Ulovlige ytringer
Fra : dktekno

Dato : 03-04-06 12:26

Hvis man for 4 år siden har skrevet et racistisk indlæg der blev skrevet i
meget alvorlige ord og trusler og som naturligvis var fremkommet pga. vrede,
og man så nu her 4 år efter snubler over indlægget og husker tilbage på det,
og skriver ind til administratoren af forummet at de skal slette indlægget,
vil jeg da stå til regnskab for min opførsel for 4 år siden?

Forældelsesfristen for for forbrydelser begået hvor der ikke er hjemlet lov
over 4 år er 5 år. Ergo er der altså 1 år tilbage.

Mit spørgsmål er så:

Rent juridisk set, hvad er så det klogeste?

Skal jeg bede om at få det fjernet og risikere at de ser indlægget og bliver
sure og er ligeglade med hvad der fik mig til at skrive dette modbydelige
indlæg og anmelder mig for racisme 1 år før forældelsesfristen udløber?

Kan man få straf til at bortfalde ved at henvise til at man anmodede om at
få indlægget slettet?

Eller skal jeg blot lade det være usagt og så først nævne det om et år når
forældelsesfristen er udløbet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-06 16:17

dktekno skrev:

> [...]
> og skriver ind til administratoren af forummet at de skal slette indlægget,
> vil jeg da stå til regnskab for min opførsel for 4 år siden?

Din ytring har været offentligt tilgængelig i 4 år. Det kan du
ikke lave om på. Hvis ytringen har skadet nogen, kan du måske
heller ikke genoprette den skade.

> Rent juridisk set, hvad er så det klogeste?

Det ved jeg ikke.

> Kan man få straf til at bortfalde ved at henvise til at man
> anmodede om at få indlægget slettet?

Nej, ikke når anmodningen først kommer 4 år senere.

Hvis den var kommet dagen efter, ville det måske være en
formildende omstændighed hvis man forklarer at den røg af sted i
et øjebliks ophidselse.

--
Bertel

Fra : dktekno

Dato : 03-04-06 17:45

Hvad er det klogeste at gøre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-06 18:50

dktekno skrev:

> Hvad er det klogeste at gøre?

Det ved jeg ikke. Men nu er det åbenbart gået godt i 4 år ...

--
Bertel