Sagsomkostninger
Fra : Gert Andersen

Dato : 02-04-06 18:20

Hej

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe men ellers må i lige henvise mig
til en bedre?

Jeg har modtaget en regning på 10.000 som jeg er uenig i. Jeg mener kun den
burde være på 4.000
Hvis nu det går i retten og retten giver mig ret i at jeg kun skal betale de
4.000. Hvem skal så betale sagsomkostningerne?

Med venlig hilsen

Gert Andersen

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 02-04-06 22:52

Eftersom du er enig i de 4.000, vil sagen kun handle om de 6.000, der
er tilbage.

Som udgangspunkt skal taberen betale sagsomkostninger til vinderen.
Hvis man får delvist medhold, får man delvise sagsomkostninger. Men
det er langt fra sikkert, at tilkendte sagsomkostninger dækker de
reelle omkostninger til advokat.

Ulrik Guldbæk

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-04-06 01:46

Scripsit "Gert Andersen" <GA@nejtak.com>

> Jeg har modtaget en regning på 10.000 som jeg er uenig i. Jeg mener kun den
> burde være på 4.000

Som supplement til Ulriks svar: Start med at betale de 4.000 du er
enig i. Hvis du holder dem tilbage i et forsøg på at presse din
kreditor til udenretligt at gå med til at nøjes med 4.000, kan det
skade dig når omkostningerne skal fordeles i sidste ende.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 03-04-06 17:33

Henning Makholm skrev:

> [...]
> kreditor til udenretligt at gå med til at nøjes med 4.000, kan det
> skade dig når omkostningerne skal fordeles i sidste ende.

Som en præcision af Hennings svar: Det er ikke afgørende, om du
slipper pengene. Afgørende er, at der ikke i juridisk forstand er en
tvist om beløbet. Sådan en tilstand kan du bringe dig i ved at følge
Hennings fremgangsmåde, og det er nok også det billigste og
fornuftigste, for så slipper du for omkostninger til fogedretten.

Men i forhold til spørgsmålet om sagsomkostninger rækker det, at du
stiller modparten på samme måde som efter domfældelse. Efter en
domfældelse står modparten ikke med kr. 4000 i hånden, men med et
stykke papir, hvor der står, at du skylder penge. Det papir skal
modparten bruge for at inddrive kravet via fogedretten.

Du kan undgå sagsomkostninge ved at udstede et skriftligt frivilligt
løfte, hvor du erkender at skylde penge og giver modparten ret til at
inddrive det skyldige beløb i fogedretten.

Man kan fx skrive:

§1 Jeg erkender at skylde <løftemodtager> DKK kr. 54 og øre 19, 100
US$, €14 og ISK kr. 888.
§2 Min skyld forrentes med sædvanlig procesrente fra d.d. til
betaling sker.
§3 Jeg erkender at beløbet er forfaldent til betaling.
§4 Nærværende løfte kan gøres til genstand for fuldbyrdelse ved at
løftemodtager fremsætter anmodning herom overfor fogedretten.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-04-06 20:14

Ulrik Guldbæk wrote:

> Du kan undgå sagsomkostninge ved at udstede et skriftligt frivilligt
> løfte, hvor du erkender at skylde penge og giver modparten ret til at
> inddrive det skyldige beløb i fogedretten.

Til gengæld har man så forholdsvis stor sandsynlighed for at få en
henvendelse fra fogeden - og få pålagt omkostningerne ved en fogedsag.

Jeg kan ikke rigtig se fidusen ved at skrive sådan en erkendelse frem
for at betale beløbet? (Med mindre man ikke har penge til at betale, men
så bør det medtages!)

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-06 20:56

Jonathan Stein skrev:

> Jeg kan ikke rigtig se fidusen ved at skrive sådan en erkendelse frem
> for at betale beløbet?

Næ, jeg undrede mig også.

--
Bertel