumentere et tab.

--
Bertel

Fra : .@.

Dato : 04-04-06 21:30

Pipeline skrev den 04-04-2006 09:39:

> Derimod leger jeg lidt med tanken om, at hvis firmaet en dag sender
> retursedlen, om jeg så kunne sende en symbolsk regning for at være
> fjernlager for dem?

Privatpersoner kan som - om du vil - hovedregel ikke få penge for deres
udgifter i forbindelse med fx opbevaring og forventlige
transportudgifter (fx at du bærer din håndmixer i reklamationsperioden
op til din isenkræmmer, såfremt der er noget at reklamere over). og
særlig ikke af den karakter som der er tale om her.
(sandsynligvis en kuffert i størrelses orden 75cm*30cm*5cm (l*b*h) )

For hvilke udgifter har du haft? En jeton-kuffert som du har plads til
under sofaen/sengen eller i bunden på klædeskabet.
Og hvordan vil du dokumentere dem?

Du kan heller ikke bruge formodningsreglen om, at jetonerne drejer sig
om en gave til dig. Da gave-formodningsreglen er afhængig af, at der
åbenlyst ikke drejer sig om en fejl fx at du ikke kan gennemskue at der
foreligger en fejl. Det kan du, da du kender til forhistorien i form af
din bestilling og afbestilling.

Det du kan gøre er, at du i én mail forespørger om retursedlen eller om
de har lyst til at afhente varen.
Såfremt du ikke hører noget fra firmaet i - værste fald - 5 år
(forældelsesloven af 1908 omkring forældelse af simple krav), så er
jetonerne dine.
Den med forældelsesloven er en meget bred fortolkning af
forældelsesloven, hvis overhovedet.

mvh

Carsten

Fra : Pipeline

Dato : 05-04-06 00:17

<.@.> skrev i en meddelelse news:NGAYf.158$Gm6.111@news.get2net.dk...

> [...]
> den karakter som der er tale om her.
> (sandsynligvis en kuffert i størrelses orden 75cm*30cm*5cm (l*b*h) )

Jetonkufferten fylder rigtigt nok ikke særligt meget. Problemet er den
papkasse den kom i. Den fylder 60*40*46cm (l*b*h). Ikke lige til at få ind
under sengen

> [...]
> din bestilling og afbestilling.
>

> Det du kan gøre er, at du i én mail forespørger om retursedlen eller om de

Det har jeg jo allerede gjort. Derfor ser jeg ingen grund til at foretage
mig yderligere. Jeg citerer lige fra den sidste mail jeg modtog fra firmaet:
"Vi har haft lite problem med vårt system och ber om ursäkt för det.Vi
kommer att skicka returetikett till er och kommer att göra ett nytt försök
med att sätta in pengar på ert konto idag."

> [...]
> jetonerne dine.
> Den med forældelsesloven er en meget bred fortolkning af forældelsesloven,

Det må blive "løsningen" fra min side, hvis ikke jeg hører mere fra firmaet.
En seddel på pakken med ordene "Må først benyttes fra d. 3. februar 2011",
og så op på loftet med kassen.
Men tak for svarene til både dig og Bertel.

MVH
Pipeline

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-04-06 13:52

Pipeline wrote:

> Det må blive "løsningen" fra min side, hvis ikke jeg hører mere fra firmaet.
> En seddel på pakken med ordene "Må først benyttes fra d. 3. februar 2011",
> og så op på loftet med kassen.

Jeg ville med henvisning til §21 stk. 3 i
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130 ikke gemme det mere
end 3 måneder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-04-06 13:35

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> 1. januar 2006 bestiller jeg et sæt pokerjetoner hos et internetfirma, til
> 249 kr. + fragt a' 80 kr. Ialt 329 kr.

Jeg gætter på at firmaet har afskrevet kufferten, fordi det er for dyrt at
få den sendt retur.

249 - 25% moms = 199 Kr.
Firmaets avance er mindst 50% (sikkert mere) => deres indkøbspris er under
100 Kr.

Der er ikke meget købmandskab ved at betale 80 Kr. for at få en varer til
under 100 Kr. retur.

Firmaets krav om betaling forældes efter 5 år. Mon ikke du i princippet er
nød til at gemme kufferten i alle disse 5 år?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 15:16

Allan Soerensen skrev:

> Firmaets krav om betaling forældes efter 5 år. Mon ikke du i princippet er
> nød til at gemme kufferten i alle disse 5 år?

Nej, se Jonathan Steins svar. Det var den lov (§21 stk. 4) der
foresvævede mig.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-04-06 21:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, se Jonathan Steins svar. Det var den lov (§21 stk. 4) der
> foresvævede mig.

Ja, ved fælles hjælp når vi frem til det rigtige sted. Det er
selvfølgelig stk. 4, der giver de 3 måneder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/