brug af reklamationsret..
Fra : Daniel T. Pedersen

Dato : 03-04-06 22:31

Hej NG!

Har et spørgsmål angående en sag som jeg har kørende for tiden.

Kort fortalt: Køber 3 stykker granitbordplade gennem kvik køkkener (som
køber dem gennem naturstenskompagniet) til mit nye køkken for små 30.000 +
4250 i levering.
Pladerne ankommer og efter de er blevet løftet ind med kran og lagt på
køkkenet finder jeg ud af at der er en fejl på den største plade(2,5 m *
0,96m). De har glemt fra fabrikken at slibe en hel friside og ydermere er
der en flænge i selvsamme side af bordpladen. Jeg beder flyttefolkene om at
tage den med igen men får bare svaret at "den får du sku aldrig ud herfra".
hvorefter de forlader boligen.

Jeg retter kontakt til kvik gentagne gange og får 2 gange folk ud fra
naturstenskompagniet for at slibe frisiden pæn og for at forsøge at fjerne
ridsen med et utilfredsstillende resultat. genoptager kontakten med kvik og
får at vide at jeg kan få et blandingbatteri som undskyldning. Dette afviser
jeg og kræver en ny bordplade.

Det seneste jeg har hørt fra dem er at jeg nok får "nogle" penge tilbage for
den ødelagte plade og at jeg derefter må henvende mig et andet sted for at
købe en ny plade.
Er det ikke sælgers ansvar at skaffe en tilsvarende plade til mig? Sælger
brugte begrundelsen at der ville være for store produktionsomkostninger
forbundet med at femstille en ny plade til mig. såvidt jeg ved skal de da
dække alle omkostninger både for materialer, produktion og levering af en
tilsvarende plade?

På forhånd tak!

Daniel T. Pedersen
Cand.epeleptriker

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-06 22:58

"Daniel T. Pedersen" <dannieboy@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dække alle omkostninger både for materialer, produktion og levering af en

Det er ikke rigtigt.

Du har ikke altid krav på omlevering. Hvis omlevering pålægger sælger
uforholdsvis store udgifter, kan du ikke kræve omlevering, jf. Købelovens
§78, stk. 2.

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-04-06 07:41

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ikke altid krav på omlevering. Hvis omlevering pålægger sælger
> uforholdsvis store udgifter, kan du ikke kræve omlevering, jf. Købelovens
> §78, stk. 2.

Man kunne så påstå - at hvis sælger kan sælge varen til en anden med en
nedsættelse i salgsprisen svarende til den sælger forsøger at give nuværende
køber - så har sælger ikke påført sig selv uforholdsmæssige omkostninger?!

--
Per, Esbjerg

Fra : bem

Dato : 04-04-06 07:59

> [...]
nuværende
> køber - så har sælger ikke påført sig selv uforholdsmæssige omkostninger?!

Det er efter min mening ligegyldigt, om sælger kan sælge den mangelfulde
bordplade videre. Det er under alle omstændigheder ikke købers problem, hvis
sælger har lavet en dårlig aftale med sin underleverandør, sådan at sælger
ikke kan få sine egne udgifter dækket hos leverandøren. Desuden kan det ikke
være "uforholdsmæssige omkostninger" at skulle levere en ny bordplade som
erstatning for en defekt, når en ny umiddelbart kan skaffes til samme pris
som den oprindelige. Husk på, at hvis køber ikke skulle have krav på
omlevering, så har han til gengæld krav på at få pengene tilbage, hvilket
ville være en endnu større udgift for sælger, da han så også mister sin
avance.

Uforholdsmæssige omkostninger kunne f.eks. være, at en bordplade var udgået
af sortimentet og at sælger derfor skulle have specialfremstillet en
bordplade til en væsentlig højere pris end oprindeligt, eller det kunne være
i tilfælde, hvor manglen er ubetydelig, og det derfor ville være urimeligt,
hvis sælger skulle omlevere.

/Bo