Oplysning om leveringstidspunkt?
Fra : Peter Clausen

Dato : 01-04-06 17:02

Kære NG!

Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig fragtfører, og
jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han ca. kan forvente
levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør det?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-04-06 17:09

Peter Clausen wrote:

> [...]
> fragtfører, og jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han
> ca. kan forvente levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør

Hvilken type salg

B2B, B2C, fjernsalg etc?

Ved alm fjernsalg til private så har kunden 14 dages fortrydelsesret
Der er nogle undtagelser mht arten af vare etc

- Peter

Fra : Peter Clausen

Dato : 01-04-06 17:13

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved alm fjernsalg til private så har kunden 14 dages fortrydelsesret
> Der er nogle undtagelser mht arten af vare etc

Der er tale om et handelskøb, samt et simpeltforsendelseskøb. Levering er
sket i KBL's forstand!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 17:13

Peter Clausen skrev:

> Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig fragtfører, og
> jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han ca. kan forvente
> levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør det?

Det er et vurderingsspørgsmål, men som udgangspunkt vil jeg mene
ja. Det er jo en del af aftalen, og hvis du ikke holder din del,
ophæves den.

Det kommer dog an på hvor meget vægt der blev lagt på det punkt
ved forhandlingerne, for man kan også mene at det er en mindre
væsentlig ting i forbindelse med et køb.

Hvis køber har sagt noget i stil med at "det er en betingelse at
jeg får præcis besked om ...", er der slet ikke noget at
diskutere.

--
Bertel

Fra : Peter Clausen

Dato : 01-04-06 17:14

Kan du henvise til en bestemmelse??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 19:00

Peter Clausen skrev:

> Kan du henvise til en bestemmelse?

Aftalelovens § 1:

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
   andet følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug
   eller anden sædvane.

--
Bertel

Fra : Peter Clausen

Dato : 01-04-06 19:05

Ja, men nu tænker jeg på erstatningsspørgsmålet?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-04-06 19:38

Peter Clausen wrote:
> Ja, men nu tænker jeg på erstatningsspørgsmålet?

Der er ingen erstatning her.

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Peter Clausen

Dato : 01-04-06 19:55

Hvis aftalen ikke bliver overholdt, og personen derved lider et tab, er der
vel også erstatning?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-06 21:12

Peter Clausen skrev:

> Hvis aftalen ikke bliver overholdt, og personen derved lider et tab, er der
> vel også erstatning?

Ja, det kan der nemt komme på tale i handelskøb. Mit første svar
er skrevet før jeg vidste hvad slags køb det er. Du står
dårligere i den situation, for købeloven siger:

Om forsinkelse fra sælgerens side

§ 21. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid og skyldes dette
   ikke køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for
   hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at forlange
   genstanden leveret og at hæve købet.

Stk. 2. Var forsinkelsen eller måtte den af sælgeren forudsættes
   at være af uvæsentlig betydning for køberen, kan denne dog
   ikke hæve købet, medmindre han har betinget sig opfyldelse
   nøjagtig til bestemt tid.

Stk. 3. I handelskøb anses enhver forsinkelse for væsentlig,
   medmindre det alene er en ringe del af det solgte, som er
   forsinket.

§ 22. Skal sælgeren levere efterhånden, og finder forsinkelse
   sted med en enkelt levering, kan køberen i medfør af
   foregående paragraf alene hæve købet, for så vidt angår denne
   levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers
   vedkommende, såfremt gentagelse af forsinkelsen må ventes,
   eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er
   begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.

§ 23. Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke
   leveret i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning,
   medmindre det oplyses, at forsinkelsen ikke kan tilregnes ham.

§ 24. Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv
   om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare
   skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse
   derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for
   udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan
   beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have
   taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle
   genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig,
   indførselsforbud eller lignende.

§ 25. Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23
   eller § 24, bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade
   er lidt, at fastsætte til det beløb, hvormed prisen for
   genstande af samme art og godhed som de solgte på
   leveringstiden overstiger købesummen. Foretager køberen
   dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid efter
   ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved
   beregning af prisforskellen.

Når du er handlende, vil jeg råde dig til at hente købeloven og
studere den flittigt.

--
Bertel